سه ماه پس از فرارسیدن روز اجرای برجام، بحث‌های کارشناسی درباره عملکرد دو طرف در انجام تعهدات براساس این سند به اوج رسیده است.
کد خبر: ۸۹۵۳۲۰
بازی رسانه‌ای در زمین آمریکایی ـ انگلیسی

درحالی‌که رسانه‌های وابسته به دولت‌های موسوم به 1+5 تلاش می‌کنند تهران را به‌دلیل برگزاری رزمایش‌ موشکی (که به اذعان دولتمردان غربی، بی‌ارتباط با توافق هسته‌ای است) متهم به نقض برجام کنند، بخشی از رسانه‌های داخلی کشورمان نیز با استناد به سنگ‌اندازی‌های بانکی و بهانه‌جویی‌های سیاسی دولت‌های غربی، عملکرد طرف مقابل را به سبب بدعهدی نکوهش می‌کنند؛ نقدی که بسیاری از مقامات دولتی و غیردولتی در کشورمان با آن همراه هستند.

به این ترتیب در شرایطی که نبردی رسانه‌ای درباره نحوه اجرای برجام به راه افتاده، طبیعی است که رسانه‌های غربی کوشش می‌کنند با تخریب رسانه‌های ایرانی، از توان آنها در نقد بدعهدی 1+5 در عمل به تعهدات هسته‌ای، بکاهند.

بسیاری از خبرهای هدفمندی که این روزها در مطبوعات، شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌های غربی علیه صداوسیمای جمهوری اسلامی دیده شده و در برخی شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، با همین هدف تولید می‌شود.

نباید تردید داشت، بهترین راهبرد رسانه‌ای شبکه‌های بیگانه برای مقابله با نقد کارشناسی عملکرد دولت‌های غربی در عمل به برجام، تخریب رسانه ملی و کلا رسانه‌های منتقد از طریق برجسته‌ سازی برخی خبرهای حاشیه‌ای و نیز نسبت دادن نقدهای مطرح شده به اختلافات داخلی در کشورمان است.

گرچه شاید انتظاری جز این نباید از رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی داشت که با فرافکنی، قصد فرار از زیر بار نقدهای مطرح شده در رابطه با برجام داشته باشند، اما نکته جالب توجه، بازی برخی رسانه‌های داخلی در زمینی است که دولت‌های 1+5 شکل‌دهنده آن هستند.

طرح برخی اتهامات نسبت به رسانه ملی درباره این‌که برجام را تضعیف می‌کند، درست در تداوم همان خط فکری است که از سوی رسانه‌های اروپایی و آمریکایی دنبال می‌شود. همان خطی که می‌خواهد به‌جای پاسخ به افکارعمومی ایران درباره روند اجرای توافق هسته‌ای، نقدهای مطرح شده از زاویه منافع ملی کشورمان را، بازتاب نوعی اختلاف جناحی معرفی کند.

تردیدی نیست که برجام به‌عنوان یک سند ملی، با اجماع داخلی به تصویب رسیده و اجرای کامل آن نیز نیاز به وحدت همه‌جانبه دارد. بنابراین اگر رسانه‌ها، اجرای تعهدات طرف غربی را از دولت‌های 1+5 مطالبه می‌کنند، این موضع را نباید به حساب اختلاف‌نظرهای گروهی گذاشت.

متهم کردن صداوسیما، اقتصاددانان، کارشناسان هسته‌ای، فرماندهان نظامی، نمایندگان مجلس و همه آنها که می‌خواهند شاهد اجرای دقیق برجام باشند، به کارشکنی در مسیر اجرای برجام، چیزی ‌جز اجرای سناریوی رسانه‌های غربی برای فرار از پاسخگویی به بدعهدی‌ها نبوده و این واقعیتی است که چشم بستن بر آن شایسته برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای کشورمان نیست.

مصطفی انتظاری هروی - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها