سال گذشته در حالی بیش از ۲۳۱ میلیارد کیلوات برق در کشور مصرف شده که با وجود رشد مصرف برق خانگی به دلیل شرایط رکود مصرق برق صنایع با کاهش همراه شده است.
کد خبر: ۸۹۲۱۴۱
گرانی قیمت‌ها مصرف را کم نکرد / رکورد جدید مصرف برق خانگی

به گزارش جام جم آنلاین ، با وجود افزایش قیمت برق در سال گذشته، مصرف این حامل انرژی پاک نه تنها کاهش نیافته که با افزایش بیش از پنج درصدی همراه بوده است.

براساس آمارهای رسمی ارائه شده از سوی توانیر، سال گذشته مجموع برق فروش رفته به تمامی گروه‌های مشترکان به بیش از ۲۳۱ میلیارد کیلووات ساعت رسید که این میزان نسبت به سال ۹۳ حدود ۵.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در این میان بخش خانگی با ۳۳.۷ درصد بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده است.

با این حال صنایع، تنها گروهی از مشترکان برق بودند که سال گذشته روند نزولی مصرف را تجربه کردند.

مصرف این گروه از مشترکان از ۳۳.۸ درصد در سال ۹۳ به ۳۲ درصد در سال ۹۴ کاهش یافته است که نشان از کاهش سهم مصرف برق در میان گروه تولیدکنندگان جامعه دارد.

در این بین وجود رکود شدید در فضای کسب و کار کشور به ویژه در حوزه تولید و صنعت یکی از مهمترین دلایل کاهش مصرف برق در بخش مشترکان صنعتی کشور در سال ۱۳۹۴ به شمار می رود.

همچنین سال گذشته بخش صنعت با ۳۲ درصد، رده دوم میزان برق مصرفی را به خود اختصاص داد و پس از آن به ترتیب بخش‌های کشاورزی با ۱۶.۱ درصد، عمومی با ۹.۴ درصد، تجاری ۷.۳ درصد و روشنایی معابر با ۲.۱ درصد در رده های بعدی مصرفی قرار دارند.

نگاهی دقیق تر به این آمار نشانگر آن است که میزان مصرف به جز بخش صنعت، در تمام گروه‌های مشترکان برق افزایش داشته است.

براین اساس، میزان مصرف برق مشترکان خانگی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ به میزان ۱.۳ درصد افزایش یافته است که از این دیدگاه در میان سایر بخش های مصرفی رکورد دار بوده به طوری‌که بخش عمومی و روشنایی معابر پس از بخش خانگی در رده‌های بعدی رشد مصرف قرار دارند به گونه‌ای که میزان مصرف برق بخش عمومی از ۹ درصد در سال ۹۳ به ۹.۴ درصد در سال ۹۴ افزایش یافته و میزان مصرف برق در بخش روشنایی معابر هم در این مدت از ۱.۷ درصد به ۲.۱ درصد رسید.

از سوی دیگر میزان مصرف برق بخش کشاورزی از ۱۶ درصد در سال ۹۳ به ۱۶.۱ درصد در سال ۹۴ و مصرف بخش تجاری نیز از هفت درصد به ۷.۳ درصد افزایش یافت.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها