رقابت جنجالی تولیدکنندگان تلفن همراه در سال گذشته

جنگ قدرت در قاب‌های کوچک

از نگاه شما یک برند یا تلفن همراه موفق چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ دوربین قوی، طراحی خاص، پردازنده قدرتمند یا مواد تشکیل‌دهنده باکیفیت؟ همه اینها خصوصیاتی است که باعث می‌شود به سمت یکی از برندهای موجود در بازار بروید، اما اگر همین سوال را از برندهای تولیدکننده تلفن همراه داشته باشید با یک پاسخ مواجه می‌شوید؛ سهم شرکت از بازار جهانی.
کد خبر: ۸۹۲۱۲۷
جنگ قدرت در قاب‌های کوچک

به گزارش جام جم کلیک ، یعنی می‌توان به جرات گفت اگر ثابت شود با تولید آجر به‌ جای تلفن همراه می‌توان سهم بیشتری از بازار داشت شک نکنید شرکت‌های تولیدکننده از عرضه آن دریغ نخواهند کرد. در حقیقت کسی در این بازی برنده خواهد بود که بهترین‌ها را روانه بازار کند.

سال ۹۴ نیز از این قاعده مستثنی نبود و این رقابت در بالاترین سطح خود ادامه داشت تا هر کدام از تولیدکنندگان برای کنار زدن رقیب خود تلاش کند، اما برنده واقعی این نبرد نفسگیر کدام یکی از برندهای محبوب تلفن ‌همراه بود؟

سال خوش آقای اپل

بعد از ماجراهای پیش آمده درباره خم شدن گوشی‌های آیفون ۶، اپل این بار به دنبال حرکت قوی‌تر بود تا بتواند یک بار دیگر فروش خود را به سیر صعودی باز گرداند. اپل که از سال ۲۰۱۲ با ثبت 16.6 درصد سهم فروش بازار سیر رو به پایین خود را آغاز کرده بود توانست در سال ۲۰۱۵ (۹۴ شمسی) با محصول جدیدش یک بار دیگر روزهای خوب خود را تکرار کند و با جهشی 2.3 درصدی سهم خود را از بازار نسبت به سال گذشته از 11.6 به 13.9 درصد برساند. آیفون ۶ اس و برادر بزرگ‌ترش ۶‌ اس پلاس همان محصولاتی بود که اپل برای موفقیت در بازار به آن احتیاج داشت. این آمار موفقیت‌آمیز بعد از چند سال مهر تائیدی بر کارنامه کاری مدیرعامل ابرشرکت اپل بود. اما سال جدید برای اپل مانند تیغ دو لبه است؛ زیرا اپل نه‌تنها باید از محصول مجهول خود آ‌یفون ۷ رونمایی کند، بلکه پای آیفون ۴ اینچی هم در میان است. این دو تحول جدید می‌تواند شک جدیدی به بازار اپل وارد کرده یا روزهای بد سال‌های رکود را دوباره زنده کند.

صعود و سقوط سامسونگ

حتی خوشبین‌ترین مدیران سامسونگ هم در سال ۲۰۱۱ تصور نمی‌کردند روزی به فرمانروای اصلی سهم بازار موبایل تبدیل شوند. سامسونگ که پیش از عصر گوشی‌های هوشمند زیر سایه سنگین نوکیا و سونی‌اریکسون قرار داشت، به لطف معجزه اندروید دوران طلایی خود را آغاز کرد. شروع سری کهکشانی‌های سامسونگ حتی از پیش‌بینی‌ها هم پا را فراتر گذاشت، تا جایی که در سال ۲۰۱۲ سهم خود را از بازار به ۳۲ درصد رساند. این بیشترین سهمی بود که شرکت کره‌ای در طول فرمانروایی خود دید، از سال بعد این روند متوقف شد و سهم بازار سامسونگ با شیبی منفی کاهش پیدا کرد.

سال ۹۴ با وجود این که سامسونگ توانست با کسب 21.4‌‌ درصد از سهم کل بازار تلفن‌های همراه بالاترین جایگاه را به خود اختصاص دهد، اما باز هم نسبت به سال گذشته ۳ درصد کاهش داشت. با این‌که گلکسی اس۶ از نسخه قبلی خود بهتر بود و حتی از لحاظ متریال در شرایط بسیار بهتری قرار داشت، اما باز هم نتوانست سامسونگ را به دوران اوج خود برگرداند. کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌کنند رده اول سهم بازار تا سال ۲۰۱۷ به‌طور کامل از دست سامسونگ خارج خواهد شد. جایگاهی که به احتمال زیاد در اختیار رقیبان سرسخت چینی قرار خواهد گرفت.

هیچ کس جلودار چینی‌ها نیست

سال گذشته با خبرهایی از یک برند چینی ناشناخته آغاز شد که توانسته بود در بازار چین تمام رقبا را کنار بزند. شرکت نوپای شیائومی که تا پیش از آن کسی در سطح جهانی نامی از چنین شرکتی نشنیده بود، خیلی سریع توانست پیشرفت کند و یک گام جلوتر از سامسونگ و هوآوی در بازار چین بایستد. همین کافی بود تا این برند چینی فضا را برای بلند پروازی‌های بیشتر باز ببیند و راه خود را برای ورود به بازارهای جهانی آغاز کند. با این‌که این برند هیچ وقت به‌صورت رسمی و همه‌گیر وارد بازار ایران نشد، اما باز هم توانست در آسیا و بخش‌هایی از اروپا موفقیت‌های چشمگیری به دست آورد و یک شیب صعودی یک درصدی نسبت به سال گذشته داشته باشد. روند رو به رشد شیائومی خیلی زود دیگر برند نام آشناتر چینی را از خواب خرگوشی بیدار کرد تا کار را برای عقب نماندن از دیگر برندها شروع کند. شرکت هوآوی خیلی زود جایگاه از دست رفته را از شیائومی پس گرفت و سال ۹۴ را با سهم بازار 8.7 درصد به پایان رساند و یک قدم جلوتر از شیائومی 5.6 درصدی و بعد از اپل 13.9 درصدی قرار گرفت. این آمار برای هوآوی نشان‌دهنده آن بود که نسبت به سال گذشته ۲ درصد سود داشته است. این آمارها نشان می‌دهد کشور چین با توجه به بازار پرجمعیتش نقش بسیار موثری در بازار تلفن همراه دارد و هیچ بعید نیست در سال‌های آینده یکی از این دو برند یا حتی برند جدید دیگری جایگاه ابر قدرت‌های کنونی را به خطر بیندازد.

ال‌جی؛ آینده روشن است

معمولا عادت کرده‌ایم همیشه یک جای کار پرچمداران شرکت‌های مختلف بلنگد. یعنی در بیشتر مواقع به این شکل بوده که یک شرکت با رونمایی از محصول جدید خود حتی در یک مورد هم که شده کاربرانش را ناامید می‌کند. اما ال‌جی نشان داده می‌خواهد سنگ تمام بگذارد و حداقل در حد توان خود بهترین را عرضه کند. این مهم درست از زمانی شروع شد که ال‌جی با رونمایی از ال‌جی‌۴ تقریبا همه کارشناسان را وادار به تحسین کرد، اما جنس بدنه نه‌چندان خوب و ساخت بد برای مایوس کردن کاربرانش کافی بود. قدم بعدی گوشی بدون نقص V10 بود که نه‌تنها یک گوشی رده بالای به تمام معنا بود، حتی در ساخت بدنه نیز سنگ تمام گذاشته بود. همین روند رو به رشد باعث شد این شرکت کره‌ای که پیش از این با وجود همکاری با گوگل نتوانسته بود سهم چندانی از بازار موبایل را از آن خود کند، اعتماد کاربران را جذب کرده و رشد خوبی در سهم بازار داشته باشد. ال‌جی با رونمایی از جی‌۵ نشان داد هنوز هم تمایل زیادی دارد همان روند را پیش ببرد و بتواند به یکی از قطب‌های اصلی بازار تبدیل شود.

تلاش دن کیشوت‌وار مایکروسافت

تنها خود مایکروسافت است که هنوز شکست به تمام معنای ویندوزفون را باور نکرده است. این سازنده سال گذشته نیز سالی بی‌فروغ را پشت‌سر گذاشت و این‌بار در مقایسه با دوره مشابه در سال پیش ۴۹ درصد کاهش فروش داشت. این در حالی است که این شرکت عضو جدید سری لومیا ۹۵۰ را نیز در این سال رونمایی کرده است. با وجود این مایکروسافت تنها توانست در سه ماه آخر سال 4.5 میلیون دستگاه تلفن همراه بفروشد که حتی از نصف فروش سال پیش هم کمتر بوده است. ولی هنوز هم شاهد تلاش شوالیه مجنون در بازار موبایل هستیم که این بار می‌خواهد شانس خود را با سرفیس‌فون امتحان کند؛ تلاشی که تجربه نشان داده چیزی جز شکست نخواهد داشت.

برنده واقعی کیست؟

اگر قرار باشد از روی آمارهای سهم بازار به سالی که گذشت نگاه کنیم، شرکت کره‌ای سامسونگ رتبه اول بیشترین فروش را در اختیار دارد و حداقل از لحاظ نقدینگی جایگاه قابل توجهی را به دست آورده است. شرکت اپل با 13.6 و هوآوی با 13.1 درصد در جایگاه‌های دیگر قرار دارند. شیائومی نیز که انتظار می‌رفت سال ۹۴ را بسیار توفانی پشت سر بگذارد، در کورس با هوآوی عقب ماند و با
5 درصد در جایگاه بعدی قرار گرفت، اما جایگاه بعدی متعلق به شرکت لنوو است که با خرید موتورولا توانست خود را به‌عنوان یک قدرت جدی معرفی کرده و با 4.7 درصد سهم بازار سایه به سایه شیائومی حرکت کند. سهم دیگر شرکت‌ها از این بازار رقابتی 45.7 درصد است و همین که سهم پنج شرکت بیشتر از ۵۰ درصد کل بازار است نشان‌دهنده قدرت این شرکت‌هاست، اما اگر به‌گونه دیگری به جدول فروش نگاه کنید خواهید دید شرکت هوآوی برنده واقعی نبرد سال گذشته است، زیرا با توجه به رشد 4.6 درصدی‌ در پنج سال گذشته توانسته تنها به فاصله یک سال ۲ درصد صعود داشته باشد. حال باید دید این شرکت باز هم می‌تواند به این رشد ادامه دهد و رقبای گردن کلفتی مانند اپل و سامسونگ را پشت‌سر بگذارد یا این‌که ورق جور دیگری در سال جدید رقم خورده و شاهد تولید قدرت‌های جدید‌تری هم خواهیم بود؟

مائده گیوه چین - ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها