رهنامه یا دکترین اقتصاد مقاومتی از مقطع طرح ایده آن در سال 1389 از سوی رهبر معظم انقلاب تا ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در بهمن 92 و نامگذاری سال جاری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مسیری را پیموده است که برای درک فراز و فرودهای این دکترین بایستی نقش عناصر و مولفه‌های مختلف نسبت به آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
کد خبر: ۸۹۱۷۱۷
اقتصاد مقاومتی و ماموریت رسانه‌ها

بدون شک رسانه‌ها از عناصر کلیدی و نقش‌آفرین در مقوله اقتصادمقاومتی هستند. گفتمان‌سازی و تبدیل کردن ایده اقتصادمقاومتی به ملکه ذهن مسئولان و افکار عمومی و ایجاد باور «ما می‌توانیم»، از مهم‌ترین ماموریت‌های رسانه‌ها پس از طرح مقوله اقتصادمقاومتی بود.

هر چند در این ماموریت همه رسانه‌ها دارای کارنامه درخشانی نیستند و در بین آنها برخی نمره عالی گرفته و برخی مردود شده‌اند، اما به هر حال نمی‌توان نقش رسانه‌ها در نهادینه ساختن اقتصادمقاومتی و تشریح ابعاد مختلف آن برای شهروندان را نادیده گرفت.

علاوه بر این رسانه‌ها با ترغیب و درگیر ساختن نخبگان نسبت به دکترین اقتصادمقاومتی، نقش مهمی را در تولید ادبیات مربوط به اقتصادمقاومتی ایفا کرده‌اند. اما شاید مهم‌ترین موضوع درخصوص نقش رسانه‌ها نسبت به اقتصاد مقاومتی، ماموریت چالش‌گری آنها باشد.

در این چارچوب رسانه‌ها با مطالبه‌گری از دستگاه‌های اجرایی می‌بایست سعی کنند کم‌کاری‌ها و برخورد حاشیه‌ای با این مقوله مهم را زیر سوال برده، آنها را نسبت به اجرایی ساختن مطالبه رهبر انقلاب متعهد سازند.

هر چند در این عرصه برخی رسانه‌ها پیشگام بوده‌اند، اما به نظر می‌رسد برای افزایش ضریب چالش‌گری ضرورت دارد رسانه‌ها فارغ از گرایش‌های جناحی و حزبی به مقوله اقتصاد مقاومتی نگاهی فراجناحی و ملی داشته و از دستگاه‌های اجرایی بخواهند در عملیاتی ساختن اقتصاد مقاومتی و اجرای شاخص‌های آن از جمله درون‌زا و دانش‌بنیان بودن و پرهیز از خام‌فروشی گام‌های عملی بردارند.

تردیدی نیست در سال جاری که رهبر معظم انقلاب آن را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کرده‌‌اند، نقش رسانه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که پس از مرحله گفتمان‌سازی و ایجاد سازوکارهای ساختاری برای عملیاتی ساختن دکترین اقتصاد مقاومتی نظیر تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت، اکنون رسانه‌ها می‌توانند با زیر ذره‌بین قرار دادن اقدامات اجرایی دستگاه‌های دولتی و تشریح لحظه به لحظه آن برای افکار عمومی، به عنوان حلقه واسط بین مردم و مسئولان عمل نمایند؛ حلقه واسطی که با دیدبانی نقاط ضعف و قوت می‌تواند عملکرد دستگاه‌ها را برای اجرای اقتصاد مقاومتی در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهد.

طبیعی است در چنین وضعیتی دستگاه‌های اجرایی برای پرهیز از اتهام کم‌کاری یا کم‌توجهی ترجیح می‌دهند با برنامه‌ریزی و اقدامات عملی در جهت اجرای منویات رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی گام بردارند.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت نقش رسانه‌ها، در سال «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» نقشی کلیدی و غیرقابل انکار است، مشروط بر این‌که اولا تمام رسانه‌های فعال در ایران اسلامی نسبت به دکترین اقتصاد مقاومتی نگاهی ملی و متعهدانه داشته باشند، ثانیا بدون هرگونه ملاحظه و با چالش‌ گری کارشناسی هرگونه اهمال و کم‌کاری را گزارش کرده و در صورت عملکرد موفق دستگاه‌ها، آنها را تشویق کنند تا خروجی رهنامه اقتصاد مقاومتی برای ملت ایران ملموس و عینی شود.

دکتر مراد عنادی - مدیر مسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها