پارک کوهستانی سرچشمه و مجموعه تفریحی آن در جنوب شهر خوش آب و هوای خوانسار و در دامنه‌های کوه زاگرس قرار گرفته است. این پارک 15 هکتاری به دلیل وجود چشمه‌های متعدد همچون چشمه‌های مرزنگوش، شترخون و چشمه پیر جنب بقعه تاریخی باباپیر از طراوت و زیبایی و شهرت فراوانی برخوردار است.
کد خبر: ۸۹۰۷۰۷
پارک سرچشمه خوانسار و مقبره «باباپیر»

به گزارش جام جم آنلاین ، با توجه به وجود بیشه‌های کوهستانی در این پارک، همه ‌ساله در فصول بهار و تابستان این مجموعه پذیرای هزاران گردشگر از اقصی ‌نقاط کشور است.

وجود جنگل انبوه از درختان مختلف در دامنه کوه و تعبیه سکوها و محل‌هایی مخصوص استراحت و نشستن مسافران نیز بر جاذبه طبیعی این پارک زیبا افزوده است. چشمه اصلی این پارک ضمن افزایش بر جذابیت پارک، تامین‌کننده آب کشاورزی خوانسار نیز بوده و رودهای یازده‌گانه خوانسار از آب آن بهره‌مند می‌شوند.

یکی از جاذبه‌های تاریخی در این پارک کوهستانی، مقبره شیخ اباعدنان قریشی معروف به بابا پیر، یکی از عرفای بنام اهل شهر خوانسار است. بقعه بابا پیر مخروطی شکل و 12 ضلعی است و قدمتی حدود 700 ساله دارد.

در داخل بقعه ضریحی مشبک در ابعاد 2.5×2.5 روی سنگ مزار شیخ اباعدنان قرار داشته و علاوه بر ایشان، شش نفر دیگر از مشایخ، عرفا و مریدان وی نیز در این مکان مدفون هستند. این بنای تاریخی در سال 1314 به ثبت ملی رسیده است.

طبق اسناد تاریخی باباپیر، پایه‌گذار مذهب شیعه جعفری در شهرهای اصفهان، بروجرود، لرستان، نهاوند و خوزستان و از استادان شیخ زاهد گیلانی و شیخ صفی‌الدین اردبیلی «جد سلاطین صفویه» بوده است، از همین رو سلاطین صفوی به این سامان توجه ویژه‌ای داشته‌اند به گونه‌ای که شاهزاده‌ خانم مریم‌بیگم صفوی، همسر شاه ‌طهماسب اول صفوی دستور بنای مدرسه‌ای مذهبی را در این سامان صادر کرد. وجود این بنا در پارک کوهستانی سرچشمه، جذابیتی تاریخی و طبیعی به منطقه داده است.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها