خودروهای بدون راننده گوگل بتازگی به صورت آزمایشی در خیابان‌های کالیفرنیا در حال تردد هستند. هدف این ترددهای آزمایشی، ارزیابی عملکرد خودروهای بدون راننده گوگل در موقعیت‌های واقعی عنوان شده است.
کد خبر: ۸۹۰۱۲۱
گوگل مقصر می‌شود

حدود یک ماه پیش بود که نخستین تصادف جدی ناوگان رباتیک این شرکت ثبت شد. در 25 بهمن، برخورد خودروی لکسوس آرایکس گوگل با یک دستگاه اتوبوس حمل و نقل شهری در مانتین ویو به تصادف منجر شد. براساس گزارش تصادف، لکسوس آرایکس حین حرکت در مسیر متوجه وجود تعدادی کیسه شن در کنار زهکشی بلوار می‌شود و برای این که با مانع برخورد نکند، تصمیم می‌گیرد از باند سمت راست به باند وسط بلوار تغییر جهت دهد. پیش از تغییر مسیر، خودرو می‌ایستد تا از بار ترافیک در باند وسط کاسته شود و سپس اقدام به حرکت می‌کند. در این هنگام، یک دستگاه اتوبوس از پشت‌سر به لکسوس آرایکس نزدیک می‌شود، اما خودروی گوگل که تصور می‌کرده راننده اتوبوس توقف خواهد کرد یا حداقل از سرعت خود خواهد کاست، به تغییر مسیر از باند راست به باند وسط ادامه می‌دهد و چون اتوبوس توقف نمی‌کند، برخورد لکسوس آرایکس با پهلوی راست اتوبوس به تصادف منجر می‌شود. سرعت خودروی گوگل در زمان تصادف کمتر از 2/3 کیلومتر در ساعت و سرعت اتوبوس حدود ۲۴ کیلومتر در ساعت گزارش شده است. با توجه به این که تصادف در سرعت پایین رخ داد، هیچ گونه خسارت جانی در پی نداشت، اما سپر و چرخ جلو و یکی از حسگرهای کناری لکسوس آرایکس صدمه دید. اکنون ۱۵ ماه از آغاز ترددهای آزمایشی خودروهای مستقل بدون راننده گوگل می‌گذرد و این خودروها تا امروز بیش از ۶۰۰ هزار کیلومتر مسیر را بدون دخالت عامل انسانی طی کرده‌اند.

نتایج گزارش‌ها نشان می‌دهد در این مدت بیش از ۳۴۰ بار عامل انسانی حاضر در خودرو به دلایل مختلف مجبور شده است هدایت خودرو را به عهده گیرد. در ۲۷۲ مورد، فناوری هدایت خودکار از کار افتاد و هدایت وسیله نقلیه به عامل انسانی واگذار شد و در ۶۹ مورد دیگر، عامل انسانی به منظور پیشگیری از خطر وارد عمل شد و هدایت وسیله نقلیه را به عهده گرفت. تا پیش از این تصادف، گوگل در هیچ یک از تصادفات ثبت شده خودروهای بدون راننده این شرکت مقصر شناخته نشده بود، اما در این مورد شرکت گوگل بخشی از تقصیر را به گردن گرفته است؛ زیرا گفته می‌شود اگر لکسوس آرایکس بموقع تغییر مسیر می‌داد، تصادف اتفاق نمی‌افتاد. با این حال گوگل همچنان تأکید دارد حتی عامل انسانی حاضر در خودرو نیز که اتوبوس را در آینه سمت چپ تشخیص داده بود، گمان می‌کرد راننده اتوبوس توقف می‌کند یا حداقل از سرعت خود می‌کاهد. گوگل در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد اصلاحات لازم را در نرم‌افزار لکسوس آرایکس اعمال کرده است و این خودرو از این پس در موقعیت‌های مشابه نسبت به خودروهای بزرگ‌تر حساس‌تر عمل خواهد کرد.

به عقیده کارشناسان، این تصادف در واقع زنگ خطری است که هشدار می‌دهد، هرچند خودروهای مستقل بدون راننده هم‌اکنون در برخی کشورها به خیابان‌های شهری راه یافته‌اند، اما هنوز مسیر درازی در پیش است تا احتمال بروز خطا در این سیستم‌ها به حداقل کاهش یابد.

منبع: consumerreports.org

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها