رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در حضور معاون اجرایی رییس جمهور:

تدبیر نکنید، گرانی کالاهای اساسی حتمی است

هرسال با نزدیک شدن برخی از دوره‌های زمانی خاص همچون عید نوروز، شاهد افزایش قیمت گروهی از اقلام خوراکی و پرمصرف در بازار کشورمان هستیم.
کد خبر: ۸۹۰۰۱۳
نامتناسب بودن سیاست‌ها با واقعیت بازار

این در حالی است که همه می‌دانیم در این زمینه؛ مسئولان و سیاستگذاران کشورمان با تمام توان در تلاشند کمترین تغییری در سفره یا همان معیشت مردم ایجاد شود اما گاهی می‌بینیم سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های مسئولان در کف بازار نتایج متفاوتی داشته و قیمت‌ها را دستخوش تغییراتی می‌کند که می‌تواند باعث بروز نگرانی در میان اقشار مختلف جامعه، بخصوص کم‌درآمدها باشد.

پس در خواهیم یافت، هرچند نیات مثبت و صحیح در این زمینه وجود دارد اما نامتناسب بودن برخی سیاست‌ها با واقعیت بازار دقیقاً نتیجه معکوس داده و نه تنها در مواقع اضطراری، آرامش را بر بازار حاکم نمی‌کند بلکه به نوعی زمینه سوء استفاده برخی سودجویان را نیز فراهم کرده است.

حال سؤال اینجاست که واقعا چه باید کرد و چطور باید برنامه‌ریزی کنیم تا در ایجاد توازن عرضه و تقاضا موفق‌تر از امروز عمل نماییم.

در زمینه اقلام خوراکی و معیشتی مردم، همه می‌دانیم با توجه به عرف و سنت موجود ایران در برخی از دوره‌های زمانی مثل ماه ‌مبارک رمضان، دهه اول محرم و همچنین بازار داغ شب عید، میزان مصرف این اقلام به یکباره رو به افزایش گذاشته و تراز عرضه و تقاضا را نامتوازن می‌کند و در پی آن، گرانی برای مردم به ارمغان خواهد آمد.

از این رو بد نیست در زمینه سیاستگذاری برای کنترل عرضه و تقاضا طی دوره‌های پرتقاضای کشورمان به دو نکته اساسی و کاملا روشن دقت داشته باشیم:

اولین نکته که باید در این زمینه به آن توجه داشته باشیم و برایش دوباره برنامه‌ریزی کنیم، مربوط به سیستم آمارگیری میزان تولید و نیازهای بازار در اقلام ضروری و معیشتی مردم است.

چون بر اساس اصول علمی و اقتصادی، آمار دقیق، مهم‌ترین پیش‌نیاز برنامه‌ریزی و سیاستگذاری بخصوص در معیشت یک جامعه است.

این در حالی است که اگرچه این سیاست در سازمان‌ها و نهادهای مسئول موجود است ولی بدون تردید روش‌ های آمارگیری و استفاده از آنها باید دوباره بازنگری شود تا دیگر شاهد این‌گونه نابسامانی‌ها در قیمت و عرضه و تقاضا نباشیم.

نکته دوم مربوط به ذخیره‌سازی مواد غذایی و کالاهای اساسی است که تاکنون بدرستی به آن توجه نشده است.

ظاهرا تا امروز ذخیره‌سازی و تأمین نیازهای ضروری کشورمان در این نوع محصولات بموقع صورت نگرفته و در پاره‌ای از موارد امکان توزیع گسترده محصولات مورد نیاز در زمان دقیق و مناسب به بازار فراهم نشده که موجب به‌هم ریختن بازار و گرانی شده است.

قاسم نوده فراهانی - رئیس سابق اتاق اصناف کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها