در خصوص آخرین تحولات سوریه صورت گرفت

گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه

یک کارشناس بین الملل با جام جم آنلاین مطرح کرد:

خروج نظامی روسیه از سوریه قابل پیش بینی بود/ تز نیم خیز اجرا شد

سفیر سابق ایران در فنلاند و کارشناس امور بین الملل در گفت وگویی با جام جم انلاین به بررسی نتایج و پیامدهای خروج نطامی روسیه از سوریه در منطقه پرداخت .
کد خبر: ۸۸۹۷۹۲
خروج نظامی روسیه از سوریه قابل پیش بینی بود/ تز نیم خیز اجرا شد

سید رسول موسوی در گفتگو با جام جم آنلاین تصریح کرد: خروج نیروهای روسیه از سوریه که اکنون در صدر اخبار رسانه ها مطرح است اقدام جدید و غیر منتظره ای نیست چراکه روسیه از اغاز نیروهای خود را با هدف یک برنامه بلندمدت و دائمی وارد سوریه نکرد و به راحتی قابل پیش بینی بود که به زودی به حضور نظامی خود در این کشور پایان دهد .

وی یادآور شد: اگر به اسناد منتشره در ارتباط با چگونگی ورود نیروهای نظامی روسیه به سوریه به خوبی دقت کنیم در می یابیم در این اسناد که شامل مصاحبه های مقامات روسی و مقالات نشریات این کشور است تاکید بر حضور موقت و کوتاه مدت نیروهای نظامی در سوریه است .

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در واقع روسیه نه قصد داشت ونه می توانست طولانی مدت در سوریه بماند .البته کسانی که مخالف حضورنظامی روسیه در سوریه بودند بحث موقت بودن حضور روسیه را ناشی از ناتوانی ادامه کار این کشور می دانند و موافقان روسیه نیز معتقدند که این اقدام صرفا در جهت ایجاد تعادل میان قوای سیاسی در سوریه است .

وی تاکید کرد:‌از سوی دیگر در اسناد مراکز مطالعاتی روسیه وغرب تزی تحت عنوان نیم خیز و دور خیز روسیه مطرح است که منطبق بر تاکتیک و استراتژی روسیه در سوریه می باشد . تز دور خیز روسیه به این معناست که تا چه میزان می تواند خود را به عنوان بازیگر بزرگ در ارتباط با مسائل جهانی مطرح کند و تز نیم خیز نیز در این ارتباط است اگر در این خصوص موفقیتی بدست نیاورد حداقل ازموضوع سوریه به عنوان پرونده ای برای مذاکرات اوکراین بتواند بهره ببرد .

او ادامه داد: چنانچه به مجموع این نظرات نگاهی بیندازیم می بینیم که خروج نیروهای روسیه شوک آمیز و غیر قابل پیش بینی نبوده و نیست . در واقع توانایی های اقتصادی ، سیاسی و راهبردی روسیه این اجازه را نمی داد که این کشور بتواند برای بلند مدت در سوریه سرمایه گذاری کند .اکنون روسیه به این جمع بندی رسیده که یک طرف معادله قدرت در سوریه است و توانسته نظام این کشور را که توسط تروریست ها در حال سقوط بود نجات دهد و مسبب آغاز مذاکرات صلح شود و از سوی دیگر آمریکا را نیز به عنوان طرف دیگر مذاکره خود در سوریه بدست اورد .

موسوی بیان کرد:‌به عقیده من در حال حاضر چشم انداز روشنی از این ماجرا مشاهده می شود و امریکا نیز به این نتیجه رسیده که معادله صحنه را با اقدامات نظامی نمی توان تغییر داد . کسانی نیز که معتقدند روسیه برای رقابت با غرب وارد سوریه شده است کاملا در اشتباه هستند. زیرا روسیه نیامده تا سوریه صحنه رقابت ایدئولوژیک دائمی با غرب باشد اما اینکه این خروج به نفع منطقه وسوریه خواهد بود به زمان نیاز دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها