رئیس قوه قضائیه در نشست روسای کل دادگستری‌ها:

انتخابات تایید دوباره نظام بود / نمی خواهیم آمار اعدام افزایش یابد

رئیس قوه‌ قضائیه بااشاره به پرونده‌های کلان در کشور وبرخی فضاسازی‌ها گفت: در برخی پرونده‌ها فضاسازی رسانه‌ای خیلی زیاد شده حتی پرونده‌هایی که در نیمه کار هستند که احتمال دارد مسائلی پشت پرده باشد.
کد خبر: ۸۸۹۷۹۱
انتخابات تایید دوباره نظام  بود / نمی خواهیم آمار اعدام افزایش یابد

به گزارش جام جم آنلاین ، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور با اشاره به تصویب برجام گفت: در سالی که گذشت هم در صحنه سیاست تحولات مهم و مختلفی رخ داد و هم دستگاه قضایی مسائلی را داشت. بنا ندارم مسائل سیاسی را مفصل بحث کنم، اما به دو مطلب اشاره می‌کنم، یکی موضوع برجام که در صحنه سیاسی و عملی آثار بسیار مهمی داشت و دولت تلاش مهمی انجام داد و همه قوا به صحنه آمدند. شورای عالی امنیت ملی و در رأس همه مقام معظم رهبری با تعیین خطوط قرمز و حضور در جلسات روسای قوا بحث‌های مهمی را در خصوص برجام داشتند.

وی با اشاره به تصویب برجام در مجلس اضافه کرد: برجام در نهایت با شروطی به تایید رهبری رسید و امیدواریم این برجام بتواند مسیر کار دولت را تسهیل کند، زیرا به این امید انجام شد. برجام کار بزرگی بود، اما کشورهای مختلف به قدری فشار وارد می‌کنند که باید ببینیم به چه نتیجه‌ای می‌رسد. همچنین در متن و حاشیه برجام و اقدام مشترک مطالبی آمده که باید ببینیم در عمل چه خواهد شد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به انتخابات هفتم اسفند گفت: انتخابات یک امتحان بزرگ بود، هم برای مردم، هم برای دولت و هم برای مسئولان و مجریان. مردم در انتخابات خوش درخشیدند و ۶۲ درصد واجدین شرایط به پای صندوق رأی آمدند که یک میزان قابل توجه است و در بسیاری از کشورهای مدعی دموکراسی حتی ۵۰ درصد واجدین در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات پرمعنا بود، تاکید کرد: این حضور تأیید دوباره و پذیرش نظام جمهوری اسلامی بود که با وجود بمباران تبلیغاتی ۳۷ ساله دشمنان انجام شد.

وی با اشاره به تلاش دشمنان برای دخالت در انتخابات اضافه کرد: در نزدیک هر انتخابات دشمن با تمام قوا به صحنه می‌آید و برای مأیوس کردن مردم و مخدوش کردن کار مجریان تمام تلاش خود را می‌کند، اما مردم ما به صحنه آمدند و امتحان خوبی پس دادند. مردم با وجود فشارها، رکود اقتصادی، عدم اشتغال و مشکلات معیشتی قشر زیادی از جامعه برای ابراز پذیرش و وفاداری به نظام به صحنه آمدند و مسئولان در این بستر وظایف مهمی دارند و خدمت به مردم هم مقتضی عقل و وجدان و هم وظیفه دینی و شرعی است.

یک کار زشتی در انتخابات انجام شد

آملی لاریجانی با اشاره به اظهارنظرها پس از انتخابات مبنی بر اینکه انتخابات تمام شده و باید همه دست به دست هم بدهیم برای سازندگی کشور، افزود: این را قبول داریم، اما یک کار قبیح و زشت در انتخابات صورت گرفت که مخصوص این انتخابات هم نیست. برای آسیب‌شناسی و امتحان‌هایی که در آینده ممکن است به آن مبتلا شویم باید این موارد بررسی شود. از چندین ماه مانده به انتخابات عده‌ای از ضدانقلاب خارج‌نشین و عده‌ای که با اصل نظام مخالفند، هرچه در توان داشتند برای مخدوش کردن چهره‌های نظام به ویژه کسانی که از رهبری حکم داشتند انجام دادند تا از ورود این افراد به مجلس خبرگان جلوگیری کنند.

وی اظهار داشت: چند نفر در تهران، مازندران، خراسان و کرمان که از رهبری حکم داشتند، مورد هجوم تبلیغاتی قرار گرفتند، البته از ضدانقلاب همین انتظار است، اما آنچه زشت است این است که عده‌ای از درون نظام همین کار را انجام دادند.

بمباران تبلیغاتی علیه رئیس قوه قضائیه انجام شد

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: معتقدیم همه در چارچوب انتخابات آزادند تا به هر کسی که دوست دارند رأی بدهند، اما اینکه اصرار بورزند که رئیس قوه‌قضائیه و امام جمعه که منصوب رهبری هستند رأی نیاورند، شنائت این امر خیلی زیاد است. تعجب می‌کنم که عده‌ای به راحتی از آن گذشتند. با اینکه از چند ماه قبل بمباران تبلیغاتی علیه رئیس قوه قضائیه انجام دادند، به دلیل اینکه معتقد به اجرای حدود احکام بود، در حالی که این احکام نص آیات قرآن است.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: ضدانقلاب ممکن است با قرآن مخالف باشد، اما در داخل کشور عده‌ای بیایند لیست بدهند به اقتضای همین حرف‌ها که به افراد ناشناخته رأی بدهید، تا این افراد رأی نیاورند عملی زشت است، اما دیدیم در مازندران و جاهای دیگر این افراد بالاترین رأی را آوردند، البته بحث ما شخصی نیست؛ سئوال این است که چطور قبح این عمل را به آسانی شکستند. عجیب است عده‌ای در داخل لیست بدهند و همان‌ چیزی که ضدانقلاب می‌خواهد انجام بدهند.

وی با طرح این سوال که کسانی که مدعی همراهی با رهبری هستند واقعا همراهی کردند؟ افزود: آیا رهبری همین را می‌خواستند که عده‌ای که منصوب ایشان هستند، حذف شوند؟ بعد بگویند انتخاب تمام شده و فراموش کنیم، اما ما مطمئنیم مردم فراموش نمی‌کنند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: اگر در یک غبارآلودگی ۴ تا هم رأی داشته باشند بعد که مشخص شود همراهی و همنوایی آنها با ضد انقلاب است، مردم روی خوش به آنها نشان نمی‌دهند.

امروز در تامین اعتبار برای ساختمان معمولی هزار مکافات داریم

وی با بیان چالش‌های قوه‌قضائیه گفت: در دستگاه قضا با دو چالش مواجهیم یکی از آنها نیروی انسانی و دیگری اعتبارات است. در طول شش سال فعالیت مکرر به رهبری عرض کردیم که قوه زیربنای اعتباراتی ضعیفی دارد. قوه‌قضائیه باید محترم باشد، احترام نه به معنای اشرافیت، اما امروز حتی در اعتبارات برای داشتن ساختمان معمولی هزار مکافات داریم.

رئیس قوه‌ قضائیه افزود: قضاتی که از شهرستان‌ها می‌آیند مثل آواره‌ها نباید دنبال خانه باشند، مسئله قضا یک مسئله اساسی است، باید کارمندان، مجریان و قضات از یک وضع مطلوب برخوردار باشند. امروز در تهران وضع فضاهای فیزیکی نامناسب است و بسیاری از آنها استیجاری هستند. سازمان ثبت با مشکلات فراوانی مواجه است، البته ما محدودیت‌های دولت و فشار تحریم را درک می‌کنیم، اما می‌توانند با قوه قضائیه مهربان‌تر و همدلانه‌تر برخورد کنند.

وی ادامه داد: گاهی دستگاه قضا خودش محل درآمد نشان می‌دهد، اما این را هم قبول نمی‌کنند و زیر بار نمی‌روند.

حتما به نیروی انسانی نیاز داریم

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به تربیت نیروی انسانی در قوه‌ قضائیه افزود: تاکنون بیش از ۴ هزار قاضی آموزش دیده و وارد دستگاه قضا شده‌اند و این تعداد قو قضائیه را نو کرده است. ما ۷ هزار قاضی داشتیم و امروز ۴ هزار نفر اضافه شده‌اند، اما تعجب می‌کنیم از تحلیل کسانی که می‌گفتند ۷هزار قاضی کافی است. امروز با اضافه شدن ۴ هزار قاضی نارضایتی مردم از اطاله دادرسی به دلیل کمبود قاضی ادامه دارد و ما حتما به نیروی انسانی نیاز داریم.

رئیس قوه‌ قضائیه تاکید کرد: در جذب نیروی انسانی حتی برای یک آبدارچی مجبوریم بسیار صحبت کنیم، نباید این‌طور باشد، بلکه دولت و مجلس باید کمک کنند. ما قبول داریم که حاکمیت نباید تورم پیدا کند، اما دستگاه قضایی را نمی‌توانیم تحویل بخش خصوصی بدهیم.

وی اضافه کرد: برخی مقدمات مثل دفاتر اسناد رسمی را واگذار کرده‌ایم و ممکن است توسعه دهیم، اما بخش‌های حاکمیتی باید با اقتدار بماند به نحوی که کار مردم را راه بیندازد.

آملی لاریجانی با اشاره به برخی نظرسنجی‌ها از مردم که در کوچه و بازار می‌پرسند از سرعت دستگاه قضا راضی هستید یا خیر، گفت: شما نیرو دادید و ما کار نکردیم؟ قضاوت منصفانه این است که دستگاه قضا با تمام امکانات کار می‌کند و رسیدگی به ۲۵۰ پرونده در ماه توسط یک قاضی کاری فرسوده‌کننده است. قضات ما انسان‌های متدینی هستند و تمام تلاش خود را انجام می‌دهند، اما وقتی یک قاضی خسته است ممکن است در برخورد با مراجعان به خوبی عمل نکند.

در برخی پرونده‌ها فضاسازی رسانه‌ای خیلی زیاد شده است

رئیس قوه‌ قضائیه با اشاره به پرونده‌های کلان در کشور و برخی فضاسازی‌ها پیرامون آنها گفت: در برخی پرونده‌ها فضاسازی رسانه‌ای خیلی زیاد شده است، حتی پرونده‌ای که در نیمه کار است فضاسازی را شروع می‌کنند که ما احتمال می‌دهیم مسائل دیگری پشت پرده باشد، اما مسئولانی که ما می‌شناسیم با این فشارها کار را رها نمی‌کنند و استقلال قوه‌قضائیه را حفظ می‌کنند. جوسازی و شانتاژ کردن و حرف‌های ناصحیح زدن اگر به حد نامعقولی برسد دستگاه قضایی باید برخورد کند. وسط راه که هنوز پرونده تمام نشده اظهارنظر می‌کنند و اگر به اخلال در کار قضایی برسد، برخورد می‌کنیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر در امر قضا بحث تشدید نظارت‌ها است. اگر قاضی تحت نظارت دائم نباشد، این موضوع مشکلاتی ایجاد می‌کند زیرا جان و مال و ناموس مردم در دست‌ِ قوه‌قضائیه است، بنابراین باید نظارت مستقیم وجود داشته باشد. گاهی وکلا از حیطه کاری خود بیرون می‌روند و کارهای دیگر می‌کنند که به نحوی کارچاق‌کنی است، به بهانه‌هایی پول از مردم می‌گیرند و می‌گویند بخشی از آن برای قاضی است که ما تحقیق کردیم اینها خلاف واقع است و این افراد قوه‌قضائیه را بدنام می‌کنند.

دوست نداریم آمار اعدام در کشور بالا برود

رئیس قوه‌ قضائیه در مورد امنیت فضای اقتصادی و کلی جامعه گفت: مردم در فضای امن می‌توانند کار اقتصادی را پیش ببرند. امنیت مثل غذا و تنفس کردن است. اینکه دائم نگران سرقت و زورگیری باشند، نمی‌شود. اگرچه محافل حقوق بشری مطالبی را در خصوص اعدام‌ها بیان می‌کنند و ما هم خوش نداریم آمار اعدام در کشور بالا برود، اما نسبت به برخورد با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر که زندگی مردم را از بین می‌برند و سرقت‌های مسلحانه باید به عنوان محارب محاکمه شوند و احکام صریح و قاطع باشد.

آملی لاریجانی در خصوص تشکیل دادگاه‌ها و دادسراهای تخصصی گفت: برخی وزارتخانه‌ها خواستار تشکیل دادگاه‌ها و دادسراهای تخصصی شده‌اند که مجوز آن به ادارات کل داده شده و منعی در این زمینه نداریم. در پرونده‌های مالی و بانکی، یا وزارت نفت و محیط زیست بعید نیست شعبی شکل بگیرد که با مسائل این چنینی آشنا باشند. این خوب است و اصولا کار درستی است که شعبی را به عنوان مثال به محیط زیست یا نفت اختصاص دهیم که البته کار دیگر هم انجام دهند.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به اهمیت منابع طبیعی و محیط زیست ادامه داد: قوه قضائیه قاطعانه در این زمینه ورود کرده و در آینده هم همین خواهد بود. کسی که تاسیسات جدیدی در مناطق تحت حفاظت محیط زیست یا منابع طبیعی ایجاد کند حتما برخورد می‌کنیم و مجال نمی‌دهیم. در برخی استان‌ها برخورد قاطعانه سبب شده که موارد جدید تخلف نداشته باشیم، اما اگر دو روز کنار بگذاریم ساخت و ساز شروع می‌شود و به ویژه در تعطیلات فروردین، ادارات کل باید سرکشی کنند و محل‌های موردنظر سودجویان به ویژه در مناطق خوش آب و هوا را مراقبت کنند تا تاسیساتی خلاف قانون بنا نشود و هر کسی مجوز ندارد تخریب کنند.

رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه برخی موارد از تاسیسات مربوط به سال‌های گذشته است یا به افراد مستضعف تعلق دارد، اضافه کرد: این موارد را به تاخیر بیندازید و به ویژه در محلات مستضعف تخریب درست نیست. قانون همه را حکم تخریب و قلع و قمع داده اما به نظرم این درست نیست و موقتا تخریب نکنید تا قانون جدیدی که در حال وضع است، ابلاغ شود تا نسبت به افراد مستضعف یا در روستاها مواردی را قانون در نظر بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها