شکی نیست که افزایش جریمه‌های رانندگی می‌تواند تا حدودی از حجم تخلفات رانندگی و آمار تصادفات بکاهد، اما واقعیت این است که افزایش جریمه‌ها، تنها اهرم بازدارنده نیست و به تنهایی جواب نمی‌دهد.
کد خبر: ۸۸۸۲۸۶
افزایش جریمه‌ها به تنهایی جواب نمی‌دهد

گرچه دولت با هدف جلوگیری از تخلفات رانندگی، دوباره بحث افزایش جریمه‌ها را پیش کشیده است، اما باید توجه داشت که افزایش جریمه‌های رانندگی، شرط لازم و کافی برای جلوگیری از تخلفات رانندگی نیست، بلکه باید در کنار افزایش جریمه‌ها، به بسیاری از مسائل دیگر نیز توجه شود.

به‌طور مثال، باید روی فرهنگ عمومی جامعه کار شود و فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی گسترده‌ای صورت گیرد تا مردم به‌طور خودجوش به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند و از تخلفات رانندگی دوری کنند.

هم‌اکنون در کشور ما چنین نگاه خودجوشی برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی وجود ندارد و شاهد هستیم که بسیاری از موتورسواران و راننده‌ها، مرتکب تخلف می‌شوند و به قوانین احترام نمی‌گذارند.

واقعا برای کشور ما جالب نیست که خارجی‌ها با دید بسیار بدی به رانندگی در ایران نگاه کنند.

مثلا همین اواخر در دیداری که با وزیر کشور روسیه داشتیم، این مقام مسئول از شیوه رانندگی ایرانی‌ها ابراز شگفتی می‌کرد و می‌گفت که ایرانی‌ها خیلی ناجور رانندگی می‌کنند، طوری که ما گاهی در خودرو که نشسته‌ایم، چشم‌هایمان را می‌بندیم تا صحنه‌های ناگوار رانندگی در ایران را نبینیم.

در چنین شرایطی واضح است که باید فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد تا هم راننده‌های ما به قوانین راهنمایی و رانندگی، بیشتر احترام بگذرانند و هم آبروی ایران در مجامع جهانی، خدشه‌دار نشود.

برای رسیدن به چنین هدفی، تاثیر آموزش و فرهنگ‌سازی، بسیار بیشتر از تاثیر افزایش جریمه‌هاست و این نکته‌ای است که باید دولتمردان به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

اگر الان شاهد هستیم که بستن کمربند ایمنی در فرهنگ رانندگی ایران، نهادینه شده است، این اتفاق به‌دلیل آموزش و فرهنگ‌سازی مداوم به‌دست آمده است و برای رعایت سایر قوانین رانندگی نیز باید این حجم از فرهنگ‌سازی‌ها انجام شود.

برای تحقق این امر، لازم است که آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه راهنمایی و رانندگی در سنین پایه، جدی‌تر گرفته شود تا احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور ما نهادینه شود.

دکتر عبدالرضا عزیزی - رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها