نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی در جاکارتا پایتخت اندونزی در‌حالی برگزار شد که این سازمان در سال‌های اخیر با دو چالش روبه‌روست؛ چالش نخست درونی بوده و به سیاست‌ های روان‌پریشانه عربستان برمی‌گردد و چالش دوم ریشه در گذشته داشته و به فلسفه وجودی سازمان همکاری اسلامی یعنی مقابله با سیاست‌های رژیم صهیونیستی مرتبط است.
کد خبر: ۸۸۷۹۲۷
چالش دوگانه سازمان همکاری اسلامی

در فضای این دو چالش درونی و بیرونی، برخی اعضای سازمان همکاری اسلامی نظیر سوریه، یمن، لیبی، بحرین، نیجریه، افغانستان و فلسطین یا قربانی تروریسم هستند یا از تجاوز و دخالت آشکار آل‌سعود و رژیم صهیونیستی رنج می‌برند.

مردمان سوریه، یمن و بحرین در حالی قربانی سیاست‌های تجاوزکارانه، مداخله آشکار و حمایت از تروریسم آل‌سعود هستند که ریاض با نعل وارونه زدن و دادن نشانی غلط، علم مبارزه با تروریسم را برافراشته و درپی تروریست معرفی کردن حزب‌ الله لبنان است.

این حرکت کینه‌ورزانه عربستان علیه جریان و فرهنگ مقاومت در خاورمیانه و جهان اسلام هرچند ممکن است در سطح شورای همکاری خلیج‌ فارس که سرآشپز آن آل‌سعود است خریدارانی داشته باشد، اما در سطح سازمان همکاری اسلامی باید با آن مقابله شود تا متهم به تجاوز و حمایت از تروریسم جای قربانی تجاوز و تروریسم ننشیند.

از طرفی اقدامات عربستان در سال‌‌های اخیر سبب شده است، برخی چالش‌های دیرینه و حل نشده نظیر موضوع فلسطین به دست فراموشی سپرده شود و در نتیجه بسترهای لازم برای تاخت و تاز بیشتر رژیم اسرائیل به عنوان سرمنشأ چالش بیرونی سازمان همکاری اسلامی فراهم شود.

هر چند موضوع محوری نشست سران سازمان همکاری اسلامی در جاکارتا به فلسطین و حمایت از مردم مظلوم آن اختصاص داشت، اما با توجه به سابقه نشست‌های تشریفاتی و بدون ضمانت اجرای سازمان همکاری اسلامی بعید است اتفاق خاصی در حمایت از حقوق ملت فلسطین صورت گیرد.

به نظر می‌رسد سازمان همکاری اسلامی که از زمان شروع بحران در برخی کشورهای اسلامی از سال 2011 تاکنون کاملا به حاشیه رفته و نتوانسته نقش تاثیرگذاری از خود به نمایش بگذارد، اکنون وقت آن رسیده است وارد فاز حرکت جدی شده و در قبال برخی زخم‌های کهنه و دردناک جهان اسلام چاره‌اندیشی کند.

مهم‌ترین چاره‌اندیشی ضرورت مهار سیاست‌های افسارگسیخته آل‌سعود است که تنها نتیجه آن فرسایش توانایی‌های کشورهای اسلامی و فرصت جولان دادن به رژیم صهیونیستی است تا از درگیری‌های داخلی در کشورهای اسلامی و فرسایش توان ارتش‌های عربی و اسلامی در مصاف با گروه‌های تروریستی تحت حمایت عربستان، ترکیه،‌ قطر و امارات فرصت‌طلبانه بهره برده، فشارها بر فلسطین را افزایش دهد.

علاوه بر این سرنوشت هزاران آواره سوری و برخورد خصمانه دولت‌های اروپایی با آنها از دیگر موضوعاتی است که سازمان همکاری اسلامی جا دارد نسبت به آن واکنش جدی نشان دهد.

به عقیده تحلیلگران، تا زمانی که سازمان‌ همکاری اسلامی با تغییر رویکرد فعلی نتواند درباره این موارد تصمیمات جدی و قاطعانه اتخاذ کند، با برگزاری نشست‌های فوق‌العاده سران دردی از مشکلات ریز و درشت دنیای اسلام حل نخواهد شد و این سازمان بیش از پیش جایگاه خود را از دست خواهد داد.

دکتر مراد عنادی - مدیر مسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها