درخواست های بیمه گران بزرگ ژاپن و آلمان و انتظار آمریکایی ها برای صدور مجوزهای حقوقی به منظور ارائه خدمات به ایران در دوران پساتحریم، در آخرین گزارش بیمه مرکزی درباره وضع ارتباطات بین المللی با شرکت های بیمه خارجی تشریح شد.
کد خبر: ۸۸۷۷۸۰
درخواست بیمه های خارجی برای ارائه خدمات به ایران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بیمه مرکزی، بیمه گران اتکایی و کارگزاران بزرگ که سهامدار یا منافع آمریکایی دارند، در انتظارند بخش حقوقی شرکت های آنان اجازه همکاری و عقد قرارداد اتکایی با بازار بیمه در ایران را صادر کند زیرا آنها هنوز در حوزه تحریم های آمریکا که مشمول اشخاص آمریکایی می شود و سایر موارد مبهم نگرانی هایی دارند.

بر پایه این گزارش، مذاکره گروه کلوپ های بین المللی «آی.جی» (IG) با خزانه داری آمریکا برای گرفتن مجوز ارائه پوشش بیمه ای به نفتکش های ایرانی از سوی بیمه گران اتکایی آمریکایی ادامه دارد.

گروه کلوپ های بین المللی آی.جی با خزانه داری آمریکا برای گرفتن مجوز ارائه پوشش بیمه ای به نفتکش های ایرانی از سوی بیمه گران اتکایی آمریکایی مذاکره کرده است.

همچنین ممنوعیت کلوپ «صاحبان کشتی های بخار آمریکایی» (American Steamship Owners Mutual) یکی از 13 عضو کلوپ بین المللی آی.جی برای ارائه پوشش بیمه پی.اند.آی به شناورهای ایرانی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) رفع شده است.

در بیمه «پی.اند.آی» مسئولیت مالکان کشتی پوشش داده می‏شود که این قرارداد در فرایند بازرسی، مشاوره و در بسیاری از موارد آموزش منعقد می شود.

در همین زمینه در دوران پساتحریم، شرکت «پی.اند.آی» کره برای همکاری با کلوپ «پی.اند.آی» کیش به صورت صدور مشترک گواهینامه واردات (Certificate of Entry) و تامین فرم ضمانتنامه بیمه های دریایی (ال.اُ.یو-Lou) و کارت آبی اتحادیه اروپا (Blue Card) از سوی کلوپ کره اعلام آمادگی کرده است.

کلوپ پی.اند.آی ترکیه نیز به همکاری با کلوپ کیش تمایل دارد.

تاییدیه بیمه های کلوپ پی.اند.آی کیش از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و اسپانیا گرفته شده و گرفتن تاییدیه از کشورهایی مانند پاناما، قبرس، مالت، انگلیس، فرانسه، سوئد نیز در دست پیگیری است.

درخواست بیمه های آسیایی و اروپایی برای ورود به بازار ایران

از سوی دیگر، بیمه مرکزی اعلام کرد: پس از تصویب برجام و لغو تحریم های تحمیلی علیه کشور ما، بسیاری از بیمه گران معتبر اتکایی و کارگزاران بیمه خارجی از بازارهای مختلف، دیدار با مسئولان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر شرکت های بیمه در ایران را خواستار شدند.

در این میان درخواست های بیمه گران بزرگ ژاپن و آلمان نسبت به سایر بیمه گران جدی تر بوده است.

پیش از تحریم ها نقش ژاپن در بازار بیمه ایران کمرنگ بود و فقط در چند واگذاری از طریق کارگزاران سهم کمی را به خود اختصاص می دادند.

طبق اعلام شرکت های ژاپنی، قرار است بزودی سرمایه گذاران و پیمانکاران این کشور در پروژه های بزرگ حوزه های نفت و انرژی در ایران سرمایه گذاری کرده و عملیات اجرایی داشته باشند؛ بنابراین شرکت های بیمه ژاپنی همکاری جدی با صنعت بیمه کشور را خواستارند تا پس از مدتی این تعامل را در سایر پروژه ها هم دنبال کنند.

همچنین پیش از تحریم ها حضور شرکت های اتکایی آلمانی، فرانسوی، سوئیسی و انگلیسی در حوزه پذیرش ریسک ها چشمگیرتر بود.

در دوران پساتحریم بیمه گران اتکایی از بازار فرانسه و آلمان به طور جدی پیگیر همکاری با بازار بیمه در ایرانند و در زمینه ارائه نرخ و شرایط و همچنین پذیرش ریسک، آمادگی خود را اعلام کرده اند؛ هرچند هنوز کار به صورت عملیاتی آغاز نشده اما بر اساس اطلاعات دقیق چند شرکت بیمه در حال رایزنی با چند کارگزار برای تعیین نرخ و شرایطند؛ همچنین درصدند بخشی از ریسک های بزرگ خود را نیز از طریق کارگزاران به بیمه گران معتبر خارجی واگذار کنند.

بر پایه گزارش بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شرکت های اتکایی از آسیا و خاورمیانه نیز برای همکاری اعلام آمادگی کرده اند و اگرچه سوئیفت باز شده اما دغدغه اصلی آنها این است که چنانچه خسارتی واقع شود آیا پرداخت پول از طریق بانک های بزرگ مانند «اچ.اس.بی.سی- HSBC» انگلیس و... برای آنها امکان دارد یا خیر؛ به همین دلیل در حال برنامه ریزی برای رفع مشکلات احتمالی در این زمینه اند.

شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.

برای اینکه در این بازار بتوانیم فعالیت داشته باشیم باید از طریق شرکت هایی که کارگزار (بروکر) نامیده می شوند، معاملات را انجام دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها