حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در بیست و دومین سفر استانی خود امروز با جمعی از وزیران دولت تدبیر و امید به استان یزد سفر و با مردم دارالعباده یزد دیدار می‌کنند که این سفر نقطه عطفی برای رشد و توسعه استان است.
کد خبر: ۸۸۷۴۶۲
بی‌آبی، مهم‌ترین چالش استان یزد

در واقع مهم‌ترین هدف رئیس‌جمهور به یزد دیدار با مردم عزیز یزد، شناخت مشکلات و چالش‌ها و برنامه‌ریزی برای رفع این مشکلات و تخصیص اعتبار به آنهاست. البته رئیس‌جمهوری آشنایی خوبی با مسائل استان دارند که مهم‌ترین این مسائل و مشکلات کمبود آب شرب و کشاورزی به دلیل خشکسالی‌های متوالی اخیر و همچنین واقع شدن این استان در فلات مرکزی و منطقه گرم و خشک است.

البته شرایط کم‌آبی در این استان موجب شده که بیشتر شاهد توسعه صنایع مختلف و فعالیت‌های معدنی به جای کشاورزی باشیم. با این حال همچنان کشت محصولات زراعی و باغی در برخی شهرستان‌های این استان وجود دارد که با وجود مشکل تامین آب، اما نمی‌توان کشاورزی استان را به طور کامل برچید، زیرا باغداری و زراعت (که به ترتیب 60 و 40 درصد فعالیت کشاورزی استان را شکل می‌دهد)، فعالیت آبا و اجدادی برخی از روستاییان این استان و محل درآمد و گذران زندگی آنهاست. از همین رو توسعه کیفی به جای توسعه کمی بخش کشاورزی و اجرای طرح‌های مختلف به منظور استفاده بهینه از آب موجود در دستور کار است تا هم اشتغالزایی کنونی در بخش کشاورزی از بین نرود و هم با چالش‌های بیشتری در زمینه آب در سطح استان مواجه نشویم.

در زمینه جبران کمبود آب شرب استان نیز با موافقت حجت‌الاسلام روحانی و تصویب شورای آب، پروژه خط دوم انتقال آب به استان اجرایی شده و تاکنون 25 کیلومتر لوله‌گذاری و 36 کیلومتر برای لوله‌گذاری حفر شده است. در مورد خشکسالی‌ها نیز طرح‌ها و پروژه‌هایی که در راستای بیابان‌زدایی باشد در دستور کار قرار دارد. همچنین در حوزه اشتغال، طرح ساماندهی بیکاران فارغ‌التحصیل در استان با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد و مشکلات واحدهای صنعتی استان از قبیل کاشی و سرامیک و نساجی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ایجاد شهر زیست‌محیطی، شهرک صنعتی طلا و جواهر و بازار مبل از دیگر طرح‌هایی است که در سفر هیات دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در حوزه بهداشت و درمان نیز ریاست‌جمهور توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته است و احداث یک بیمارستان ویژه بیماری سرطان توسط تامین اجتماعی و توسعه واحدهای بیمارستانی استان در دستور کار این سفر قرار دارد. همچنین چندین نیروگاه گازی و سیکل ترکیبی و چند واحد صنعتی مثل فولاد بافق نیز در این سفر توسط رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد.

کلنگ گازرسانی به شهرستان بهاباد نیز در این سفر توسط آقای روحانی بر زمین زده خواهد شد.

از دیگر مشکلات استان که انتظار توجه به آنها از سوی رئیس‌جمهور را داریم می‌توان به موضوع ساماندهی اتباع خارجی در استان، فرسودگی بافت تاریخی یزد، بازاریابی برای واحدهای کاشی و سرامیک استان، به روز نبودن برخی صنایع، کم بودن مراکز بهداشت و درمان با توجه به حضور بیمارانی از استان‌های همسایه به یزد، حمل‌ونقل و بهبود وضعیت ترافیک، آب‌رسانی به مناطق روستایی و مدیریت مصرف آب و گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار، اشتغال جوانان و بحث توسعه گردشگری استان اشاره کرد که البته طرح‌ها و پروژه‌های خوبی برای آنها تهیه شده و در سفر رئیس‌جمهور در اختیار وی قرار خواهد گرفت.

سید محمد میرمحمدی

استاندار یزد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها