جام جم آنلاین در گفتگو با استاد دانشگاه علامه طباطبایی بررسی کرد:

یک بام و دو هوای کاهش سود بانکی / حذف صفر از پول ملی ضروری است

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کاهش نرخ سود بانکی به شرط اتخاذ سیاست‌های درست اقتصادی و کنترل عوامل بیرونی موثر بر بازار پول و سرمایه، باعث رونق تولید و توسعه کسب و کار خواهد شد.
کد خبر: ۸۸۷۰۱۲
یک بام و دو هوای کاهش سود بانکی / حذف صفر از پول ملی ضروری است

محمدرضا فرزین در گفتگو با جام جم آنلاین اظهار داشت: موفقیت طرح کاهش نرخ بانکی چند پیش شرط دارد؛ یکی نظارت دقیق بانک مرکزی بر نرخ سودهای بانکی و موسساتی است که مقررات را رعایت نمی کنند. موضوع دیگر به سیاست‌های جایگزین دولت برمی گردد.

وی افزود: در حال حاضر بانک‌ها و موسسات خصوصی، با برخی از مشتریان قراردادهای بلندمدت همراه با نرخ سود بالا منعقد کرده‌اند و هیچ تضمینی بر کاهش نرخ سود نیست. ضمن اینکه اوراق خزانه دولت در بورس با نرخ سود 26 درصد به فروش می‌رسد. این موضوع با سیاست کاهش نرخ سود بانکی مغایر است و باعث تداوم جریان رکود در کشور می شود.

فرزین ضمن تایید کلیات طرح گفت: سود بانکی معمولاً متاثر از نرخ تورم پیش‌بینی شده یا انتظاری است که اثرگذاری آن به مجموعه‌ای از برنامه‌های مدیریتی وابسته است. اگر دولت قصد دارد نرخ سود را کاهش دهد لزوماً باید سیاست‌های منسجمی طراحی کند و بر اساس آن در طولانی مدت اقدام نماید.

عضو سابق شورای پول و اعتبار تاکید کرد: برای کنترل تورم در آینده باید نرخ سود بانکی را در کشور کاهش دهیم. البته زمان و چگونگی اجرای طرح مهم است، در کنار آن باید انتظارات عاملین اقتصادی را هم در نظر گرفت. اگر دولت بتواند مجموعه‌ای از سیاست‌های هماهنگ اقتصادی را اجرا کند، کاهش نرخ سود بانکی در شرایط رکود، به اقتصاد کشور کمک می‌کند.

به اعتقاد این کارشناس مسائل اقتصادی، حذف صفر از پول ملی یک ضرورت است که فواید مختلفی از جمله کاهش حجم سکه و اسکناس و همچنین افزایش ارزش پول ملی در داخل و خارج را در پی دارد. با این حال اجرای آن در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و باید در چند مرحله انجام ‌شود. مناسب‌ترین زمان برای اجرای این کار، کاهش تورم و ثبات آن در بلندمدت است.

رضا گلین شریف دینی – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها