دود سوءمدیریت بر چشم 85 هزار باز‌نشسته صنعت فولاد می‌رود

زمستان بازنشستگان فولاد

دریافت حقوق شهریوردر 7 آبان، حقوق مهر در 9 آذر، حقوق آبان‌ در 10 دی، حقوق آذر در 7 بهمن و انتظار طولانی‌مدت برای دریافت حقوق دی‌، بهمن و اسفند؛ این ماجرای 85 هزار بازنشسته صنعت فولاد کشور است.
کد خبر: ۸۸۶۶۴۲
زمستان بازنشستگان فولاد

بحث تاخیر پرداخت حقوق بازنشستگان صنعت فولاد کشورمان به سوژه‌ای تقریبا تکراری برای رسانه‌ها تبدیل شده و با وجود وعده‌ دولت‌های دهم و یازدهم، اما هنوز گشایشی در نگرانی‌های بازنشستگان این صندوق ایجاد نشده است و هر بار خبر از پرداخت مطالبات در آینده نزدیک به گوش می‌رسد.

بازنشستگان صنعت فولاد کشورمان تحت پوشش صندوق بازنشستگی فولاد قرار دارند. این صندوق در حال حاضر ۸۵ هزار نفر بازنشسته دارد که با احتساب اعضای خانواده آنها بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر عضو می‌شوند که پرداخت مستمری، هزینه درمان و رفاه آنها را این صندوق به عهده دارد.

صندوق بازنشستگی فولاد از حدود ۱۲ هزار نفر (کارکنان واحدهای معدنی و صنعتی، فولادی و ستادی) حق بیمه دریافت می‌کند. گستره فعالیت صندوق در ۱۵ استان کشور است که اصفهان با ۵۰ درصد، بیشترین سهم را دارد.

تا سال ۱۳۹۰ منابع مورد نیاز صندوق از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه تأمین و نسبت به پرداخت مستمری و هزینه‌های قانونی اقدام می‌شد.

در سال 1391 با اجرای قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی فولاد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل و تقریبا از همان زمان، مشکلات مالی صندوق آغاز شد و دود آن به چشم بازنشستگان رفت و موجب شد در چند سال اخیر حقوق‌ خود را با تاخیرهای چندماهه دریافت کنند.

درآمد صندوق بازنشستگی فولاد از محل کسورات شاغلان (حدود ۱۲ هزار نفر) حدود هشت میلیارد تومان است، در حالی که هزینه‌های مستمری، درمان و رفاه بازنشستگان صندوق 145 میلیارد تومان است بنابراین 92 درصد هزینه‌های صندوق باید از محل بازدهی دارایی‌ها و فعالیت‌های اقتصادی صندوق و شرکت‌های تابعه آن یا فروش دارایی‌ها تأمین شود که نیازمند مدیریت متخصص و توانمند است.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس با بررسی این مساله، رفع بحران را در گرو پرداخت بدهی دولت به صندوق بازنشستگی فولاد دانسته و معتقدند اگر دولت به تعهدات خود در این زمینه عمل کند، بخش عمده‌ای از مشکلات صندوق برطرف شده و تا اتخاذ تصمیم کارآمد و بلندمدت می‌توان برای آینده این صندوق برنامه‌ریزی کرد.

چندی پیش هیات دولت به منظور تأمین کسری صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد تا سقف مبلغ 12.5 هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌هایی را که مشمول واگذاری هستند، با قیمت مصوب هیات واگذاری یا منابع حاصل از فروش آنها به صندوق مزبور واگذار کند.

اما ابراهیم دستمزد، معاون فنی ـ عملیاتی کانون بازنشستگان صنعت فولاد استان تهران، در گفت‌وگو با ایلنا ضمن بیان این‌که کسری صندوق فولاد ۲۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: سه سال قبل نیز دولت، سهامی را به این صندوق واگذار کرد که زیان‌ده بود و نگرانی بازنشستگان از تکرار دوباره این اتفاق است.

صندوق را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کنیم

احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس از تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد به‌عنوان چالشی بزرگ برای این افراد یاد و اظهارکرد: با توجه به شرایط فعلی ‌یکی از راهکارهای اساسی، واگذاری این صندوق به سازمان تامین اجتماعی است، به هر حال دولت ملزم است که حقوق بازنشستگان و ازکارافتادگان را از محل درآمدهای عمومی پرداخت کند. اما حقوق بازنشستگان فولاد همچنان با فواصل زمانی غیرمنطقی پرداخت می‌شود و هرگز در موعد مقرر به دست آنها نرسیده است.

سالک تصریح کرد: بازنشستگان فولاد علاوه بر تاخیر در مشکلات حقوقی با مشکلات دیگری از جمله مسائل بیمه‌ای هم روبه‌رو هستند. به همین دلیل پرداخت نشدن حقوق بازنشستگان فولاد کشور به یک بحران تبدیل شده است.

مسئولان سریع‌تر تصمیم‌گیری کنند

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان و عضو کمیسیون اقتصاد مجلس هم در خصوص مشکلات مربوط به بازنشستگان فولاد به جام‌جم گفت: اکنون چندین هزار نفر از پرسنل بازنشسته این بخش صنعتی، درگیر کمبودهای مالی صندوق بازنشستگی فولاد شده‌اند که لازم است مسئولان در این زمینه بسرعت سیاستگذاری کرده و جلوی افزایش نگرانی‌ها را بگیرند.

این نماینده مجلس درباره مشکلات ایجاد شده در شرکت‌های مربوط تصریح کرد: بر اساس تحقیقات و بررسی‌های گسترده‌ای که از شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق داشتیم، مشخص شده تغییر مدیریت‌های گسترده و پیاپی باعث شده تا سیاست‌های اقتصادی هر یک از مدیران با سرکار آمدن مدیر جدید از بین رفته و از نو دوباره همه سیاست‌ها برنامه‌ریزی شود و همین امر باعث شده تا در دوران طولانی اصل اقتصادی در این شرکت‌ها زیر سؤال رفته و با چالش جدی مواجه شود. بر همین اساس، امروز بخش عمده‌ای از دارایی‌های صندوق بازنشستگی فولاد زیان‌ده شده یا سود آن آنقدر پایین است که نمی‌توان برایش برنامه‌ریزی داشت و مشکلات اقتصادی کل مجموعه آنها را برطرف کرد.

وعده جدید درباره واریز حقوق معوقه دی‌ و بهمن بازنشستگان فولاد

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان روز چهارشنبه گفت: به دنبال تذکر به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دولت وعده داده حداکثر تا شنبه هفته آینده حقوق معوقه دی و بهمن‌ کارکنان صنعت فولاد واریز شود.

محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: پیگیری و تلاش‌هایی در حال انجام است تا حقوق اسفند این قشر زحمتکش بز‌ودی واریز شود. این چندمین وعده دولت برای پرداخت معوقات بازنشستگان فولاد است، باید به انتظار نشست و دید این وعده چه پایانی خواهد داشت.

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها