خودروهای خوب، اما کم طرفداری که با 200 میلیون تومان می‌توان خرید

جوجه ‌اردک‌هایی که زشت نیستند

بحث‌ها و موضوعات مختلفی بر میزان فروش یک خودرو در بازاری محدود همچون بازار ایران اثرگذار است؛‌ از سلیقه مردم در پسندیدن ظاهر خودرو گرفته تا طیف رنگی که خودروساز برای محصول در نظر می‌گیرد، مساله مهمی همچون میزان خدمات پس از فروش، مصرف سوخت، میزان استهلاک و پارامترهایی از این قبیل، سرنوشت کلی و موفقیت یا شکست یک خودرو در بازار را رقم می‌زنند.
کد خبر: ۸۸۵۷۴۰
جوجه ‌اردک‌هایی که زشت نیستند

در این صورت، ممکن است یک محصول خوب، با توجه به ضعف در یکی از موارد ذکر شده، دچار کم لطفی خریداران شود یا بنا به دلایلی همچون تبلیغات ضعیف، در میان دیگر رقبا ناشناخته بماند. این گزینه‌های خوب اما بد اقبال در بازار ایران کدام خودروها هستند؟ چرا بخت با آنها یار نبود؟

هوندا سیویک

پیشینه حضور و موفقیت محصولات هوندا و به‌ویژه سِدان خانوادگی این خودروساز یعنی سیویک، به دهه 70 شمسی باز می‌گردد. در آن زمان، هوندا سیویک‌ مدل 1992 تا 1994 با توجه به ظاهر فوق‌العاده جذاب و استهلاک پایین‌ بسیار مورد توجه قرار گرفت، ‌اما پس از پایان عرضه این مدل به ایران، خبری از برند هوندا در بازار ایران نبود،‌ تا این که سال 2013، دو محصول پر فروش هوندا یعنی سیویک و آکورد با نسل جدید خود به کشور ما راه پیدا کردند. هوندا سیویک، پر‌فروش‌ترین خودروی خانوادگی جمع و جور بازار آمریکاست که با توجه به نبود تبلیغات گسترده و خدمات‌رسانی محدود در بازار ایران، آن‌طور که باید مورد استقبال خریداران و مصرف‌کنندگان قرار نگرفت. هوندا سیویک عرضه شده به بازار ایران از پیشرانه چهار سیلندر 1800 سی سی به همراه نهایت قدرت تولیدی 139 اسب بخار بهره می‌برد که این حجم قدرت با انتقال به جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیک و چرخ‌های جلو، شتاب صفر تا صد 4/10 ثانیه‌ای به همراه مصرف سوخت 3/6 لیتر در هر 100 کیلومتر را به صورت ترکیبی ارائه می‌کند. برای تفهیم بهتر، هوندا سیویک را می‌توان در کنار خودروهایی مثل کیا سراتو، هیوندای النترا و میتسوبیشی لنسر دسته‌بندی کرد، اما از آنجا که تعداد نسخه‌های وارد شده از سیویک بسیار محدودتر از دیگر رقبایش است، این محصول ژاپنی بسیار با کیفیت و کم استهلاک کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. قیمت سیویک در بازار ایران از حدود 95 میلیون تومان برای نسخه 2013 تا 130 میلیون تومان برای نسخه 2015 متغیر است.

تویوتا فورچونر

اگر به دنبال یک خودروی شاسی بلند جادار، همه‌جا رو و با امکانات مناسب و استهلاک پایین هستید، گزینه‌های زیادی از محصولات تویوتا پیش روی شماست. پرادو، انواع لندکروزرها، تویوتا اف‌جی کروزر، دو نسل مختلف از راو4 (راوفور-Rav4) و در نهایت فورچونر، شاسی‌بلندهایی هستند که در شرایط حال حاضر بازار ایران از برند تویوتا می‌توان خرید. در این میان هر چند بیشتر محصولات مذکور فروش بسیار خوبی را در بازار ایران تجربه کرده‌اند، اما فورچونر از دیگر خودروهای خوب موجود در کشور است که مورد کم لطفی مصرف‌کنندگان و خریداران قرار گرفت.

این خودرو بر پایه و اساسی تقریبا مشترک با تویوتا هایلوکس (پیکآپ مشهور و گران‌قیمت تویوتا) ساخته شده است و رقبای آن را می‌توان خودروهایی همچون هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و ... دانست، اما با توجه به قیمت نسبتا بالای این خودرو و همچنین بهره‌گیری فُورچونر از ظاهری نسبتا ساده و نه چندان جذاب، این شاسی بلند همه جا روی تویوتا در بازار ایران موفق نشد.

تویوتا فورچونر فقط در سال‌های 2011 و 2012 میلادی با پیشرانه شش سیلندر خورجینی چهار لیتری به بازار ایران عرضه شد. این پیشرانه که با پرادوی شش سیلندر مشترک است، نهایت قدرتی معادل 235 اسب بخار را از طریق جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیک به چهار چرخ خودرو منتقل می‌کند. این مجموعه در نهایت شتاب صفر تا صد 9 ثانیه‌ای به همراه مصرف سوخت 2/13 لیتر در سیکل ترکیبی را به شما ارائه می‌کند.

هرچند فورچونر برای استفاده درون شهری مصرف سوخت بالایی دارد، اما توجه داشته باشید که استهلاک و هزینه نگهداری این خودرو نیز به همین نسبت کمتر است. فورچونر در بازار ایران از حدود 160 تا 200 میلیون تومان قیمت دارد که با توجه به پارامترهایی همچون ظاهر و امکانات، در قیاس با رقبا چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

هیوندای i40

بسیاری از ما مصرف کنندگان ایرانی، برند هیوندای را با سانتافه و سوناتا در بازار کشور شناختیم. این دو خودرو با توجه به ظاهر جذاب و عامه پسند، امکانات خوب و در نهایت قیمت مناسب، نیاز خریداران ایرانی را نسبت به یک خودروی خانوادگی قابل اطمینان برطرف می‌کند. هر چند سوناتا در تمام نسل‌های خود از فروش بسیار خوبی برخوردار بود، هیوندای در ایران، برای خودروی سدان (چهار در صندوق‌دار) پر فروش خود رقیب تراشی کرد! هیوندای i40 که از سال 2014 تا کنون به بازار ایران عرضه می‌شود، یک خودروی خانوادگی صندوق‌دار با امکانات کمتر و پیشرانه‌ای کوچک‌تر از سوناتا با اختلاف قیمت ناچیز نسبت به برادر خوش‌اقبال خود است که درست در یک کلاس مشترک با سوناتا قرار می‌گیرد. i40 نمونه‌ای اقتصادی‌تر از سوناتاست که برای عرضه به بازار کشورهای کوچک‌تر طراحی شده و اکنون به همراه پیشرانه دو لیتری و جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیک در دو نوع صندوق‌دار و استیشن در بازار ایران حضور دارد. این خودروی دوست‌داشتنی با ظاهری متفاوت، از پیشرانه‌ای با فناوری بالاتر از نمونه مورد استفاده در سوناتا بهره می‌گیرد و به همین علت در نهایت قدرتی تقریبا برابر با موتور 2400 سی‌سی (4/2 لیتر) سوناتا LF به زیر پای راننده منتقل می‌کند. این در حالی است که i40 در زمینه امکانات، فضای کابین و کیفیت ساخت ادوات داخلی یک سر و گردن پایین تر از سوناتاست،‌ ولی با برچسب قیمت 174 میلیون تومانی، فقط پنج میلیون تومان از سوناتا LF با ظاهر و امکانات بهتر ارزان‌تر است! این دلیل اصلی موفق نبودن i40 در بازار ایران است.

کیا سول

یکی از مهم‌ترین مواردی که واردکنندگان، هنگام عرضه خودرو به بازار ایران باید به آن توجه کنند، شناخته‌شده بودن کلاسی است که محصول مورد نظر در آن قرار دارد. این به چه معناست؟ محصولات تمام خودروسازان بر اساس کلاس‌بندی از پیش تعیین‌شده‌ای تولید می‌شود که در این میان، خودروهای سِدان (چهار در صندوق‌دار)، هاچ‌بک (سه یا پنج در بدون صندوق)، انواع شاسی‌بلندها (اعم از کراس‌اوورها، SUV‌ها و ... که در آینده به بررسی و توضیح درباره آن خواهیم پرداخت)، پیکآپ‌ها (وانت‌های باری) و در نهایت کوپه‌ها بیشترین میزان محبوبیت را در بازار ایران دارند و همین موضوع باعث می‌شود خودرویی که بتازگی و در کلاسی جدید (در سطح جهانی) به تولید رسیده است، در بازار ایران مورد استقبال قرار نگیرد. کیا سول (Soul به معنای روح) یک خودروی جمع و جور شهری است که در کلاسی جدید و از ترکیب هاچ‌بک‌ها و کراس‌اوورهای شهری (این اصطلاح به خودروهای شاسی بلند کوچکی همچون نیسان قشقایی، کیا اسپورتیج، هیوندای توسان و دیگر نمونه‌های مشابه اطلاق می‌شود) و شکل یک حالت جعبه‌ای ایجاد شده است. کیا سول با بهره‌گیری از ظاهری جذاب، فضای کابین جادارتر از یک هاچ‌بک سایز بزرگ (همچون هیوندای i30)، پیشرانه کم استهلاک و کم مصرف، در بازار کشورهای اروپایی تا حد مطلوبی موفق عمل کرد، اما با توجه به برچسب قیمت بالاتر از 110 میلیون تومانی خود، در ایران نتوانست چندان دلربایی کند. این خودرو از یک پیشرانه چهار سیلندر 1600 سی سی با 122 اسب بخار قدرت و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. این پکیج برای سول شتاب صفر تا صد 11 ثانیه‌ای و در نهایت مصرف سوخت ترکیبی 2/7 لیتر در هر 100 کیلومتر را فراهم می‌کند. سول که تنها در سال‌های 2013، 2014 و تعداد محدودی هم در 2015 میلادی به بازار ایران عرضه شد، از حدود 90 تا 110 میلیون تومان بسته به کارکرد، رنگ و امکانات قیمت دارد.

رنو‌اسکالا‌کروک

آنهایی که دنبال تک‌سواری و جلب توجه در میان خودروهایی هستند که در خیابان‌ها تردد می‌کنند، بدون شک سواری با خودروهای کروک و به بیان ساده‌تر، سقف باز برایشان بسیار وسوسه انگیز است، اما از آن جا که عمده خودروهای با قابلیت باز شدن سقف، با برندهای لوکس ساخته شده‌اند و اکثرا با برچسب‌های قیمت نسبتا بالایی خرید و فروش می‌شوند، برای خرید یک خودروی کروک کم استهلاک، گزینه‌ای جز رنو اسکالا در بازار وجود ندارد. با وجود تبلیغات فراوان، این خودرو با توجه به ظاهر بسیار ساده و امکانات نه‌چندان گسترده رفاهی آن‌طور که باید ، ‌نتوانست در خیابان‌ها خودنمایی کند. البته غیر از اینها، اسکالا می‌توانست با برچسب قیمت مناسب‌تری در بازار حضور داشته باشد تا خریداران برای انتخاب این گزینه وسوسه شوند، اما انگار این خودروی اقتصادی ارزان قیمت (در بازار جهانی) فرانسوی، در ایران اقبال نداشت و همچون برادر بزرگ‌تر خود،‌ مگان کروک نتوانست جایگاهی خوب در بازار کشور برای خود دست و پا کند. اسکالای کروک که سال‌های 2012، 2014 و 2015 به بازار ایران وارد شد، به دلیل کمیاب‌تر بودن نسبت به نمونه کوپه (سقف ثابت و دو در )، در نمونه‌های دست دوم، قیمتی بالاتر از نسخه صفر کیلومتر این خودرو دارد. این روزها با داشتن 120 تا 160 میلیون تومان می‌توانید یک اسکالای چهار سیلندر 2000 سی سی با 140 اسب بخار قدرت و جعبه دنده اتوماتیک ضریب متغیر بخرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها