رادیو در اروپا

رادیو آلمان جنگ سرد

یک نگاه اجمالی به رسانه رادیو در آلمان نشان می‌دهد بیش از 500 ایستگاه رادیویی در سراسر خاک این کشور مشغول فعالیت هستند. تا اواخر دهه 80 میلادی ـ آلمان به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده بود ـ رسانه رادیو وضع متفاوتی داشت، اما پس از اتحاد این دو کشور و تشکیل جمهوری واحد آلمان، رادیوی کشور هم دستخوش دگرگونی‌های جدی شد. آلمان، ایالت‌های متعدد با شبکه‌های خاص رادیویی دارد.
کد خبر: ۸۸۴۴۲۵
رادیو آلمان جنگ سرد

برنامه‌های تحلیلی

این در حالی است که چند رادیوی سراسری و ملی برای تمام کشور برنامه‌هایشان را روی آنتن می‌فرستند. در کل، سه ایستگاه رادیویی ملی و اصلی در این کشور اروپایی فعالیت می‌کنند. دوچلاند فانک، مهم‌ترین شبکه رادیویی عمومی آلمان به حساب می‌آید. به صورت طبیعی، اخبار روز آلمان و دنیا برنامه اصلی این ایستگاه است و در کنار آن، برنامه‌های تحلیلی و گفت‌وگو هم به مناسبت رخدادهای مهم روز دارد.

خبر، حرف اصلی را در این شبکه می‌زند و برنامه‌های غیرخبری، معمولا جای کمی در آنها دارد. البته از آنجا که خبر رشته وسیعی از رویدادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، هنری و علمی را دربرمی‌گیرد، برنامه‌های خبری دوچلاند فانک تنوع خاصی دارد. تفاوت این شبکه با دومین شبکه مهم رادیویی یعنی دوچلاند رادیو کولتور، در محوریت اخبار و برنامه‌های فرهنگی در شبکه دوم است.

بخش اصلی و عمده برنامه‌های دوچلاند رادیو کولتور، رویدادهای مهم و برجسته فرهنگی و هنری است. به این ترتیب، اخبار روز دنیای سیاست جای کمتری در این برنامه‌ها دارد.

موسیقی کلاسیک

سومین ایستگاه مهم رادیویی آلمان به نام دی رادیو ویسن، تنها ایستگاه رادیویی دیجیتال کشور است که منحصرا به پخش اخبار و برنامه‌های مربوط به تکنولوژی می‌پردازد، اما در کنار این ایستگاه‌ها، چند شبکه رادیویی تجاری و مردم‌پسند هم مشغول فعالیت هستند که به مدد شمار بالای شنوندگان، جزو شبکه‌های پرمخاطب و محبوب به حساب می‌آیند.

این ایستگاه‌ها طیف وسیعی از برنامه‌های سرگرم‌کننده را دربرمی‌گیرد و نام آنها، بیانگر محتوا و حال و هوای آنهاست. این شبکه‌ها از کلاسیک رادیو (که به پخش موسیقی کلاسیک می‌پردازد) تا الکترونیک موزیک، شنوندگان خاص خود را دارند.

شورش علیه حکام

رادیوی دیجیتال آلمان فعالیتش را از سال 2011 آغاز کرد. یک نکته جالب درباره با تاریخ فعالیت رادیو در آلمان، پخش برنامه‌های خبری و تحلیلی از خاک آلمان غربی برای شهروندان آلمان شرقی در دوران جنگ سرد بود.

تا قبل از فروپاشی دیوار برلین، چند ایستگاه رادیویی در غرب کشور، برنامه‌هایی برای اهالی شرق کشور تهیه و پخش می‌کردند. جهتگیری این برنامه‌ها، ضدیت با دولت چپگرای آلمان شرقی و دعوت مردم آنجا به شورش علیه حکام وقت بود. به صورت طبیعی، پس از اتحاد دو آلمان، ضرورت وجودی این ایستگاه‌های رادیویی هم از میان رفت و آنها به تاریخ پیوستند.

مترجم:کیکاووس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها