سخنگوی وزارت خارجه خبر داد:

رایزنی درباره نسل جدید اس 300

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: درباره نسل جدید S۳۰۰ بین مقامات ذی ربط ایران و روسیه تبادل نظر صورت گرفته که بر اساس توافقات انجام شده در زمان خود جزئیات آن به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.
کد خبر: ۸۸۳۷۶۱
رایزنی درباره نسل جدید اس 300

به گزارش جام جم آنلاین ، حسین جابری انصاری، پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه در روزهای گذشته حرکت دیپلماتیک به سمت ایران و از سمت ایران به سمت کشورهای دیگر به شکل گسترده ای در جریان بوده است، گفت: وزیر امور خارجه کشورمان طی هفته های گذشته سفر موفقی به بلژیک داشته و مجموعه‌ای از دیدارهای دو جانبه با مقامات این کشور و اتحادیه اروپا انجام دادند که این دیدارها و رایزنی ها در خصوص تسهیل توافقات صورت گرفته در برجام و نتایج اقتصادی آن بوده است که به طور مفصل با مقامات اتحادیه اروپا صورت گرفت.

وی افزود: همچنین در دو روز اخیر وزیر خارجه پادشاهی عمان به ایران سفر کرده و با حضور چند وزیر اقتصادی و نیز رئیس کل بانک مرکزی عمان در این سفر رایزنی های گسترده ای درباره گسترش روابط بین دو کشور انجام شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: روابط ما و عمان تاریخی و همراه با ثبات بوده است که در طول چند دهه گذشته همراه با اعتماد و منافع مشترک ادامه پیدا کرده، امیدواریم در چارچوب توافقات صورت گرفته زمینه همکاری های اقتصادی و تجاری بیشتر بین دو کشور فراهم شود.

سفر روسای جمهور آذربایجان، سوئیس و آفریقای جنوبی به تهران

جابری انصاری در ادامه این نشست مطبوعاتی با اعلام خبر سفر مقامات رسمی برخی کشورها به ایران گفت: فردا سفر آقای الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان را به تهران خواهیم داشت. همچنین شنبه ۸ اسفند سفر رئیس جمهور سوئیس به تهران و دوشنبه ۱۰ اسفند سفر رئیس جمهور آفریقای جنوبی را به تهران خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: سفر همزمان سه رئیس جمهور از سه قاره جهان یعنی آفریقا، اروپا و آسیا به تهران معانی خاص خود را به همراه دارد که دوره جدید از گسترش روابط خارجی ایران با کشورهای جهان را شامل می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد که در جریان این سفرها زمینه تحقق منافع جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها فراهم شود.

سفر وزیر دفاع روسیه نمادی از روابط نزدیک تهران- مسکو

جابری انصاری درباره سفر اخیر وزیر دفاع روسیه به تهران عنوان کرد: سفر وزیر دفاع روسیه که بعد از سفر وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به مسکو انجام شد، نمادی از روابط نزدیک و تبادل نظرات بین دو کشور است.

وی گفت: وزیر دفاع روسیه در این سفر پیام ویژه ای از طرف پوتین به رئیس جمهور کشورمان منتقل کرد که ناظر به تحولات منطقه‌ای مسائل دو جانبه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه روابط ایران و ترکیه به لحاظ سیاسی در عالی‌ترین سطوح بوده است، تصریح کرد: تلاش برای گسترده تر کردن هر چه بیشتر زمینه های اقتصادی و تبادلی بین دو کشور در جریان است.

تبادل نظر درباره نسل جدید S۳۰۰

جابری انصاری در پاسخ به اینکه آیا در این سفر درباره تحویل S۳۰۰ نیز تبادل نظر و رایزنی صورت گرفته یا نه، توضیح داد: یکی از زمینه های رایزنی، زمینه های دفاعی است که بین مقامات ذی ربط دو کشور در سفرهای اخیر در حال انجام است و از جمله آنها درباره نسل جدید S۳۰۰ هم تبادل نظر صورت گرفته که بر اساس توافقات انجام شده در زمان خود جزئیات آن به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

ایران آماده کمک به ارتش لبنان است

وی درباره اینکه برخی اخبار حاکی از آن است که کشور لبنان از ایران درخواست کمک چهار میلیاردی کرده است، اظهار کرد: تا این لحظه درخواست رسمی از سوی مقامات لبنانی اعلام نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پیش از این آمادگی خود را برای کمک به ارتش لبنان که در برابر تروریسم در کلان شهر اعلام کرده است.

اگر مقامات لبنانی درخواست کمک داشته باشند رسیدگی می کنیم

جابری انصاری افزود: دولت عربستان سعودی بعد از اعلام آمادگی ایران اعلام کرد ۴ میلیارد در اختیار لبنان قرار خواهد داد، اما اخیرا اعلام کرده که به بهانه های واهی این رقم را در اختیار لبنان قرار نخواهد داد، در این شرایط اگر درخواست مشخصی از سوی مقامات لبنانی باشد، به آن رسیدگی می کنیم.

وی درباره اینکه آمریکا نسبت به درخواست ایران از روسیه درباره مدل جدید S۳۰۰ واکنش نشان داده، گفت: گسترش همکاری در زمینه های مختلف بین ایران و روسیه وجود دارد. طبیعی است که حسب نیاز از سوی مقامات ذیربط در جمهوری اسلامی که در حال مذاکره هستند، اطلاعات لازم در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: پیش از این بر اساس قطعنامه هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران بود، اجازه خرید این تجهیزات دفاعی را نداشتیم، اما بر اساس قطعنامه ها و ضمایم فعلی مشخص است که در حال حاضر با ساز و کارهای پیش بینی شده در این قطعنامه ها از سوی جمهوری اسلامی ایران خرید و فروش این تجهیزات امکان دارد.

جابری انصاری یادآور شد: این مسئله در حال رایزنی است و مسائل فنی توافقات، مسیر پیش بینی شده خود را طی خواهد کرد.

محکومیت انفجارهای روز گذشته دمشق

وی در مورد بمب گذاری روز گذشته در دمشق اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره کلیه عملیات های تروریستی را محکوم می کند، انفجارهای دیروز را با صریح ترین عبارات محکوم می کنیم چون این اقدامات تنها مردم بی‌گناه و عادی را هدف گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: به طور طبیعی هرگونه راه حل درباره بحران سوریه، مبارزه موفق با گروه های تروریستی و محدود کردن زمینه فعالیت آنها است.

جابری انصاری درباره ادعای رسانه های عربستان نسبت به مقصر بودن ایران در این اقدامات گفت: رسانه های عربستان عملیات حساب شده ای را برای تحریک افکار عمومی در پیش گرفته اند، در ایام منتهی به اعدام شیخ نمر هم چنین رفتاری را پیش گرفته بودند، زمینه انتشار این افکار، صادر کردن اتفاقات عربستان به کشورهای دیگر است.

واکنش نسبت به تغییر مسئولیت امیرعبداللهیان

وی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اخبار حاکی از جابجایی معاون عربی، آفریقایی وزیر امور خارجه است، آیا تایید می کنید و علت این تصمیم چیست؟ عنوان کرد: هنگامی که تصمیمی برای جابجایی در مسئولان وزارت خارجه اتخاذ می شود، به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید، پنهان‌کاری نسبت به این اقدام وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: البته تغییر در وزارت امور خارجه امری کاملا عادی است، رفت و آمد بین سفرا و مدیران مرکز یک سنت عادی در وزارت امور خارجه است.

جابری انصاری درباره پیامدهای انفجارهای دیروز دمشق گفت: تروریست ها هیچ گاه خواهان آتش بس نبوده و راه حل سیاسی را قبول ندارند.

وی ادامه داد: این اتفاقی نیست که همزمان با مراحل پیشرفت نشست های وین برای حل بحران در سوریه، اقدامات گروه های تروریستی هم افزایش پیدا می کند. این پیام تروریست ها است که مخالف راه حل سیاسی هستند.

سفر وزیر خارجه عمان اقتصادی بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آیا در سفر اخیر وزیر خارجه عمان به ایران درباره میانجی‌گری بین ایران و عربستان هم گفتگو شد، عنوان کرد: این سفر با برنامه ریزی قبلی انجام شد که چند مقام اقتصادی هم وزیر خارجه سلطنت عمان را همراهی می‌کردند.

جابری انصاری با اشاره به اینکه البته در این سفر درباره مسائل منطقه ای نیز گفتگوهایی صورت گرفت، تصریح کرد: هدف از این سفر و بخش عمده گفتگوها متناسب با همکاری های اقتصادی و تجاری بوده است.

علت سفر مقامات حماس به تهران

وی درباره سفر یک هفته قبل مقامات حماس به ایران و گفتگوهای صورت گرفته بین مقامات حماس و جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: هر ساله همزمان با جشن های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گروه های مختلفی از جهان به تهران سفر کرده و در این مراسم شرکت می کنند. مقامات حماس نیز در همین قالب به ایران سفر کرده و گفتگوهایی را با برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران داشته اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از روابط باثبات با ملت فلسطین و مقاومت برخوردار بوده و علی رغم اختلافاتی که در برخی زمینه ها با حماس داشته، روابط خود را حفظ کرده و این روابط را در خدمت ملت های مسلمان می دانند.

جابری انصاری درباره دخالت های دولت انگلیس و شبکه BBC در انتخابات مجلس عنوان کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران روشن است، دستاورد مهم ما استقلال و آزادی بوده و ملت ایران نیازی به نصیحت از سوی هیچ مقام خارجی ندارد.

وی گفت: در انتخابات پیش رو، ملت ایران با حضور گسترده خود و انتخاب هوشمندانه زمینه های افزایش قدرت جمهوری اسلامی ایران در فضای بین الملل و منطقه ای را فراهم خواهند کرد.

ایران آماده همکاری با ترکیه برای مقابله با تروریسم است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به اینکه ترکیه ادعا می کند که عامل انفجارهای اخیر این کشور گروه پ. ک. ک است، آیا جمهوری اسلامی ایران پ. ک. ک را یک گروه تروریستی می داند؟ خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بعد از حادثه تروریستی آنکارا محکومیت این عملیات و هرگونه عملیات تروریستی دیگر را اعلام کرد.

جابری انصاری افزود: گسترش حوزه فعالیت تروریست ها نشان می دهد که تروریست مسئله منطقه ای و جهانی است که ضرورت همکاری نزدیک بین جهان برای رویارویی مشترک با خطر تروریسم را آشکار می کند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با همه دولت های منطقه به ویژه دولت همسایه ترکیه برای رویارویی با مسئله تروریسم است.

جابری انصاری درباره تاثیر مجلس آینده در سیاست خارجی، گفت: مجلس شورای اسلامی یکی از نهادهای مهم و قانونی کشور است، نماد انتخاب ملت ایران بوده که در سیر قانونگذاری، ناظر بر مسائل خارجی و نظارت‌کننده دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی است و می‌تواند نقش اساسی ایفا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که ملت با انتخاب آگاهانه همانطور که مورد انتظار بوده، زمینه شکل‌گیری مجلس قوی و در خدمت خواسته‌های مردم و اهداف نظام در پاسداری از ارزش‌های انقلاب را فراهم کنند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه دولت عربستان و ترکیه به آتش‌افروزی در منطقه ادامه می‌دهند ولی ترکیه همچنان ایران را منشأ این اقدامات می‌داند، موضع جمهوری اسلامی ایران در این باره چیست؟ گفت: ما همواره گفته‌ایم که از راه‌حل سیاسی در زمینه حل بحران‌های منطقه‌ای استقبال می‌کنیم، همه کشورها باید با همکاری هم با تهدید تروریسم مقابله کنند و زمینه حل بحران‌های سیاسی‌ منطقه را از طریق انتخاب ملت‌هایی که کشورشان دستخوش این حوادث است، به طور آزادانه فراهم کنند.

جابری انصاری تصریح کرد: البته با خواست یک یا دو کشور چنین اتفاقی نمی‌افتد، تا زمانی که اراده بین کشورهای جهان فراهم نشود، وضعیت بحرانیِ جاری ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد که کشورهای منطقه سیاست‌هایی را دنبال نکنند که نتایج آن به خود کشورها برخواهد گشت.

جای گُل‌آقای ملت ایران خالی است که «عادل‌الجبیر» را دستمایه کاریکتاتور قرار دهد

وی درباره‌ اینکه وزیر خارجه عربستان ادعا کرده که تاکنون عربستان هیچ دیپلماتی را نکشته ولی ایرانی‌ها دیپلمات‌های عربی را کشته‌اند، عنوان کرد: گفته‌های عادل‌ الجبیر بیشتر از واقعیت به طنز نزدیک است، جای گُل‌آقای ملت ایران خالی است که او را دستمایه کاریکتاتور قرار دهد.

وی گفت: این گفته‌ها تنها در زمانی واقعیت دارد که عربستان به تروریست‌های که در عراق و سوریه در جنگ هستند، گذرنامه دیپلماتیک داده باشد و چون جمهوری اسلامی ایران خدمات مستشاری به دولت‌های عراق و سوریه می‌دهد، تروریست‌هایی که کشته می‌شوند منسوب به جمهوری اسلامی شود.

دیپلمات هایی که عربستان کشت

جابری انصاری ادامه داد: حمله به برخی اماکن دیپلماتیک ایران از جمله بیروت توسط اتباعی که از سوی عربستان حمایت می‌شده‌اند، انجام شد و منجر به شهادت یک دیپلمات ایرانی و همسر یکی دیگر از دیپلمات‌ها و نیز خسارت‌هایی به سفارت ایران در بیروت شد.

وی گفت: اقدامات دولت عربستان در حمایت از تروریسم، فضای ناامنی را در جهان دامن زده و عربستان با فرافکنی، تاثیری در تغییر مسیری که در افکار عمومی جهان ایجاد شده، نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توافق روسیه و آمریکا برای آتش‌بس در سوریه، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا که طرح‌های مختلفی برای حل بحران سوریه مطرح شد، همواره از آتش‌بس حمایت کرده است.

جابری انصاری افزود: مسئله تروریستی و اقدامات آنها، عامل اساسی برای عدم تحقق توافقات بین طرفین درگیر در سوریه بوده است.

وی تصریح کرد: گروه‌های مختلف تلاش کنند راه را برای رجوع به آرای ملت باز کنند، موفقیت راه‌حل‌های جدید هنوز در خارج کردن تروریست‌ها از سوریه است، و الا همین گروه‌ها با اقدامات خود هر گونه طرحی را با مشکل مواجه خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران حداکثر همکاری را برای تسریع راه‌حل سیاسی اعمال خواهد کرد.

دور جدید سفرهای اروپایی روحانی

جابری انصاری در پاسخ به سؤالی درباره زمان سفرهای رئیس‌جمهور کشورمان به بلژیک و اتریش، گفت: سفر رئیس‌جمهور به برخی کشورهای اروپایی مشخص شده و گفتگو برای سفر به برخی کشورهای دیگر هم صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه کشورهای اروپایی که در گروه دوم سفرهای آقای روحانی است، در زمان توافق نهایی، به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سفر رئیس‌جمهور ویتنام به ایران، گفت: چندی پیش سفر هیات ویتنامی را به ایران داشتیم و نیز هیاتی از ایران، به این کشور سفر کردند، درباره سفر رئیس‌جمهور ویتنام به ایران و زمان این سفر بعد از توافق طرفین، اعلام عمومی خواهد شد.

ایران از هر تلاشی برای بازگرداندن نفت به قیمت‌ عادلانه حمایت می‌کند

جابری انصاری درباره سفر الهام علی‌اُف به ایران و تاثیر آن بر قیمت نفت، گفت: تلاش‌هایی بین کشورهای عضو اوپک و خارج از اوپک در جریان است، نشست‌هایی هم در این باره انجام شده و جمهوری اسلامی ایران از تلاش کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای بازگرداندن نفت به قیمت‌ عادلانه حمایت می‌کند.

وی افزود: بازگشت وضعیت تولید ایران قبل از تحریم‌های ظالمانه‌ای که به ما اعمال شد، در دستور کار است؛ امیدواریم کشورهایی که در این زمان افزایش تولید داشتند، با کاهش تولید نفت، زمینه حل مسئله را فراهم کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در سفر آقای الهام علی‌اُف به تهران در زمینه مسائل سیاسی، اقتصادی و انرژی، تبادل نظر خواهد شد و مجموعه‌ای از موافقتنامه‌ها نیز در حال بررسی است که امیدواریم در پایان سفر رئیس‌جمهور آذربایجان به تهران، این توافقات امضا شود.

جابری انصاری درباره خرید ایرباس گفت: در سفر رئیس‌جمهور به اروپا، در ایتالیا و فرانسه گفتگوهایی صورت گرفت و توافقاتی با شرکت ایرباس انجام شد. همچنین با شرکت‌های هواپیماسازی دیگر هم گفتگو شد که بر اساس نیاز صنعت هواپیمایی کشور که در دوران تحریم، تامین آنها به تعویق افتاده بود، این نیازها برطرف شود.

وی ابراز امیدواری کرد که بهترین توافقات برای تامین نیازهای ناوگان هوایی کشور صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه الهام علی‌اُف از تحریم‌های ضد ایرانی حمایت کرده و گفته می‌شود سفر اخیر وی به منظور جایگزینی آذربایجان به جای گرجستان در تبادلات انرژی است، گفت: هیچ کشوری را در حلقه‌های روابط خارجی خود جایگزین کشور دیگری در نظر نمی‌گیریم.

جابری انصاری تاکید کرد: در وضعیت رقابتی موجود، امکان تحقق هر چه بیشتر منافع برای جمهوری اسلامی ایران فراهم خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها