در مصاحبه با اشپیگل انجام شد

گستاخی جدید وزیر سعودی درباره ایران

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با رسانه آلمانی در ادبیاتی گستاخانه و ضد ایرانی،‌ ادعاهای بی اساسی علیه ایران مطرح کرد.
کد خبر: ۸۸۳۱۲۷
گستاخی جدید وزیر سعودی درباره ایران

به گزارش جام جم آنلاین،وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با «اشپیگل»، ضمن تکرار ادعاهای گزاف سعودی‌ها درباره ایران، با ادبیاتی سخیف و دور از واقعیت، اظهارات ضد ایرانی خود را مطرح کرد.

عادل الجبیر در پاسخ به این سوال که عربستان سعودی خواهان بدست آوردن چه چیزی از بحران در سوریه است، گفت: «فکر نمی‌کنم هیچ کسی بتواند پیش‌بینی کند که کوتاه مدت به چه شکل خواهد بود. در بلند مدت، سوریه‌ای بدون بشار اسد وجود خواهد داشت. هر چه بیشتر این موضوع (کنار رفتن اسد) طول بکشد، اوضاع بدتر خواهد شد».

خبرنگار آلمانی پرسید: «اکنون که رژیم اسد دست برتر را بدست آورده، شما چه کار می‌خواهید بکنید؟»

جبیر گفت: «ما همیشه گفته‌ایم که دو راه برای حل موضوع سوریه وجود دارد که در هر دوی اینها نتیجه مشابه خواهد بود: سوریه‌ای بدون بشار اسد. یک فرایند سیاسی وجود دارد که ما از طریق آنچه گروه وین نام دارد، در تلاش برای حصول این هدف هستیم. این طرح شامل ایجاد یک شورای حکومتی است که قدرت را از بشار اسد گرفته، یک قانون اساسی نوشته و راه را برای انتخابات هموار می‌کند. مهم است که بشار در ابتدا کنار برود و نه در پایان فرایند. این موضوع سبب خواهد شد که دوره انتقالی با کشتار و تخریب کمتری انجام شود».

وی افزود: «گزینه دیگر آن است که جنگ ادامه خواهد یافت و بشار اسد در آن شکست خواهد خورد. در یک برهه بسیار حساس و شکننده‌ای قرار داریم و شاید فرایند سیاسی کارساز نشود، البته ما باید تلاش کنیم. اگر فرایند سیاسی کارساز نبود، همیشه رویکرد دیگری وجود دارد».

وزیر خارجه آل سعود در این مصاحبه چندین بار عصبانیت خود را از حمایت‌های ایران و همچنین حزب‌الله لبنان از دولت سوریه تکرار کرد.

او درباره اعزام نظامیان سعودی به سوریه اینطور گفت: «ما آمادگی‌مان را برای پیوستن به ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه داعش با نیروهای ویژه‌مان ابراز کردیم البته این موضوع هنوز در مرحله بحث و گفتگو و طراحی و برنامه‌ریزی اولیه است».

اشپیگل سوال کرد: «آیا عربستان سعودی حامی تامین موشک‌های ضدهوایی برای شورشیان (سوری) است؟»

الجبیر پاسخ داد: «بله. ما معتقدیم که مطرح شدن و به صحنه آوردن موشکهای زمین به هوا، موازنه قوا را تغییر می‌دهد و به میانه‌روها این توان را می‌دهد که تاثیرات بالگردها و هواپیماهای(دولت سوریه) را خنثی کنند».

وزیر خارجه سعودی‌ها در ادامه اظهارات ضد ایرانی خود، این بار هم ادبیاتی گستاخانه را در قبال ایران اتخاذ کرد.

او گفت: «ایران برای هزار سال همسایه ما بوده است و برای هزار سال همسایه ما خواهد بود. ما هیچ مساله‌ای با تلاش برای توسعه بهترین روابط با ایران نداریم اما پس از انقلاب 1979 ایران سیاست فرقه گرایی و توسعه و گسترش انقلاب خود را در پیش گرفت و همچنین دخالت در امور همسایگانش. سیاست ترور دیپلماتها و حمله به سفارتها. ایران مسئول تعداد زیادی از حملات تروریستی به پادشاهی (عربستان سعودی) است و مسئول قاچاق مواد منفجره و مواد مخدر به عربستان سعودی است».

الجبیر افزود: «ما خواهان روابط و پیوندهای خوب با ایرانی‌ها هستیم اما اگر آنها خواهان این موضوع هستند به آنها می‌گویم: به حملات به ما ادامه ندهید همانگونه که در حداقل 35 سال گذشته این کار را کرده‌اید. تا زمانی که سیاستهای تهاجمی ایران ادامه یابد، این برای منطقه بد خواهد بود. ایران باید تصمیم بگیرد که خواهان انقلاب است یا دولت - ملت».

این مقام سعودی در ادامه ادبیات سخیف و ضد ایرانی خود گفت: «به من یک دیپلمات ایرانی را که ما کشتیم، نشان بده. من می‌توانم بسیاری از دیپلماتهای سعودی که توسط ایران کشته شدند، نشان بدهم. یک سفارت ایران را که عربستان سعودی به آن حمله کرده، به من نشان بده. به من یک هسته تروریستی که ما در ایران ایجاد کرده باشیم، نشان بده. یک اقدام و تلاش عربستان سعودی برای ایجاد مشکلات در میان اقلیت‌های ایرانی را به من نشان بده».

او مدعی شد: «ما تروریسم را تحمل نمی‌کنیم. ما به دنبال تروریست‌ها و آنهایی که حامی تروریستها هستند می‌رویم و همچنین آنهایی که توجیه‌کننده اقدامات تروریستها هستند. آنها (ایران) به رهبران القاعده پناه می‌دهند. آنها اقدامات القاعده را تسهیل می‌کنند. آنها درباره داعش شکوه می‌کنند اما ایران تنها کشوری در میز مذاکرات (سوریه) است که نه توسط القاعده و نه داعش به آن حمله‌ای صورت نگرفته است».

جبیر با گستاخی افزود: ‌«ایرانی‌ها می‌دانند که برای اینکه عضو مسئول جامعه بین‌المللی بشوند و همچنین یک همسایه خوب شوند، چه کاری باید انجام دهند. این موضوع بسته به آن است که رفتارشان را تغییر دهند».

اشپیگل سوال کرد: «هیچ چیزی وجود ندارد که خود عربستان سعودی یا غرب بتواند برای تشویق این فرایند (بهبود روابط ایران و عربستان) انجام دهد؟»

وزیر خارجه سعودی‌ها مدعی شد: «هیچ چیزی برای تشویق کردن وجود ندارد. ایرانی‌ها فقط باید از ما دور شوند».

در ادامه این مصاحبه خبرنگار آلمانی از شلاق زدن وبلاگ نویسان مخالف آل سعود و همچنین اعدام شیخ نمر النمر رهبر شیعیان عربستان سوال کرد؛‌اعدامی که با انتقادات کشورهای اسلامی و همچنین بین‌المللی مواجه شد.

الجبیر گفت: «ما یک سیستم و نظام قانونی داریم و ما حکم اعدام داریم. افراد باید به این موضوع احترام بگذارند. شما حکم اعدام ندارید و ما به آن احترام می‌گذاریم. شما هم باید به سیستم قانونی ما احترام بگذارید».

او در ادامه با پیش کشیدن اعدام‌ها در ایران هم مدعی شد: «ما یک سیستم مجازات داریم. آمریکا هم این چنین است. ایران هم این موضوع را دارد. ایران افراد را اعدام می‌کند و اجساد آنها را روی جرثقیل آویزان می‌کند. ایران بیش از هزار نفر را سال گذشته به مرگ (اعدام) کشاند».

وزیر خارجه سعودی درباره رهبر شهید شیعیان عربستان مدعی شد: «نمر تروریست بود. او تروریست جذب کرد و طراحی عملیات تروریستی کرده بود و کمک مالی به این اقدامات کرده بود و در نتیجه اقدامات او تعدادی از نیروهای پلیس عربستان سعودی کشته شدند».

او در پاسخ به سوالی درباره تجاوز 11 ماهه عربستان سعودی به یمن گفت: «جنگ در یمن، جنگی نیست که ما خواستار آن بوده باشیم. ما گزینه دیگری نداشتیم. یک گروه شبه نظامی تندروی مرتبط با ایران و حزب‌الله بود که کشور را تحت کنترل گرفته بود و سلاحهای سنگین زیادی داشت. موشکهای بالستیک و حتی نیروی هوایی. آیا ما باید در گوشه‌ای نظاره گر آنچه در دروازه‌های ما اتفاق می‌افتاد، می‌بودیم؛ در کشوری که القاعده حضور پررنگی در آن دارد؟ خوب ما به عنوان بخشی از ائتلاف و به درخواست دولت مشروع یمن پاسخ دادیم و برای حمایت از آنها وارد شدیم. ما تا حد زیادی تهدید این تسلیحات برای عربستان سعودی را از بین بردیم. اکنون 75 درصد یمن آزاد شده و تحت کنترل نیروهای دولتی (منصور هادی) است».

اشپیگل پرسید: «تا چه مدتی قرار است این (جنگ یمن) ادامه یابد؟ نیمی از قربانیان این جنگ، غیرنظامیان بوده‌اند».

الجبیر گفت: «ما تا زمانی که به هدف نرسیم، به عملیات ادامه خواهیم داد. امیدواریم که حوثی‌ها و (علی عبدالله) صالح با راه حل سیاسی موافقت کنند و ما به همراه با متحدان خلیج(فارس)‌مان آماده ارائه یک طرح بازسازی برای یمن هستیم. ما هیچ نفعی در بی ثباتی یمن یا نابودی آن نداریم».

خبرنگار آلمانی پرسید: «با دخالتها در یمن، سوریه و دیگر کشورها منطقه،‌ به نظر می‌رسد که عربستان سعودی در صدد دستیابی به قدرت هژمونیک در خاورمیانه است. آیا کشور شما در حال اقداماتی فراتر از قدرت خود نیست؟»

وزیر خارجه سعودی در جواب گفت: «ما به دنبال این نقش برای عربستان سعودی نیستیم. ما خواهان ثبات و امنیت هستیم. ما این مشکلات را در منطقه داریم و هیچ کسی قادر به حل آنها نبوده است. تمام دنیا می‌گفت که کشورهای منطقه باید جلو آمده و مشکلاتشان را حل کنند خوب ما هم جلو آمدیم. حالا می‌گویند "ای خدای من،‌ عربستان سعودی تغییر کرده است". این تناقض است. آیا شما از ما می‌خواهید که رهبری کنیم یا نقش ثانویه را بازی کنیم؟ چون ما نمی‌توانیم این دو را با هم بازی کنیم. اگر از ما می‌خواهید رهبری کنیم از ما انتقاد نکنید و اگر از ما می‌خواهید نقش ثانویه را ایفا کنیم به ما بگویید چه کسی می‌خواهد نقش رهبری را ایفا کند».

اشپیگل درباره برجام این سوال را مطرح کرد: «آیا عربستان سعودی از توافق هسته‌ای ایران و احتمال بهبود روابط بین همسایه خصم شما و نزدیکترین متحدتان در غرب یعنی آمریکا، احساس تهدید می‌کند؟»

الجبیر مدعی شد: «ما از هر توافقی که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود،‌ مکانیسم بازرسی سرسختانه و ادامه داری داشته و مکانیسم بازگشت فوری تحریمها در صورتی که ایران توافق را نقض کند، حمایت می‌کنیم. نگرانی ما آن است که ایران از درآمد حاصله در نتیجه لغو تحریمهای هسته‌ای برای تامین مالی اقدامات شنیع خود در منطقه استفاده کند».

اشپیگل در آخرین سوال خود از الجبیر پرسید: «سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه تحت ریاست جمهوری رئیس‌جمهور اوباما خویشتندارانه‌تر شده است. آیا این موضوعی اشتباه است؟»

وی جواب داد: «من اعتقاد ندارم که در تئوری، آمریکا در حال کم کردن حضورش در خاورمیانه است. تقریبا برعکس،‌ در خلیج(فارس) ما افزایش حضور نظامی آمریکا و نیز سرمایه‌گذاری‌های آن را می‌بینیم. این بحث وقتی دقیقتر می‌شود که بگوییم آمریکا در حال تمرکز بیشتر به خاور دور است اما من اعتقاد ندارم که این موضوع با هزینه کردن خاورمیانه انجام شود».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
امیر
-
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
۰
۰
ساكت شو
احمد از تهران
-
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
۰
۰
اون دهن وهابییت را ببند ای حامی تروریست ای قاتل یمن ای قاتل انسانیت ای نوكر صهیونیست ای دغل عریستان ام اخبائث منطقه است
رضا
-
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
۰
۰
آخه ... شكم پرست ...توروچه به این حرف ها!؟
میثم
-
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
۰
۰
آخه مردك نادون كی هست تو دنیا كه ندونه القاعده جیره خور كی هست. كی هست ندونه تروریستی تو دنیا نیست كه از شما جیره نگیره.
محمد
-
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
۰
۰
هفتاد سال است كه تروریست پرورش می دهید حالا مدعی هم هستید . در دیزی باز است حیای بچه گربه كجا رفته؟
یعقوبی
-
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
۰
۰
ساكت شو وهابی نفهم شما از نسل جاهلانی هستید كه جز وحشیگری چیز دیگری بلد نبودند دختران را زنده به گور میكردند ....قیافه ات نشان میدهد كه چقدر مردی ...ای نامردان بی دین بچه كش/..........تف بر غیرتتان اگر غیرت و شرف دارید به اسراییل نشان بدهید ...نه به مسلمانان بی دفاع یمن و سوریه ننگ بر همه شما.......
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها