هشدار رییس بانک مرکزی به بانکها:

بانک‌ها مشغول واسطه‌گری شدند

مدیران عامل بانک‌های کشور برای کاهش حداقل و حداکثر نرخ سود سپرده‌های بانکی از اول اسفندماه امسال به توافق رسیدند.
کد خبر: ۸۸۱۹۶۷
کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از اول اسفند

به گزارش جام جم آنلاین، در جلسه اخیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌ها و موسسات خصوصی ایران که شنبه هفته جاری در یکی از بانک‌های خصوصی برگزار شد، توافق شد حداقل و حداکثر نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش یابد.

برهمین اساس، از ابتدای اسفند ماه حداقل نرخ سود سپرده‌‌های بانکی (روزشمار) به کمتر از ۱۰ درصد و حداکثر نرخ سود (سالانه) به کمتر از ۱۸ درصد کاهش یابد. در حال حاضر حداقل نرخ سود سپرده‌های بانکی ۱۰ درصد و حداکثر ۲۰ درصد است. قرار است این توافق بانک‌ها پس از هماهنگی و تایید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار اجرایی شود.

در همین حال، کوروش پرویزیان رئیس کانون عالی بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری با تائید این خبر، می‌گوید: در این جلسه مدیران بانکی به اتفاق بر اجرای بخشنامه‌ها و مصوبات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در باره تبیین و اعلام نرخ سود علی الحساب پرداختی در سال‌های جدید تاکید کردند.

به گفته وی، پیشنهاد به شورای پول و اعتبار، کاهش نرخ سود سپرده از ابتدای اسفندماه امسال است اما پیش بینی می‌کنم تا روند لازم طی شود، عملا نرخ‌ها از سال آینده کاهش پیدا کند.

البته عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی هم در این باره گفت: بانک‌ها قول داده‌اند از اول اسفندماه امسال این توافق را اجرایی کنند، ضمن اینکه این موضوع را به اطلاع بانک مرکزی رسانده‌ایم.

شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌ها و موسسات خصوصی ایران در اجرای بخشنامه ۳۰ دی ماه امسال بانک مرکزی با تاکید بر مفاد ماده پنج «دستورالعمل نحوه محاسبه و تقسیم سود مشاع» موضوع بخشنامه ۹۴.۶۹۳۸۳ در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ و مواردی از «ضوابط ناظر بر حداقل استانداردهای شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات توسط موسسات اعتباری» برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به توافق رسیدند.

در بخشنامه بانک مرکزی آمده بود: بانک‌ها باید قبل از شروع سال‌های جدید نرخ سود مورد انتظار سپرده‌های سرمایه‌گذاری را محاسبه و به گونه‌ای تعیین کنند که سود علی‌الحساب پرداختی طی دوره همواره کمتر از نرخ سود قطعی پایان دوره باشد.

در این میان، اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی در روزهای اخیر با بیان اینکه گزارش کارشناسی در زمینه کاهش نرخ سود بانکی در جلسات آتی شورای پول و اعتبار ارائه می‌شود، گفته است: دیر یا زود از سوی بانک‌ها یک اقدام اصلاحی در زمینه کاهش نرخ سود سپرده‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور در جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی در روز شنبه ۲۴ بهمن ۹۴ مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی اظهارداشته است: با توجه به کاهش موفقیت‌آمیز نرخ تورم در دو سال و نیم اکنون زمان آن رسیده است که نرخ سود بانکی یعنی نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات روند متناسبی را به خود بگیرد.

پیش از این، رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها و دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی در نامه مشترکی به رئیس کل بانک مرکزی نوشته بودند: «به استحضار می‌رساند در جلسه ۱۶ آبان ماه مشترک بین مدیران‌عامل بانک‌های دولتی و خصوصی موضوع بسته خروج از رکود دولت و نحوه حمایت و تعامل بانک‌های کشور با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت اجرای موفق آن مورد بررسی قرار گرفت و تفاهم شد موارد زیر به عنوان اهم اقدامات ضروری و پیشنهادی به استحضار جنابعالی حسب راهنمایی لازم اعلام شود.

۱- تاکید بر همسویی سیاست‌های اعتباری بانک‌ها با سیاست‌های اعلام شده بانک مرکزی در اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار.

۲- رعایت نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار مورد تاکید مجدد قرار گرفت و مقرر شد نرخ‌های سود تجهیز منابع توسط کلیه بانک‌ها به طور جدی رعایت شود و نظارت لازم از طریق کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌ها به طور مشترک انجام گیرد.

۳- از اول آذرماه جاری با رصد رعایت نرخ‌های مورد عمل بانک‌ها شرایط را جهت کاهش تدریجی نرخ‌ سپرده‌ها متناسب با نرخ تورم با هماهنگی و مجوز بانک مرکزی فراهم نماید.

۴-ضمن استقبال از تاثیر مثبت ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی جهت کمک به زمینه کاهش هزینه تجهیز منابع، بانک‌های دارای وجوه مازاد نسبت به تامین وجوه مورد نیاز بانک‌های دارای کسری با نرخ حداکثر ۲۴ درصد در بازار بین بانکی اقدام می‌نمایند.

۵-امید است با کاهش تدریجی هزینه تجهیز منابع و نرخ بین بانکی شرایط لازم برای رعایت دقیق نرخ‌های مصوب بانک مرکزی برای سود تسهیلات نیز فراهم شود.

۶-انتظار می‌رود با اجرای سیاست‌های آن بانک محترم، زمینه لازم برای کاهش بیشتر قیمت‌ تمام شده تجهیز منابع بانک‌ها و مالاً نرخ تسهیلات اعطایی بیش از پیش فراهم آید تا زمینه بیشتری برای رونق اقتصادی کشور فراهم شود.»

منبع:مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها