تاخیر در فوری‌ترین وعده 1+5

بانک‌ها همچنان در تحریم

رفع تحریم‌های بانکی بحث داغ این روزهای محافل اقتصادی است؛ برخی عنوان می‌کنند هنوز این تحریم‌ها پابرجاست و برخی دیگر می‌‌گویند تحریم‌ها برداشته شده و ال.‌سی گشایش یافته است و نقل و انتقال پول به‌راحتی انجام می‌شود.
کد خبر: ۸۸۱۸۲۸
رفع تحریم هنوز عملیاتی نشده است

اما حقیقت این‌است که تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده و هنوز وارد مرحله عملیاتی نشده است. اصل قضیه این است که تحریم سوئیفت برداشته شده اما اکنون وارد مراحل اداری بین‌المللی شده و هنوز وارد مرحله عملیاتی نشده است.

برقراری سوئیفت دارای مراحلی است که برای عملیاتی شدن آن نیاز به یک پروسه اداری و تائید بانک‌های عامل دارد.

تاکنون لغو تحریم بانک‌هایی که اتصالشان با سوئیفت قطع بوده، عملیاتی نشده است که این امر نیاز به گذر زمان بیشتری دارد.

از زمان اعلام رفع تحریم‌ها تا زمان ابلاغ به بانک‌ها فرآیندی نیاز است که اگر این فرآیند عملیاتی نشود اجرای آن کامل انجام نمی‌شود. اما چه در گذشته و چه اکنون برخی بانک‌های داخلی با شرایط محدود امکان استفاده از سوئیفت را داشتند. از سوی دیگر، این‌که عنوان می‌شود ال.سی ‌گشایش یافته، از طریق همین بانک‌ها انجام شده است.

آنچه مشخص است هنوز مجموعه نظام بانکی کشور با مجموعه بانک‌های بین‌المللی به صورت کامل رابطه برقرار نکرده است و نقل و انتقالی از سوی بانک‌های ایرانی در فهرست تحریم به بانک‌های خارجی انجام نشده است و همه نقل و انتقالات از طریق بانک‌هایی انجام می‌شود که در زمان تحریم از این امکان برخوردار بودند.

از سوی دیگر، بانک‌های ایرانی تحریم‌ شده اکنون مشغول معرفی هیات‌مدیره خود به سازمان سوئیفت هستند که به نظر می‌رسد این کار تا دو هفته دیگر وارد مرحله عملیاتی شود.

دکتر مسعود دانشمند - دبیرکل خانه اقتصاد ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها