صداوسیمای مرکز خلیج فارس دومین مرکز شهرستان‌های کشور پس از مرکز ارومیه است که در چهارم آبان 1347 با بهره‌برداری از فرستنده تلویزیونی 50 واتی در کوه گنو رسما افتتاح شد و پنج ماه بعد یعنی فروردین 1348 رادیو بندرعباس نیز پا به عرصه گذاشت.
کد خبر: ۸۸۱۲۷۶
استفاده هنرمندان از طبیعت بکر خلیج فارس

در سال 1350 که رادیو و تلویزیون با هم ادغام شد این مرکز به نام رادیو و تلویزیون بندرعباس نامگذاری شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صداوسیمای مرکز خلیج فارس تغییرنام داد. آغاز فعالیت شبکه استانی صدا در 8 مرداد 1376 و شبکه استانی سیمای مرکز در 9 مرداد 1380 از رویدادهای مهم مرکز بوده است و از نکات کلیدی در رابطه با مرکز خلیج فارس، معماری منحصربه‌فرد آن است که در سازمان صداوسیما و بین تمام مراکز متمایز است. «سیدمهران جلائی» که مدیریت تامین سیما، مدیریت تولید سیما و سرپرستی معاونت سیما در بوشهر، معاونت سیمای چهارمحال و بختیاری و معاونت سیمای خوزستان و اصفهان را درکارنامه دارد، از آبان 94 به عنوان مدیرکل صدا و سیمای مرکز خلیج فارس فعالیت می‌کند. با جلایی درباره این مرکز و برنامه‌هایش گفت‌وگو کرده‌ایم.

صدا و سیمای استان برای معرفی استان هرمزگان و نمایش ویژگی‌ها و مزیت‌های آن، چه برنامه‌هایی تدارک دیده است؟

برای معرفی استان هرمزگان و بیان مزایا و مزیت‌های آن در تمام برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، طراحی و برنامه‌ریزی صورت گرفته است، اما به صورت خاص برنامه‌های تلویزیونی نظیر «پرس وجو»، «شوبندر» و «درشهر» و برنامه‌های رادیویی «کنچیل ستاره» و «گلپنگ» به معرفی جنبه‌های مختلف استان هرمزگان اختصاص دارند.

با استفاده از اقلیم‌های متنوع و بکر و وجود مناطق خاص اقتصادی، گردشگری در استان تا چه اندازه مستندهای جذاب و دیدنی تولید کرده‌‌اید؟

طبیعت بکر و ویژه، دنیای سرشار از زیبایی در اعماق آب‌های خلیج فارس و وجود مردمانی سختکوش زمینه‌های بی‌شماری را برای ساخت آثار مستند پدید آورده و صداوسیمای مرکز خلیج فارس تاکنون با ساخت مستندهای تاثیرگذاری مثل دیاپیر، اگرت، گنو، ساحل، حیات درمانگرو، چله، ناخدابابو، گلاف، زنان جزیره هنگام، همزیستی و مستند صنایع دستی ونیز سریال‌هایی نظیر لحظه صید، هیش، آبی عمیق و خرچنگ و همچنین مستندهای رادیویی گوهر جنوب و زاغور، توانسته جذابیت‌ها و دیدنی‌های استان هرمزگان را به نمایش بگذارد و تمام این مستندها درجشنواره‌های مختلف استانی، ملی، سازمانی و بین‌المللی حائز رتبه‌های مختلفی شده‌اند.

مهم‌ترین ویژگی و مزیت صدا و سیمای استان هرمزگان چیست؟

استان هرمزگان با قرار گرفتن در کنار پهنه آبی خلیج فارس و برخورداری از مناطق آزاد اقتصادی، تجاری، فرهنگی، توریستی و گردشگری و بهره‌گیری از پتانسیل‌های قوی قومی، بومی و آداب و رسوم محلی ویژگی‌هایی را در خود جای داده است که صدا و سیمای مرکز خلیج فارس به فراخور موضوع از آن بهره‌برداری کرده است.

کدام یک از برنامه‌های رادیو و تلویزیون شبکه استانی هرمزگان توانسته مخاطبان خوبی را جذب کنند؟

طراحی تولیدات و ساخت برنامه‌های صداوسیما مرکز خلیج فارس بر مبنای جذب و رضایت مخاطب است، اما در برنامه‌های تلویزیونی شوبندر، پرپروک، سرپناه، زیتون و صبح خلیج فارس و در برنامه‌های رادیویی صبح به خیر هرمزگان، پسین هرمزگان و زیرسرگ بالاشهر از همراهی بیشتر مخاطبان برخوردار بوده‌ایم.

تا چه اندازه شبکه استانی هرمزگان توانسته در معرفی هنرمندان جوان و کشف استعدادهای بومی موفق باشد؟

یکی از اهداف مهمی که صدا و سیمای مرکز خلیج فارس همواره در برنامه‌های مختلف بویژه در مناسبت‌های خاص مد نظر داشته و به آن پرداخته است معرفی هنرمندان و نخبگان استان هرمزگان در عرصه‌های مختلف بوده است.

برای معرفی فرصت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان از طریق شبکه‌های سراسری چه برنامه‌هایی داشته‌اید؟!

بیشتر مستندها و سریال‌های این مرکز که به برخی از عناوین آنها اشاره کردم، در جهت معرفی فرصت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان ساخته و تولید شده‌اند و هر یک به فراخور موضوع و به دفعات از شبکه‌های مختلف سراسری پخش شده است. همچنین در مناسبت‌های مختلف که امکان برقراری ارتباط مستقیم با شبکه‌های سراسری فراهم شده است چه در مورد برنامه‌های رادیویی، چه درباره برنامه‌های تلویزیونی،یکی از اولویت‌های کاری معرفی فرصت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان هرمزگان بوده است.

تمام فرستنده‌های مرکز هرمزگان دیجیتال هستند؟

از مجموع 136 ایستگاه تلویزیونی در سطح استان هرمزگان 18 ایستگاه به سامانه دیجیتال مجهز شده‌اند و هم اکنون بیش از 88 درصد جمعیت استان هرمزگان با بهره‌مندی از پوشش دیجیتال قادر به دریافت 20 شبکه دیجیتال تلویزیونی و 22 کانال دیجیتال رادیویی هستند.

چه بخشی از استان تحت پوشش برنامه‌های صدا و سیما هستند؟

در حال حاضر 96 درصد جمعیت استان هرمزگان تحت پوشش شبکه‌های آنالوگ و دیجیتال قرار دارند.

برای محقق کردن برنامه‌هایتان در صدا و سیمای استان با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

درحال حاضر با توجه به شرایط عمومی کشور و سازمان صداوسیما، کمبود منابع یکی از دغدغه‌های مهم مراکز صدا و سیماست که استان هرمزگان و مرکز خلیج فارس نیز از آن مستثنی نیست و امیدواریم با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان راهبردی در دوره جدید مدیریتی سازمان شاهد توفیقات و اعتلای بیش از پیش رسانه ملی در همه زمینه‌ها باشیم.

فرشید شکیبا

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها