راهنمای خرید رایانه خانگی برای 3 کاربری متفاوت

پشت سنگر اصلی تکنولوژی

هرقدر هم تبلت و گوشی‌های هوشمند همه‌کاره شوند، هر قدر هم هر روز لپ‌تاپ‌ها نازک‌ ، سبک‌ و قدرتمندتر شوند، هر قدر هم کنسول‌های بازی متنوع‌ و دوست‌داشتنی‌تر شوند، باز هم برای حرفه‌ای بودن به چیز دیگری نیاز دارید، دستگاهی که دست و بال شما را نبندد و راه را برای انجام کارها به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن باز کند.
کد خبر: ۸۷۹۸۴۵
پشت سنگر اصلی تکنولوژی

به گزارش جام جم کلیک،رایانه‌های رومیزی یا همان pc با این‌که سال‌هاست مهمان خانه‌ها و محل کار ما شده‌اند و به قولی سن و سالی از آنها می‌گذرد، اما هنوز اصلی‌ترین وسیله کار برای کاربران است.

از شکل کیبورد راه ‌دست و آزادی عمل ماوس که بگذریم، رایانه‌های رومیزی دست شما را برای خیلی کارهای دیگر باز می‌گذارد.

شما براحتی می‌توانید دستگاه خود را با توجه به نیازتان جمع کرده و میزان قدرت، حافظه و پردازش گرافیکی آن را با توجه به کاربری خود تنظیم کنید.

علاوه بر این محدودیت‌هایی که در لپ‌تاپ‌ها برای بالا بردن قدرت وجود دارد، برای رایانه‌های رومیزی تعریف شده نیست.

از همین‌رو در ادامه سه مدل سیستم مختلف را معرفی کرده‌ایم که می‌توانید با‌توجه به بودجه و نیازتان، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

‌ یک تا 1.5 میلیون تومان

کاربری روزانه

همان‌طور که از دسته‌بندی مشخص است، این دستگاه برای کارهای روزمره و خانگی مناسب است.

شما می‌توانید کارهایی مانند وبگردی، دیدن فیلم، کار با اسناد آفیس، بازی‌ها و کارهای گرافیکی سبک را با چنین دستگاهی انجام دهید.

شاید بتوان چنین سیستمی را به جای یک نوت‌بوک یا تبلت هیبریدی قرار داد، اما با توجه به مبلغی که پرداخت می‌کنید، هم دایره کارهایی که می‌توانید انجام بدهید گسترده‌تر است و هم از قدرت بالاتری برخوردار هستید.

قطعات اصلی

به عنوان قطعه اصلی و مرکزی دستگاه باید قبل از هر چیز سراغ بورد اصلی یا مادر‌بورد بروید، زیرا با توجه به نوع مادربوردتان باید قطعات دیگری مانند CPU و ram را انتخاب کنید.

مادربورد پیشنهادی ما برای این سیستم، مادربورد ارزان و سبک MSI A78-G41 است که با پشتیبانی از پردازنده‌های AMD کار شما را برای انتخاب پردازنده راحت می‌کند.

این مادربورد از یو‌اس‌بی3 و هارد ساتا پشتیبانی می‌کند و علاوه بر درگاه کارت گرافیک به یک کارت‌گرافیک آن‌بورد نیز مجهز است.

در قدم دوم با‌توجه به پشتیبانی از پردازنده‌های ای‌ام‌دی، ‍CPU مناسب برای چنین سیستمی AMD A8-7600 است.

این پردازنده چهار هسته‌ای و 8.3 گیگاهرتز است و به دلیل بهره‌گیری از تکنولوژی GCN توان بالایی برای پردازش کارهای گرافیکی دارد که تا حدودی توان پایین کار گرافیک دستگاه شما را تأمین می‌کند.

با این‌که دستگاه مورد نظر شما برای کارهای خانگی و با قیمت کم درنظر گرفته شده، نباید انتظار کار عجیبی از آن داشت، اما یک رم قدرتمند که قیمت چندان بالایی ندارد می‌تواند خیال شما را از سرعت دستگاه راحت کند.

برای همین بهتر است سراغ یک رم چهار گیگ کینگ استون، DDR3 بروید که هم با مادربورد شما سازگاری داشته باشد و هم سرعت دستگاهتان را تامین کند.

البته محدودیتی در استفاده از رم وجود ندارد و می‌توانید میزان رم دستگاه را تا هشت گیگ هم بالا ببرید که بیشتر به جیب شما بستگی دارد.

قطعات فرعی

برای چنین دستگاهی یک مانیتور 17 تا 19 اینچی کفایت می‌کند. برای کیس و پاور نیز بهتر است سراغ کیس Carbide SPEC-01 محصول شرکت Corsair بروید که همراه خود پاور نیز دارد و با ظاهر مشکی و شیارهای سرخ رنگ جذابش، جلوه خوبی به بدنه دستگاهتان می‌دهد.

چنین سیستمی در مجموع چیزی نزدیک به یک میلیون و 300 هزار تومان تمام می‌شود.

2 تا 3 میلیون تومان

نیمه حرفه‌ای‌ها

پیشنهاد دوم ما برای خوانندگان کلیک یک سیستم پرسرعت‌تر نسبت به سیستم قبلی است که برای کارهای اداری و کاربران خانگی‌ مناسب است که کمی حرفه‌ای‌تر با دستگاه خود کار می‌کنند.

به‌طور مثال اگر از کاربرانی هستید که از نرم‌افزار فتوشاپ و چند مرورگر مختلف روی دستگاه خود استفاده می‌کنید، این سیستم می‌تواند انتخاب ایده‌آلی باشد.

همچنین با داشتن یک کارت گرافیک مجزا خیال شما از بابت اجرای بازی‌ها نیز کاملا راحت است.

قطعات اصلی

این‌بار نیز قبل از هر چیز سراغ مادربورد بروید. گزینه پیشنهادی ما یک مادربورد ساخت شرکت ایسوس مانند مدل H170 Pro است که قیمتی بین 450 تا 500 هزار تومان دارد.

این مادربورد از پردازنده‌های متداول شرکت اینتل پشتیبانی می‌کند و حتی روی چنین بوردی می‌توانید یک پردازنده Corei7 نیز قرار دهید.

علاوه‌بر این H170 Pro پورت جدید USB-C هم دارد تا خیالتان راحت باشد تا مدت‌ها به به‌روزرسانی نیاز ندارید.

دو درگاه رم DDR4 و کارت‌گرافیک آن‌بورد از دیگر امکانات این مادربورد است که دست شما را در انتخاب‌های بعدی کاملا باز می‌گذارد.

پردازنده مناسب برای سیستم شما یک پردازنده رده Corei5 است. نسل ششم و آخر پردازنده‌های اینتل یعنی Skylake می‌تواند خیال شما را از بابت قدرت پردازش دستگاه کاملا راحت کند، زیرا علاوه بر عملکرد تراشه سازگاری کاملی با مادربورد انتخابی شما دارد.

برای رم دستگاه نیز باید سراغ یک یا دو رم چهار گیگابایت DDR4 از شرکت GSkill بروید تا سرعت انتقال داده‌های دستگاه شما را برآورده کند.

این رم‌ها قیمت بالایی دارند و اگر می‌خواهید هزینه اضافی نکنید، بهتر است همان برند کینگ‌استون را انتخاب کنید.

کارت گرافیک

اگر دلتان می‌خواهد برای اجرای بازی‌های گرافیکی با مشکلی روبه‌رو نباشید، بهتر است یک کارت گرافیک Radeon مدل R7 250 را هم به سیستم‌تان اضافه کنید.

قطعات فرعی

بهتر است کمی به ظاهر سیستم خود اهمیت بدهید و دنبال یک کیس زیبا برای دستگاه‌تان باشید برای همین پیشنهاد ما به شما کیس MBX MKII از شرکت XForma است که همراه با یک پاور گرین دستگاه شما را کامل خواهد کرد.

در مورد مانیتور نیز یک مدل 20 یا 22 اینچ کفاف می‌دهد و لازم نیست بیشتر از این دست به جیب بشوید.

6 تا 7 میلیون تومان

تمام حرفه‌ای‌ها

آخرین پیشنهاد ما یک سیستم رده بالاست که از لحاظ قیمت نیز حسابی جیب شما را خالی می‌کند، اما با چنین سیستمی خیالتان راحت است که کاربری در بالاترین رده ممکن را در اختیار دارید و از لحاظ سرعت نیز کمتر سیستمی به گرد پای شما خواهد رسید.

در مورد کارایی اصلی این سیستم می‌توان گفت از عهده هر کاری برمی‌آید و می‌توانید سنگین‌ترین بازی‌ها و پیچیده‌ترین کارهای گرافیکی را با آن انجام دهید.

قطعات اصلی

گزینه ایده‌آل برای مادربورد سیستم غول پیکر ما، جدیدترین محصول شرکت گیگابایت است که بتازگی به بازار ایران راه پیدا کرده است.

GA-Z170X-Gaming 7 همان قطعه رویایی است که اگر نگاهی به ظاهرش بیندازید شاید دلت نیاید آن را داخل کیس پنهان کنید.ظاهر لوکس این مادربورد شما را یاد فضاپیماهای فیلم‌های علمی- تخیلی می‌اندازد.

این مادربورد از USB 3.1 و USB-C پشتیبانی می‌کند و چهار درگاه رم را در خود جای داده است.

همچنین سه خروجی ساتا تعبیه شده که سرعت 16گیگابایت بر‌ثانیه انتقال اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهد.

به تمام این امکانات سه درگاه کارت گرافیک PCI Express را هم اضافه کنید تا متوجه شوید با چه اعجوبه‌ای سر و کار دارید.

برای چنین مادربوردی هیچ انتخابی ندارید غیر از آخرین نسل پردازنده اینتل یعنی Intel Core i7 6700K.

این پردازنده چهار هسته‌ای با فرکانس پایه‌ چهار گیگاهرتز و فرکانس توربو 4200 مگاهرتز هر کار غیرممکنی را برایتان ممکن می‌کند، اما باید بهایی به ارزش 1.5 میلیون پرداخت کنید.

رم‌های دستگاه‌تان را هم به دو رم هشت گیگابایت DDR4 از شرکت GSkill بسپارید.

کارت گرافیک

برای چنین سیستم قدرتمندی بهتر است سراغ قدرتمند‌ترین کارت گرافیک‌های بازار بروید، پس چه انتخابی بهتر از محصولات شرکت انویدیا.

پردازنده گرافیکی پیشنهادی ما برای تمام حرفه‌ای‌ها مدل Geforce GTX980Ti است که امکان خروجی تصویر 4k را هم به شما می‌دهد.

قیمت این محصول سه میلیون تومان است و با توجه به حافظه 6144 مگابایتی DDR5 این قیمت چندان هم دور از ذهن نیست.

به جرات می‌توان گفت هنوز بازی‌ای طراحی نشده که بتواند تمام قابلیت‌های این پردازنده گرافیکی را به چالش بکشد.

قطعات فرعی

با توجه به محصولات خوش ‌آب و رنگی که در سیستم‌تان جای داده‌اید شاید یک کیس شفاف مانند مدل Enclosure Box انتخاب خوبی باشد، اما اگر دوست دارید رایانه‌تان کمی رسمی‌تر باشد بهتر است XForma MBX MKIX را انتخاب کنید که از یک سیستم خنک‌کننده جیوه‌ای نیز بهره می‌برد.

در مورد دو سیستم قبلی صحبتی از هارد درایو نشد، زیرا هر کاربری با توجه به نیازش می‌تواند حجم مورد نیازش را خریداری کند، اما در مورد این سیستم حرفه‌ای باید یادآوری کنیم که حتما از یک هارد SSD در سیستم خود استفاده کنید تا سرعت دستگاه شما برای خواندن اطلاعات از روی هارد HDD تلف نشود.

مهرگان میرزایی

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها