انقلاب اسلامی ایران مردمی‌ترین انقلاب دنیای معاصر است. حضور گسترده مردمی نه‌تنها در روزهای حماسه‌ساز انقلاب، رژیم مستبد و وابسته پهلوی را سرنگون ساخت، بلکه انقلاب با حمایت مردمی توانست به سرعت، با تدوین و تصویب قانون اساسی جدید (با رای بیش از 98 درصد) نظام نوین جمهوری اسلامی را بنیاد گذارد.
کد خبر: ۸۷۹۷۲۸
مردمی‌ترین انقلاب دنیای معاصر

به‌طور کلی، این توانایی و سرعت عمل را باید در ویژگی‌های نیروی اجتماعی یا نیروی انقلابی یعنی آرمان‌های انقلاب، رهبری الهی و قاطع حضرت امام و حضور همگانی مردم در صحنه انقلاب جست‌وجو کرد.

حضور مردمی در 37 سال گذشته نیز ادامه یافته و توانسته است انقلاب را در برخورد با توفان حوادث ناشی از فتنه‌ها و توطئه‌های داخلی و خارجی حفظ کرده از کشتی انقلاب محافظت کند.

برخلاف تعدادی از انقلاب‌های معاصر مانند انقلاب فرانسه (1789) که از اصالت فرهنگی و تاریخی آرمانی برخوردار نبوده و با رهبری پراکنده و متفرق که هر زمان انقلاب را به سمت و سوی خاص و حتی متعارضی می‌برد (از جمله میرابو، دانتون و روبسپیر) و نیز با حضور پراکنده و ضعیف مردم همراه بود، انقلاب اسلامی ایران دارای اصالت آرمانی تاریخی و فرهنگی (که از آن با عنوان بازگشت به خویشتن نیز یاد می‌شود)، جامعیت در آرمان‌ها، رهبری قاطع واحد و وحدت‌بخش (که با راهبردهای حساب‌شده و دقیق انقلاب را به سرمنزل مقصود هدایت کرد) و حضور همه‌جانبه و گسترده مردمی بود و این موارد نه‌تنها زمان دستیابی به پیروزی را کوتاه‌تر کرد و تلفات را کاهش داد، بلکه برخلاف انقلاب فرانسه که بعد از پیروزی، دوره‌ای بسیار طولانی از بی‌ثباتی و درگیری و خشونت را طی کرد، به‌سرعت نظام نوین را ایجاد کرده و کشور را به ثبات رساند.

همین عوامل در دوره بعد از پیروزی انقلاب نیز ایفای نقش کرده، دشمن بعثی را که به نیابت از اردوگاه‌های سلطه جهانی ـ شرق و غرب ـ به مبارزه با انقلاب نوظهور اسلامی پرداخته بود، در میدان‌های نبرد به شکستی رسوا کشاند و تلاش‌های ضدانقلابی مجموعه آنها را نقش بر آب و تهدید را به فرصت تبدیل کرد و با تحمل فشارها و تهدیدهای کوچک و بزرگ، راه پیشرفت‌های کشور در زمینه‌های مختلف از جمله در حیطه علم و فناوری را هموار کرد بنابراین در تمام 37 سال گذشته، نیروی نامبرده ضامن تداوم حرکت در مسیر دستیابی به آرمان‌های انقلاب بوده است.

انقلاب اسلامی ایران بانی ایجاد نظام مردم‌سالار دینی در دنیای معاصر و شرکت عمومی در انتخابات یکی از ثمرات گرانبهای این انقلاب است.

هم‌اکنون همگان معترفند که نظام اسلامی به یکی از باثبات‌ترین نظام‌های سیاسی جهان تبدیل شده و حضور مردمی در صحنه‌های مختلف را باید از رازهای این امر دانست.

حضور مردمی در سالیان پس از پیروزی انقلاب به اشکال مختلف ادامه یافته است؛ از جمله شرکت منظم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، ‌ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، ورود به صحنه در زمان بروز و ظهور توطئه‌ها (مانند حضور عمومی در مراسم 9 دی 1388 و نیز حضور به دلیل اقتضائات منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای مصالح انقلاب.

از آن میان، حضور در صحنه انتخابات به ویژه انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ـ که این دو انتخابات امسال با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی نیز تقارن یافته است ـ از مهم‌ترین شکل‌های حضور مردمی است.

حضور گسترده مردمی و رای قاطع به نامزدهای اصلح در این انتخابات نیز راهگشا و هموارکننده راه برای دستیابی انقلاب به آرمان‌هایش خواهد بود.

دکتر مصطفی ملکوتیان - استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها