تهران بیش از یک‌ میلیون موش دارد

خیابان ستارخان در «قرق» موش ها!

سگ‌های بی‌صاحب پای ثابت بسیاری از مسائل اجتماعی هستند، یک روز شرط‌بندی بر سر جنگ آنها خبرساز می‌شود، روز دیگر کشتن‌شان با تزریق اسید یا شلیک گلوله جنجال می‌آفریند، اما این تمام داستان مشکلات سگ‌های ولگرد نیست که لابه‌لای معضلات ریز و درشت شهری به فراموشی سپرده شده‌اند. اکنون باید مسائل بهداشتی را نیز از عواقب این بی‌توجهی دانست، مسائلی که برای کنترل آنها هر سال اعتبار زیادی در کشور هزینه می‌شود.
کد خبر: ۸۷۹۰۴۳
سگ‌های ولگرد هم یک پای مشکلات شهری شدند

سگ‌های ولگرد دوباره مورد توجه قرار گرفتند، موجوداتی که چوب سهل‌انگاری بسیاری از انسان‌های ندانم‌کار و مسئولانی را می‌خورند که وظایف خود را به فراموشی سپرده‌اند، چون جمع‌آوری نشدن اصولی سگ‌های بی‌صاحب در بسیاری از شهرها مساله‌ای است که سبب بروز حوادث ریز و درشتی می‌شود که برخی مواقع افکار عمومی را جریحه‌دار نیز می‌کند، برای نمونه بسیار پیش آمده پیمانکارانی که در زمینه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد فعالیت می‌کنند با استفاده از سلاح و یا تزریق سم اقدام به کشتن سگ‌های ولگرد کرده‌اند.

باید یادآور شد چنین رویکرد‌ی تاکنون حوادث زیادی را ایجاد کرده، مانند زخمی شدن شهروندان بر اثر اصابت گلوله و یا بروز مشکلات بهداشتی که به‌دلیل کشتن و دفن کردن غیراصولی سگ‌ها اتفاق افتاده است.

خطر افزایش سگ‌های بی‌صاحب

رضا قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران دیروز درباره احتمال افزایش سگ‌های ولگرد هشدار داد.

او با اشاره به پاکسازی مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی از فروش غیرقانونی سگ‌ها به خبرنگاران گفت: بسیاری از افراد که اقدام به خرید سگ‌ می‌کنند، پس از مدت کوتاهی آنها را در سطح شهر رها می‌کنند و به این‌گونه جمعیت حیوانات شهری افزایش می‌یابد.

او از مشکلی سخن به میان آورد که ریشه‌اش را باید در مسائل فرهنگی جستجو کرد، زیرا براساس گفته‌های قدیمی برخی از افرادی که سگ‌ها را به‌عنوان حیوان خانگی خریداری می‌کنند هیچ اطلاعی درباره نحوه یا شرایط نگهداری از حیوانات ندارند، به همین دلیل پس از چند روز سگ‌ها را در سطح شهر یا پارک‌های کوچک و بزرگ رها می‌کنند.

اما به‌نظر می‌رسد تمامی سگ‌های بی‌صاحبی که در کلانشهرها مشکل‌ساز می‌شوند سگ‌های خانگی نیستند، چون به اعتقاد برخی کارشناسان، سگ‌های خانگی چنانچه در سطح شهر رها شوند قادر به ادامه زندگی نخواهند بود.

از سوی دیگر بسیاری از کسانی که این حیوانات را نگه می‌دارند ترجیح می‌دهند اگر آنها را نخواستند به دیگران بفروشند.

پس می‌شود نتیجه گرفت که سگ‌های خیابانی، اغلب ولگردهایی هستند که نسل‌های قبلی‌شان هم در خیابان رشد کرده‌اند و به سختی یا به اندازه‌ای محدود تربیت می‌شوند.

این سگ‌ها همان‌هایی هستند که می‌توانند خطر هاری را در شهر زیاد کنند و در استان‌های مختلف گاهی اخباری از حمله انفرادی یا گروهی‌شان به مردم در رسانه‌ها منتشر می‌شود در این شرایط به نظر می‌رسد باید با اتکا به روش‌های اصولی و مناسب آنها را از سطح شهر جمع آوری کرد و پس از عقیم کردن در پناهگاه‌های مناسب نگهداری کرد.

خطرات بهداشتی جدی گرفته نمی‌شود

خطر حمله سگ‌های بی‌صاحب را بگذارید یک طرف و مشکلات بهداشتی را که برای مردم ایجاد می‌کنند بگذارید طرف دیگر.

کارشناسان معتقدند اگر مساله سگ‌های بی‌صاحب بخوبی کنترل نشود، زمینه را برای شیوع بیماری‌های مشترک انسان و حیوان فراهم می‌کند.

دکتر ایمان معماریان، دامپزشک پارک پردیسان دراین‌باره به جام‌جم توضیح می‌دهد: مدفوع سگ‌های ولگرد می‌تواند سبب انتقال بیماری‌های مشترک بین این‌گونه و انسان شود، افزون بر این، خطر انتقال بیماری هاری را در صورت گاز گرفتن انسان‌ها باید جدی گرفت.

این هشدار در شرایطی صورت می‌گیرد که سالانه حدود 150 میلیارد ریال برای خرید واکسن هاری در کشور هزینه می‌شود.

به نظر می‌رسد برای حل مشکل سگ‌های بی‌صاحب شهرداری‌ها باید بهتر به وظایف خود عمل کنند برای نمونه با مدیریت درست دفن پسماند‌ها منابع غذایی را برای این حیوانات محدود کنند تا سازمان‌های مردم نهاد بتوانند آنها را جمع‌آوری و در مکان‌هایی مخصوص نگهداری کنند.

افزون براین شهرداری‌ها می‌توانند از به‌روزترین روش‌ها نیز برای جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب بهره ببرند، زیرا امروزه در کشورهای موفق سگ‌های بی‌صاحب را نمی‌کشند بلکه آنها را پس از عقیم کردن در پناهگاه‌ها مخصوص نگهداری کرده و با ارائه آموزش و تمرینات خاص حتی از آنها به‌عنوان سگ‌های نگهبان یا موادیاب استفاده می‌کنند.

مهدی آیینی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها