با فرزانه فصیحی، رکورددار جدید دوی 60 متر

آرزوهای سریع‌ترین دختر ایران

فرزانه فصیحی، سریع‌ترین دختر ایرانی، با کاری که کرد اسمش در تاپ لیست برترین دختران دوومیدانی جهان ثبت شد.
کد خبر: ۸۷۸۳۹۹
آرزوهای سریع‌ترین دختر ایران

به گزارش جام جم ورزشی ، دونده 23 ساله اصفهانی حالا رکورد‌دار دوی 60 متر ایران است؛ رکوردی که پیش از این در اختیار مریم طوسی بود. خودش می‌گوید از پارسال برای جلوزدن از رقیب اصلی‌اش کلی نقشه داشته. کمتر کسی باور می‌کرد که دختر ریزنقش دوومیدانی از عهده‌اش برآید و حریف را کنار بزند. این اتفاق افتاده و او اعتراف می‌کند که همین حرف‌ها و بی‌توجهی‌ها برای شکستن این رکورد کلی به او انگیزه داده است. جزو ورزشکارانی است که در محدودیت‌ها و کمبودها ستاره می‌شود. این را خودش می‌گوید. ستاره ماده 60 متر دختران ایران از خط پایان آرزوهایش در این ورزش می‌گوید که روزهای بد کم نداشته. این‌که دوست دارد در المپیک هم خوش بدرخشد. نگاهش به آینده و رقیبانش واقع‌بینانه است. مسابقات قهرمانی آسیا شاید شروعی دوباره برای او باشد تا مدال طلا و ورودی رقابت‌های جهانی آمریکا را به دست بیاورد. با این نتیجه او تاریخ ساز می‌شود؛ هنوز هیچ دختر ایرانی نتوانسته به رکورد ورودی رقابت‌های جهانی نزدیک شود.

بعد از دوسال توانستی رکورد مریم طوسی را بشکنی

مریم طوسی با 7 ثانیه و 43 صدم ثانیه دوسال رکورد‌دار60 متر بود. من پارسال در مسابقات دهه فجر 7ثانیه و 46 صدم ثانیه زدم . پارسال هم برای رکورد زدن آمده بودم اما سر صدم ثانیه‌ها ناکام ماندم اما امسال واقعا برای رکوردشکنی آماده بودم و توانستم با 7 ثانیه و 35 ثانیه رکورد بزنم.

تا قبل از این اسم مریم طوسی سر زبان‌ها بود و حالا تو را در 60 متر می‌شناسند.

مریم طوسی دوست خوب من است ولی شاید خیلی‌ها باورشان نمی‌شد که کسی رکورد او را بشکند.

چرا؟

نمی‌دانم. بعضی وقت‌ها دلخور می‌شدم، می‌گفتند مریم رقیبی ندارد. اما خانم بهزادی همیشه می‌گفت فرزانه پا به پای مریم جلو می‌آید. خیلی از تماشاچیان و مسئولان فدراسیون و حتی مسئولان بالاتر هم اسم من را نمی‌دانند. آدم دلش می‌گیرد. رکوردهایم را کسی نمی‌دید.

در این شرایط تو خیلی خوب توانایی‌هایت را به رخ کشیدی.

همین حرف‌ها را که می‌شنیدم، انگیزه‌ام دو برابر می‌شد. با خودم می‌گفتم تا رکورد نزنم فایده ندارد، تا کسی نبیند و دیده نشوم، اتفاقی نمی‌افتد. باید بگویم قبل از این خودم را ثابت کرده بودم. من دومین دختری هستم که در تاریخ دووومیدانی زیر 12 ثانیه دویده است، اما این رکوردشکنی برای اثبات توانایی‌هایم لازم بود.

و حالا سریع‌ترین دختر تاریخ ایران هستی...

لطف دارید. به هر حال 60 متر یکی از سرعتی‌ترین ماده‌های سرعت است و خدا را شکر می‌کنم که توانستم رکورد این ماده را بشکنم.

تا چه زمان می‌توانی رکورددار بمانی، نگران نیستی که رکوردت شکسته شود

در 60 متر مریم طوسی جدی ترین رقیب من بود. البته هرکسی رکورد بزند من خوشحال می‌شوم چون باعث افزایش رقابت می‌شود و انگیزه‌ها را بالا می‌برد.

تو همین حالا سه صدم ثانیه با رکورد ورودی جهانی فاصله دارد. فکر می‌کنی در قطر که قهرمانی آسیاست از پس این کار بربیایی؟

هدفم طلای آسیاست. امسال رقبا جدی تر هستند و دارند برای قهرمانی جهان آماده می‌شوند. من حالا اولین دختری هستم که اسمم در تاپ‌لیست برترین‌های دوومیدانی جهان ثبت شده است. تقریبا نفر 25 جهان در بین دختران هستم و امیدوارم با شکستن دوباره رکورد ایران، بتوانم جواز حضور در رقابت‌های جهان را هم به دست بیاورم.

حریفان آسیایی‌ات را می‌شناسی؟

دو رقیب جدی از قزاقستان دارم. چین و هند دونده‌های خوبی دارند که سابقه حضور در المپیک را هم دارند. ضمن این‌که مریم طوسی هم هست. در کل رقابت در 60 متر واقعا سخت است.

فکر می‌کنی بتوانی اولین دختر ایرانی باشی که حدنصاب ورودی رقابت‌های جهانی را به دست بیاورد؟

تا حالا کسی نزدیک سهمیه جهانی هم نشده. امیدوارم بتوانم. این اتفاق بیفتد اولین دختری که سهمیه جهانی می‌گیرد من هستم. این را هم بگویم که با حجاب مسابقه دادن سخت است، اما وقتی می‌بینی همپای حریفانت می‌دوی لذت می‌بری.

فرزانه فصیحی چطور تمرین می‌کند که به اینجا رسیده؟

روزی دو نوبت صبح و بعدازظهر در اصفهان تمرین می‌کنم. مکان‌های تمرین فرق می‌کند. بعضی وقت‌ها در کوه و بعضی وقت‌ها هم در پیست تمرین می‌کنم.

از خودت بیشتر برایمان می‌گویی؟ مثلا چند سال داری و چرا دوومیدانی‌کار شدی.

متولد سال 71 و اهل اصفهان هستم. خیلی اتفاقی به دوومیدانی آمدم. در مسابقات مدارس اصفهان معلم ورزشم من را فرستاد که مسابقه بدهم. اصلا نمی‌دانستم دویدن یعنی چه. معلمم گفت برو و وقتی سوت زدند تا آخر باید بدوی. آن موقع رکورد اصفهان را زدم. خیلی خوب کار کردم و همه تعریف می‌کردند.

پس کاملا اتفاقی دونده شدی...

من اصلا دوومیدانی را دوست نداشتم و ژیمناستیک کار می‌کردم. بعضی وقت‌ها تفریحی دوومیدانی کار می‌کردم و مسابقه می‌دادم، اما وقتی نتیجه گرفتم به طرف این رشته کشیده شدم. سال اول دانشگاه بود که به صورت حرفه‌ای دویدن را شروع کردم و از بحث بازی و تفریح بیرون آمدم. حس کردم با ورزش کردن هدفی در زندگی‌ام وجود دارد.

در اصفهان امکانات برای تمرین کردن داری؟

پیست اصفهان سرپوشیده نیست. امکانات هم با استانداردها فاصله دارد اما چاره‌ای نیست. همین حالا در زمستان در سرما تمرین کردم. بعضی روزها هم به قدری هوا آلوده بود که نمی‌شد تمرین کرد.

خیلی‌ها در این جور مواقع فقط اعتراض می‌کنند و بهانه می‌آورند، اما تو رکورد ایران را زدی...

آدم بعضی وقت‌ها در همین محدودیت‌ها ستاره می‌شود. در محدودیت‌ها باید جوری کار کرد که جبران همه چپز بشود. من خودم در این شرایط انگیزه‌ام بیشتر می‌شود.

شرایط سختی را تحمل کرده‌ای حالا آخر خط آرزویت کجاست

آرزویم این است که مدال المپیک را بگیرم.

فکر می‌کنی برای ریو بتوانی سهمیه بگیری؟

کسب سهمیه و مدل در المپیک برنامه بلندمدت می‌خواهد. نمی‌شود احساسی حرف زد. الان کمتر از هفت ماه تا المپیک زمان باقی است و یک دونده به برنامه‌ای چهار ساله برای دستیابی به این اهداف نیاز دارد. با این حال من تمام تلاشم را می‌کنم.

و حرف پایانی...

در یک جمله از خانواده و مربی دلسوزم تشکر می‌کنم.

فصیحی در میان برترین‌های جهان

فرزانه فصیحی، دونده سرعت تیم ملی بانوان در رده‌بندی جدید فدراسیون جهانی دو و میدانی موفق شد در میان برترین‌های دوی 60 متر جهان قرار بگیرد.

فصیحی در رقابت‌های دو و میدانی داخل سالن قهرمانی کشور موفق شد رکورد 60 متر زنان ایران را که در اختیار مریم طوسی بود، بشکند و خودش رکورددار ایران شود. فصیحی رکورد 7 ثانیه و 35 صدم ثانیه را بر جای گذاشت تا در رده‌بندی جدید فدراسیون جهانی دو و میدانی در سال 2016 در رده سی و چهارم قرار گیرد. در رده‌بندی این ماده «میشل لی» از ترینیداد و توباگو با 7.17، «اولسیا» از اوکراین با 7.20 و «باربارا پیر» از آمریکا با 7.24 اول تا سوم هستند.

مریم عالیزاده / هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها