ده ماه حملات تجاوزگرانه عربستان سعودی به یمن نه‌تنها موجب شکست مقاومت مردم مظلوم این کشور نشده است بلکه خبرهای رسیده از یمن حکایت از افزایش توان نظامی مقاومت دراین کشور دارد. تقریبا روزی نیست که نیروهای مردمی یمن مواضع و پایگاه‌های نظامی آل‌سعود را هدف قرار ندهند. جنگ در یمن درحالی ادامه دارد که تاکنون ائتلاف به رهبری عربستان سعودی نتوانسته است به هیچ یک از اهداف خود نایل شود. طولانی شدن جنگ در یمن هم‌اکنون به کابوسی برای نظامیان سعودی تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۷۸۳۳۲
مقاومت یمن هزینه‌های عربستان را بالا برد

روز گذشته یک منبع نظامی ارتش یمن اعلام کرد در عملیات هدف‌گیری واحد تک‎تیراندازان یمنی پنج نفر از مرزبانان سعودی از پای درآمدند. این مطلب را خبرگزاری فارس به نقل از شبکه المیادین نقل کرده است. شبکه المیادین اعلام کرد این عملیات علیه سربازان سعودی مستقر در پایگاه‌های «الشبکه»، «الغاویه» و «ملحمه» در منطقه الخوبه استان جیزان واقع در جنوب عربستان صورت گرفت. از سوی دیگر، شبکه المسیره یمن از انهدام یک دستگاه تانک آبرامز عربستان در حمله موشکی یمن به پایگاه الشبکه در جیزان خبر داد. در همین حال نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز اعلام کردند که در پاسخ به حملات هوایی ارتش سعودی به مناطق مختلف این کشور، به یک نیروگاه برق در منطقه جیزان عربستان حمله کردند. گفته می‌شود کمیته‌های مردمی یمن چهار فروند موشک به این نیروگاه برق شلیک کردند.

نیروهای مقاومت یمن روز یکشنبه نیز درس‌های بزرگی به متجاوزان دادند. روزنامه الاخبار چاپ لبنان در شماره دیروز خود به نقل از منابع امنیتی نوشت: در حمله موشکی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به پایگاه هوایی العند در استان لحج این کشور، بیش از ۲۰۰ نفر از جمله ۳۰ نیروی بلک واتر و ۳۶ خلبان کشته شدند.به گفته این منبع، حمله به پایگاه العند با یک فروند موشک بالستیک «توشکا» صورت گرفته است. گفته می‌شود نزدیک به 65 مزدور سودانی و 33 مزدور حرفه‌ای اریتره‌ای و اتیوپیایی از جمله این 200 نفر هستند. سایر کشته‌ها نیز از نیروهای کشورهای عرب خلیج فارس بویژه امارات هستند.

کمک‌های آمریکا و انگلیس

در پی فشار نهادهای حقوق بشر بین‌المللی، ائتلاف متجاوز سعودی با اعتراف به همکاری مشاوران نظامی آمریکایی و انگلیسی با این ائتلاف و کشته شدن غیرنظامیان در حملاتش به یمن مدعی شد، کمیته‌ای را برای تحقیقات در این باره تشکیل خواهد داد. به گزارش ایسنا، احمد عسیری،‌ سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی تائید کرد که مشاوران نظامی آمریکایی و انگلیسی به ائتلاف برای عملیات بهتر در یمن مشاوره می‌دهند. سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی تاکید کرد کارشناسان آمریکایی و انگلیسی گزارش‌های مفصلی را درباره بهبود عملیات ائتلاف عربستان در یمن تنظیم و ارائه می‌کنند.

وی افزود: مشاوران انگلیسی و آمریکایی یک اتاق کار در روزهای اخیر در مقر ائتلاف تشکیل داده‌اند.

سخنگوی ائتلاف متجاوز عربی همچنین در بیانیه‌ای کوتاه با اذعان به این مساله آورد: «ما نسبت به کشته شدن غیرنظامیان در حملات در یمن متاسفیم.» ائتلاف متجاوز سعودی همچنین مدعی شد کمیته مستقلی را تشکیل داده که وظیفه تحقیقات درباره تجاوزات علیه غیرنظامیان را به عهده دارد.

پیشتر کارشناسان سازمان ملل از شورای امنیت خواسته بودند یک کمیته تحقیقات بین‌المللی را درباره تجاوزات طرف‌های درگیر در یمن تشکیل دهد. کارشناسان بر این باورند که در 119 حمله ائتلاف عربستان نقض حقوق بشر صورت گرفته است. حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان تاکنون بیش از 9000 کشته بر جای گذاشته که نیمی از این تعداد غیرنظامی و کودک و زن هستند.

همزمان یکی از رهبران انصارالله یمن با انتقاد از تحرکات سفیر آمریکا در کشورش، تاکید کرد جنگ یمن با خواست و مشارکت آمریکا ادامه دارد. «علی القحوم» از رهبران جنبش انصارالله یمن اعلام کرد: بمباران‌های اخیر شهر صنعاء با موشک‌های کروز بوده که از یک کشتی آمریکایی به سوی این شهر شلیک شده است.

وی افزود: تا زمانی که واشنگتن این جنگ را هدایت می‌کند، سازمان ملل از برقراری صلح در یمن عاجز است. مذاکرات صلح ژنو نیز بهترین دلیل برای اثبات این ادعاست. تحولات یمن ثابت کرد که جنگ برای یک مشکل سیاسی داخلی نیست بلکه هدف آن، به زانو درآوردن ملت است. به گفته القحوم «تجاوز عربستان به یمن طی 312 روز گذشته تاکنون به تقویت گروه‌های تروریستی القاعده و داعش به‌دلیل بهره‌مندی مستقیم از کمک‌های مالی و تسلیحاتی عربستان منجر شده است .»

القاعده شهر «عزان» را تصرف کرد

روز گذشته منابع رسانه‌ای در یمن از اشغال شهر «عزان» در استان «شبوه» توسط عناصر القاعده خبر دادند. به گزارش رویترز، تروریست‌ها بدون هیچ درگیری این منطقه در جنوب یمن و در فاصله 474 کیلومتری شرق صنعاء را تحت کنترل خود درآوردند. شاهدان عینی اعلام کردند القاعده اکنون کنترل این منطقه را به دست گرفته و عناصر آن در ورودی‌ها و خروجی‌های این منطقه مستقر شده و شعارهای این گروه تروریستی را سر می‌دهند. عزان دومین شهرک تجاری بزرگ در استان شبوه و مرکز چهار منطقه «میفعه»، «الروضه»، «رضوم» و «حبان» است که در نزدیکی تاسیسات نفتی «بالحاف» و ساحل دریای عرب قرار دارد. القاعده هم‌اکنون بخش بزرگی از کشور یمن بخصوص در استان حضر موت را به تصرف خود در آورده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها