مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه تشریح کرد:

ایرانی ها در اولین دیدار محرمانه هسته ای به آمریکایی ها چه گفتند

مدیر کل اداره امور خلع سلاح و مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران در صفحه اینستاگرامش آخرین تحلیل موسسه هادسون آمریکا را منتشر کرد.
کد خبر: ۸۷۸۰۲۷
رتبه قدرت ایران در موسسه هادسون آمریکا + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، حمید بعیدی نژاد در صفحه اینستاگرام خود ایران را هشتمین قدرت برتر دنیا معرفی کرد و نوشت:

موسسه هادسون در آمریکا که یک اندیشکده تحقیقاتی در پیگیری تحلیل رفتارها و سیاستهای قدرتهای بزرگ جهانی میباشد، در آخرین تحلیل خود ایران را در کنار هفت کشور آمریکا، چین، روسیه، ژاپن، آلمان، هند و عربستان، بعنوان هشتمین قدرت بزرگ نوظهور جهان در سال جدید معرفی کرده است.

این موسسه اذعان میکند که موفقیت ایران در تثبیت سیاسی و راهبردی خود بعنوان پیامد بزرگ مذاکرات هسته ای و لغو تحریمها، قدرت ایران را افزایش قابل توجهی داده و ایران را به یک قدرت طراز جهانی مبدل نموده است. نفوذ ایران در سوریه، لبنان، عراق و یمن از نگاه این موسسه، ایران را به عنوان یک قدرت تمام عیار در خاورمیانه تثبیت نموده است.

در عین حال این موسسه معتقد است که بعلت شرایط حساس خاورمیانه امکان تداوم حضور دو قدرت برتر در منطقه خاورمیانه وجود ندارد و لذا از میان دو کشور عربستان و ایران که هم اینک قدرتهای هفتم و هشتم جهانی محسوب میشوند، یک کشور در سال جاری میلادی از گردونه خارج شده و تنها یکی از این دو کشور بعنوان قدرت هفتم جهان، قدرت برتر منطقه خاورمیانه خواهد ماند
این موسسه تاکید میکند که عربستان در دو سال اخیر از تمامی فاکتورهای قدرت خود برای شکست مذاکرات هسته ای و ضعیف کردن ایران استفاده کرد و بویژه با افزایش صادرات نفت و پایین آوردن قیمت نفت تلاش کرد، اقتصاد ایران را بنحو قابل ملاحظه ای تضعیف نماید، اما ایران با پیشبرد موفقیت آمیز مذاکرات هسته ای و مدیریت مناسب شرایط را کنترل نمود و بر عکس این سیاستها به بی ثبات کردن خود عربستان منجر شده است.

فارغ از اینکه تحلیل این موسسه در تقسیم بندی صف بندیها در خاورمیانه چقدر صحیح باشد، بی شک ایران امروز مقتدرانه نقش بسیار مهمی در تحولات جهانی و منطقه ای دارد و چنانچه این موسسه آمریکایی یادآور میشود، اعتراف و به رسمیت شناختن قدرت ایران در سطح جهانی این قدرت را مضاعف نیز نموده است. ایران نشان داده است که فارغ از نگاه طائفه گری همواره از قدرت خود در جهت ثبات و امنیت منطقه بهره گیری نموده و به جای بی ثبات سازی کشورها، به کشورهای منطقه جهت مقاومت و ایستادگی در برابر تجاوز، افراط گرایی و تروریسم کمک و یاری رسانده است، نه آنکه مانند دیگر کشورها با اتکاء به پول و اسلحه بدنبال نفوذ مادی و کسب قدرت در کشورهای منطقه باشد. اعتراف عالیترین مقامات سوریه، لبنان و عراق به نقش موثر ایران در کمک به آن کشورها در برابر تجاوز و افراط گرایی بالاترین شاهد این مطلب است. قدرت بزرگ بودن در جهان باید با مسئولیت پذیری در کمک به ثبات و امنیت همراه باشد که در مورد ایران کاملا صادق است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها