لورل و هاردی، سوژه یک فیلم سینمایی تازه

کمدین‌ها زنده می‌شوند

زوج کمدین لورل و هاردی هم مثل بقیه کمدین‌های کلاسیک صنعت سینما آن‌قدر وزن و اعتبار دارند که دستمایه تولید یک فیلم سینمایی شوند.
کد خبر: ۸۷۷۲۹۴
کمدین‌ها زنده می‌شوند

این درام شرح‌حال‌گونه هنری با نام «استن و اولی» جلوی دوربین می‌رود و این در حالی است که هیچ یک از این کمدین‌های قدیم با هر معیاری که در نظر بگیریم یک ستاره خوش‌چهره و خوش‌تیپ به حساب نمی‌آیند.

بازیگران این درام کمدی هم انتخاب شده‌اند؛ استیو کوگان و جان سی ریلی جلوی دوربین در نقش لورل و هاردی بازی می‌کنند.

خط اصلی داستان فیلم، تمام زندگی این دو دوست و کمدین کلاسیک را در بر نمی‌گیرد. فیلمنامه استن و اولی فقط به سال‌های طلایی از دست رفته فعالیت این دو بازیگر افسانه‌ای می‌پردازد.

به این ترتیب، داستان فیلم سال 1953 اتفاق می‌افتد و بر تور هنری خداحافظی آنها در کشور انگلستان تمرکز خواهد کرد. سال 1953 سال تلخی برای لورل و هاردی بود.

دوران طلایی و درخشان کاری این دو در این زمان به صورت یک خاطره خوش بسیار دور درآمده بود، اما با وجود این، هر دو کمدین از این که هنوز در کنار یکدیگر کار و فعالیت می‌کردند، راضی و خشنود بودند.

هدف آنها حفظ همکاری و زنده نگهداشتن یاد سال‌های درخشان کار مشترک بود. حتی کاهش تعداد هواداران هم لورل و هاردی را از کار ناامید نکرد و باعث نشد پایان همکاری مشترک خود را اعلام کنند.

داستان استن و اولی تلاش دارد نگاهی به درونیات زندگی دو کاراکتر اصلی‌اش بیندازد و روی دیگر سکه موفقیت و شانس را به نمایش بگذارد.

بخش تاریک‌تر زندگی لورل و هاردی در دهه 50 میلادی به صورتی عیان در معرض دید مردم عادی و منتقدان قرار گرفت. کسب موفقیت بالا برای آنها در این زمان به امری غیرممکن تبدیل شده بود و خاطرات گذشته آنها را برای لحظه‌ای تنها نمی‌گذاشت.

این خاطرات مثل یک زخم کهنه روی بدنه کاری و حرفه‌ای‌شان عمل می‌کرد. این اتفاق در شرایطی رخ می‌داد که وضعیت مزاجی و روحی هاردی هم خیلی خوب نبود و بیماری او را تقریبا از پا انداخته بود.

به این ترتیب، فیلمنامه فیلم تماشاگران کنجکاو خود را به دیدن دو مرد درهم ریخته و غمگینی می‌برد که می‌خواهند غزل خداحافظی را بخوانند و برای آخرین بار مردم و تماشاگران را بخندانند.

در جریان این اجرای آخر است که هر دو کاراکتر متوجه می‌شوند از نظر کاری و حرفه‌ای چقدر به یکدیگر وابسته بوده و تکیه‌گاه خوبی برای کنار آمدن با وقایع تلخ و سخت روزگار بی‌رحم دارند.

از این منظر، منتقدان سینمایی عقیده دارند استن و اولی فیلمی تلخ و ضدهالیوودی خواهد بود و تماشاگران خود را به نقطه‌ای دورتر از زرق و برق پررنگ و لعاب هالیوود و چشم‌اندازهای رویایی آن خواهد برد.

اولین بار در بهار 2014 بود که خبر تولید فیلم سینمایی استن و اولی اعلام شد. فیلمنامه فیلم را جف پاپ نوشته که یکی از تهیه‌کنندگان آن هم هست.

او در ارتباط با مضمون فیلمنامه می‌گوید: «من هم مثل خیلی‌های دیگر با تماشای کمدی‌های لورل و هاردی بزرگ شدم و با کارهای آنها خندیدم و به زندگی امیدوار شدم.

برای همین وظیفه خود می‌دانم کمک کنم تا داستان استثنایی و غیرقابل باورشان روی پرده سینما منتقل شود.

این داستان عشق، خنده، شادی و دوستی را در معرض دید و قضاوت تماشاگران قرار می‌دهد.» در عین حال، رسانه‌های گروهی بر این نکته تاکید می‌کنند که این فیلم یک افشاگری تازه از هالیوود و سیستم ستاره‌پروری آن است.

مردم عادی در زندگی روزمره خود با دنیای رنگارنگ و جنجالی ستاره‌ها روبه‌رو می‌شوند و اخبار موفقیت‌های آنها را می‌شنوند، اما کمتر کسی چیزی از روزهای پیری، بیکاری و خانه‌نشینی این هنرمندان می‌شنود و می‌بیند.

کمپانی‌های فیلمسازی هم همیشه تلاش دارند وجه مثبت و جذاب زندگی بازیگران را برجسته کنند و نمایش دهند.

بر این اساس، استن و اولی روی تلخ و غم‌انگیز سکه زندگی هنرمندان را نشان می‌دهد و در این باره بحث می‌کند که اوضاع برای هنرمندان و ستارگان همیشه خوب نیست و در روی یک پاشنه نمی‌چرخد.

کلید فیلمبرداری استن و اولی اوایل فصل تابستان 2016 در شهر لندن زده می‌شود. استودیوی قدیمی پاین‌وود مکان اصلی فیلمبرداری صحنه‌های مختلف آن است.

جان اس بیرد، کارگردان فیلم قصد دارد فیلم را برای نمایش عمومی در اواخر فصل پاییز آینده آماده کند تا شانس شرکت در رقابت‌های اسکاری پیش‌رو را داشته باشد.

فیلم در دل خود تمام جنبه‌های جذاب برای تاثیر روی اعضای آکادمی اسکار را دارد. آکادمی طی سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به درام‌های شرح‌حال‌گونه داشته و آنها را در رشته‌های اصلی همچون بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه و بازیگری‌ نامزد دریافت جایزه کرده است.

استن و اولی در عین حال چیزی فراتر از یک درام شرح‌حال‌گونه را در خود دارد. این فیلم هم مثل «آرتیست» که سه سال قبل اسکار بهترین فیلم سال و بازیگر مرد را گرفت، درباره دنیای سینماست و داستان پشت صحنه آن را بازگو می‌کند

به گفته بیرد: «صنعت و دنیای سینما همیشه برای عموم مردم و همچنین اعضای آکادمی جذابیت ویژه‌ای داشته و همه می‌خواهند چیزهایی را درباره پشت صحنه سینما و فیلم‌های آن بدانند.

این فیلم در فیلم‌ها، آنها را وارد دنیایی عجیب و غریب و شگفت‌انگیز می‌کند که شبیه یک خواب و رویای شیرین است.

لازم است بعضی از فیلم‌های سینمایی هم پاسخگوی این خواسته و عطش تماشاگران سمج و کنجکاو باشد.»

جان سی ریلی، بازی در نقش یکی از کمدین‌های کلاسیک را نقطه درخشان و عطفی در کارنامه هنری خویش می‌داند و می‌گوید: «فکر می‌کنم برای هر بازیگری این یک افتخار است که بتواند جلوی دوربین در نقش یکی از همکاران قدیمی خود ظاهر شود.

از این که قرعه به نام من افتاده تا در یک چنین نقش شرح‌حال‌گونه‌ای بازی کنم بسیار خوشحالم. چهره‌های کمدی کلاسیک دنیای سینما، چهره‌هایی درخشان و تکرارنشدنی هستند.

به سینمای معاصر نگاهی بیندازید و ببینید چند کمدین مطرح داریم. این مساله نشان می‌دهد خنداندن مردم و تماشاگران چقدر سخت است و کمدین‌های بزرگ قدیمی چه کار سختی را به بهترین شکل ممکن انجام داده‌اند.

جای خالی بزرگان سینمای کمدی امروزه بشدت احساس می‌شود و فیلم‌هایی مثل استن و اولی به یادمان می‌آورد که این روزها چقدر با کمبود فیلم‌ها و چهره‌های کمدی‌ روبه‌رو هستیم.»

مترجم: کیکاووس زیاری/منبع: امپایر آنلاین

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها