گرچه امروز بازار بین‌المللی فولاد در دهکده ‌جهانی با چالش‌هایی مواجه است، اما این صنعت همچنان یکی از صنایع استراتژیک کشورهای مختلف از جمله ایران است.
کد خبر: ۸۷۵۵۸۰
بستن پرونده خام‌فروشی در کشور یکی از رسالت‌های صنایع است

با این حال، صنعت فولاد کشور نیز تحت تاثیر رکود اقتصادی چند سال اخیر با معضلاتی روبه‌رو شده است.

در همین زمینه با علی ‌دهاقین، مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش وابسته به بنیاد مستضعفان گفت‌وگو کرده‌ایم.

صنعت فولاد در ایران و جهان هم‌اکنون در چه وضعیتی است؟

درباره بازارهای بین‌المللی شرایط و عوامل متفاوتی وجود دارد، اما در بخش داخلی طی سال‌جاری بازار فولاد افت‌های بسیاری را شاهد بوده و هم اینک این صنعت با رکود مواجه است.

آیا با حمایت‌های دولت می‌شد از این وضعیت جلوگیری کرد؟

فارغ از وضعیت بازار که نیازمند حمایت نهادهای تصمیم‌گیر کلان است، آنچه امروز دامنگیر صنعت فولاد شده، نبود زیرساخت لازم جهت توسعه از برق، آب، گاز و راه گرفته تا تامین مواد اولیه و افزایش نقدینگی که مشکلات همیشگی صنایع است بنابراین رسیدن به سند چشم‌انداز 1404 در گرو توسعه متوازن زیرساخت‌هاست. امروز صنعت فولاد به‌جای این‌که تمامی دغدغه خود را به توسعه طرح‌های مرتبط با حوزه فعالیتش معطوف کند، مجبور به برنامه‌ریزی در رسیدن به عقب‌ماندگی‌ های زیرساختی است که ماموریت ذاتی فولادساز نیست. صنایع امروز، بار دیگران را به دوش می‌کشد و این سرعت توسعه صنایع را نه تنها کند بلکه گاهی متوقف می‌کند. با توجه به این‌که در کشورمان کارخانجات متعددی مشغول به فعالیت هستند، اما مواد اولیه به‌صورت کنسانتره، آهن اسفنجی و گندله در حال صادرات است. این درحالی است که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بر قطع موضوع خام‌فروشی تاکید کردند. بنابراین بستن پرونده خام‌فروشی در کشور یکی از رسالت‌های صنایع است.

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها