معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی توضیح می دهد

چه خبر از کارت‌های اعتباری؟

جام‌جم از طرح جدید خرید کالا گزارش می‌دهد

کارت اعتباری در بن‌ بست

درحالی به پایان سال نزدیک می‌شویم که هنوز طرح ویژه دولت برای خروج از رکود با توزیع کارت‌های اعتباری خرید کالا، بلاتکلیف مانده است.
کد خبر: ۸۷۵۲۳۴
کارت اعتباری در بن‌ بست

اوایل پاییز با هدف مقابله با رکود شدید اقتصادی کشور، با همکاری بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته خروج از رکود رونمایی شد که یک بخش مهم آن طرح خرید کالای ایرانی به صورت اقساطی بود.

براساس طرح دولت، قرار بود با چاپ بیش از 4000 میلیارد تومان پول از طرف بانک مرکزی و اعطای آن به تولیدکنندگان، مردم به خرید اقساطی کالاهای داخلی خصوصا لوازم خانگی دعوت شوند.

در نگاه اول گرچه این طرح برای بسیاری از تولیدکنندگان داخلی بسیار جذاب و امیدوارکننده بود، اما هرچه به ماه‌های پایانی سال یعنی روزهای پررونق کسب و کار صنوف مختلف، نزدیک می‌شویم، این انتظار تولیدکنندگان ظاهرا در گیرودار کاغذبازی و بروکراسی اداری گرفتار شده و خبری از اجرایی شدنش نیست.

در طرح اولیه قرار بر این بود که فهرستی از تولیدکنندگان منتخب توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان پذیرندگان کارت اعلام شود.

متقاضیان نیز با توجه به نیازهایشان از تولیدات مشمول طرح باید به بانک‌ها مراجعه کرده و با تکمیل مدارک مورد نیاز کارت اعتباری خرید را که مبلغی معادل 10 میلیون تومان اعتبار داشت، تهیه و برای خرید به فروشگاه‌ها یا پذیرندگان آن مراجعه کنند، اما با گذشت نزدیک به چند ماه از مطرح شدن این طرح، خبری از اجرایی شدنش نیست و هنوز فردی کارت اعتباری خرید کالا را دریافت نکرده است.

بانک‌ها بی‌خبرند

بررسی‌های میدانی خبرنگار جام‌جم که از بانک‌های سطح شهر انجام شده مهر تائیدی بر این موضوع بود، چون تمام بانک‌ها درباره زمان اجرای آن ابراز بی‌اطلاعی کرده و صرفا به معرفی طرح‌های مخصوص خود بانک بسنده می‌کردند.

حال پرسش اصلی اینجاست که بالاخره سرنوشت این کارت چه می‌شود و متقاضیان تا کی باید منتظر اجرایی شدن آن باشند.

هرچند نباید فراموش کرد این انتظار می‌تواند به قیمت از دست رفتن فرصت‌های شغلی در تولید کشور منجر شده و به رکود موجود دامن بزند.

خرید کالا متوقف شده است

حبیب‌الله انصاری، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی کشور با اشاره به بخشنامه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت به جام‌جم گفت: تقریبا اوایل هفته گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به تغییراتی که بانک مرکزی در میزان اعتبار و گروه‌های مشمول طرح خرید کالا ایجاد کرد، بخشنامه‌ای برای تولیدکنندگان و انجمن صنایع لوازم خانگی ارسال کرد تا با توجه به شرایط جدید تولیدکنندگان جهت حضور در طرح و استفاده از آن اقدم کنند.

انصاری افزود: این فهرست توسط انجمن تهیه و فهرست تمام تولیدکنندگان مشمول و علاقه‌مند حضور در طرح برای وزارتخانه و مسئولان مربوطه ارسال شده است و باید منتظر تصمیم و اجرای نهایی طرح باشیم، اما تمام مراحل کار توسط انجمن و تولیدکنندگان انجام شده است و منتظر تصمیم‌گیری مسئولان بانک و اجرای طرح هستیم.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی کشور به تأخیر ایجاد شده در اجرای طرح اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است مسئولان تصمیم به اجرای این موضوع دارند، اما نباید فراموش کرد با توجه به اخبار اعلام شده انتظاراتی برای متقاضیان استفاده از طرح به وجود آمده که طولانی شدن این روند برای صنف مورد نظر مشکلاتی ایجاد می‌کند چون مردم منتظر اجرای طرح بوده و برای خرید به بازار مراجعه نمی‌کنند.

وی با ابراز بی‌اطلاعی از میزان استقبال متقاضیان این طرح گفت: عاملی که ممکن است در میزان مشارکت مردم تاثیرگذار باشد، تغییرات ایجاد شده توسط مسئولان در طرح خرید کالا با کارت اعتباری است، چون ابتدا اعلام شد این کارت با اعتبار 10 میلیون تومان در اختیار تمام متقاضیان قرار خواهد گرفت، اما نه‌تنها اعتبار کارت‌ها کاهش یافته بلکه افراد مشمول نیز محدود شده‌اند در نتیجه کل طرح محدودتر شده است.

این مقام صنفی با تاکید بر اجرایی نشدن این طرح تا امروز تصریح کرد: بخش خصوصی و صنف تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور تمام مدارک و اسناد مورد نظر بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت را تحویل داده و مراحل اولیه کار را اجرایی کرده است و منتظر تصمیم‌گیری و اجرایی شدن طرح از طرف مسئولان هستند بنابراین تاکنون هیچ‌یک از تولیدکنندگان حاضر در این طرح، کالایی با استفاده از آن نفروخته است.

بخشی از متقاضیان سردرگم شدند

احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره میزان استقبال صورت گرفته از سوی متقاضان افزود: هنوز برای اظهارنظر زود است، اما آنچه مسلم است گروهی از متقاضیان هنوز برای تصمیم‌گیری نهایی جهت مشارکت در طرح آماده نیستند و منتظرند نتیجه ثبت‌نام گروه اول را ببینند بنابراین احتمال می‌رود در مرحله دوم بیشتر شاهد استقبال متقاضیان باشیم.

معاون رفاه اجتماعی وزارت‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلیل این تعلل در تصمیم‌گیری را به تغییرات ایجاد شده از سوی مسئولان نسبت ‌داد و گفت: با توجه به این‌که برخی شرایط برای استفاده از امتیازهای این طرح توسط مسئولان مثل مبلغ کارت و گروه‌های مشمول تغییر کرد، برخی افراد برای شرکت در طرح سردرگم شده و منتظر نتیجه نهایی هستند.

در حال بسترسازی هستیم

محمد طحانپور، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی نیز درباره طرح فروش اقساطی این صنف که قرار است مستقل از طرح بانک مرکزی و دولت اجرا شود، به خبرنگار جام‌جم گفت: همان‌طور که قبلا اعلام کردیم با توجه به طولانی شدن اجرای طرح فروش اقساطی کالا از سوی دولت، صنف لوازم خانگی تصمیم به اجرای طرح فروش اقساطی کالا به صورت مجزا گرفت.

طحانپور افزود: این طرح نه‌تنها مخل طرح دولت نیست، بلکه در برخی موارد تکمیل‌کننده آن نیز خواهد بود، چون استفاده از طرح یاد شده هیچ محدودیتی برای کالا و متقاضیان نداشته و فارغ از کاغذبازی‌های موجود است؛ زیرا بخش خصوصی برای اجرای سیاست‌های خود درگیر بروکراسی اداری نیست و خود رأسا تصمیم‌گیری و سیاستگذاری خواهد کرد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در طرح بانک مرکزی تصریح کرد: در اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی پس از یکی دو هفته از رسانه‌ای شدن آن، مسئولان اقدام به تعدیل برخی امتیازات این کارت کردند به عنوان مثال علاوه براین‌که اعتبار کارت کاهش یافت، افراد مشمول استفاده از آن نیز کوچک‌تر شد. همین موضوع باعث سردرگمی برخی متقاضیان شد. به همین دلیل صنف فروشندگان لوازم خانگی برای جلوگیری از سردرگمی متقاضیان خرید درحال تکمیل زیرساخت‌های لازم است.

وی با تاکید بر این‌که متقاضیان برای استفاده طرح خرید این صنف به هرحال باید مدارک و مستنداتی جهت اثبات توانایی مالی خود به فروشنده ارائه دهند، تصریح کرد: این موضوع اگر بدون برنامه‌ریزی اجرایی می‌شد، بی‌تردید مشکلاتی برای متقاضیان و از همه مهم‌تر فروشندگان ایجاد می‌کرد. به همین دلیل درحال رایزنی برای به حداقل رساندن مشکلات هستیم که بزودی اخبار خوبی در این زمینه اعلام خواهد شد.

این مقام صنفی بی آن‌که نسبت به اجرای طرح یاد شده زمان دقیقی ارائه کند، افزود: یکی از مواردی که در حال رایزنی هستیم، مربوط به مراجعه متقاضیان به فروشگاه‌های نزدیک محل سکونتشان است. به این ترتیب می‌توانیم رکود حاکم بر صنف را در سراسر ایران به حداقل برسانیم چون تقاضا به یک یا دو نقطه خاص معطوف نخواهد شد و مردم برای تهیه مایحتاجشان در سراسر کشور و محل سکونت خود مراجعه خواهند کرد.

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها