«بازی» راه فرار از روزمرگی هاست، زمانی برای سرخوش بودن، فراغتی برای شادی با دوستان، کودک بودن و کودکی کردن و در نهایت لذت بردن از رقابتی پرهیجان که طعم شیرین برد و گس باخت را دارد.
کد خبر: ۸۷۴۹۱۴
بازی‌های مازندرانی؛ همه گردوها برای تو

به گزارش جام جم آنلاین ، بازی‌ها اما فرهنگ و تاریخ مشترک مردمان یک خطه و دیار و در بعدی بزرگ‌تر شهر و کشور بود، «الک دولک، گرگم به هوا، هفت سنگ، قایم باشک، یک قل دو قل و...» بازی‌ها نقطه اتصال کودکی هزاران مرد و زنی است که روزگاری دور از فراز و نشیب زندگی، دل به دوستی‌های گروهی می‌دادند و در کنار هم شادی‌ها را تجربه می‌کردند، بازی‌هایی که با آمدن رقیب مجازی در تلفن‌های همراه و تبلت‌ها و رایانه‌ها از بین کودکان امروزی رخت بست و به آرشیو خاطرات نسل‌های قدیم پیوست.

در ستون آداب ایرانی قصد داریم هر از گاهی، یک یا دو بازی محلی را به شما معرفی کنیم، این هفته بازی‌های محلی استان مازندران را به شما معرفی می‌کنیم؛ بازی‌هایی مثل آغوزکا، چلیک مارکا، ریسمان بازی و کشتی لوچو.

آغوزکا یا گردو بازی: بازیکنان گردو‌ها را دو به دو روی یکدیگر چیده و هر یک به نوبت با گردویی به نام کل یا تیره (گردوی بزرگ‌تر) به گردوها می‌زنند. اگر نفر اول به گردو‌ها زد و آنها را انداخت فعلا برنده محسوب می‌شود و بقیه بازیکنان باید به تیره او بزنند هر کسی موفق شد صاحب همه گردوها می‌شود در غیر این صورت نفر اول همه گردوها را جمع می‌کند.

چلیک مارکا: بازیکنان به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ برای بازی دو تکه چوب یا چلیک و چوب بزرگ یا مارکا نیاز دارند. ابتدا گروه اول، چوب کوچک را روی گودالی قرار می‌دهند سپس با چوب بزرگ به زیر چوب کوچک می‌زنند و آن را به طرف بالا پرت می‌کنند. چوب هر یک از بازیکنان که مسافت بیشتری را طی کند، آن گروه برنده می‌شود افراد بازنده باید به برندگان سواری بدهند.

ریسمان بازی: از بازی‌های نمایشی سنتی مازندران بویژه در غرب استان، ریسمان بازی است. این بازی غالبا در مراسم عروسی برگزار می‌شد. ریسمان بازان دو نفر هستند یک نفر به عنوان بند‌باز بالای طناب راه می‌رود و دیگری به نام شیطانک در پایین می‌ایستد. بند‌باز بالای طناب با گذاشتن مجمع روی سر یا سوار شدن روی دوچرخه روی طناب راه می‌رود و شیطانک نیز در پایین با درآوردن شکلک و حرکات خنده‌آور تماشاچیان را سرگرم می‌کند، بعد از پایان نمایش شیطانک از صاحبخانه و تماشاچیان پول و شیرینی جمع می‌کند.

کشتی لوچو: کشتی لوچو از کشتی‌های محلی استان مازندران است و در گذشته در مراسم عروسی اجرا می‌شد. اما امروزه در بعضی از نقاط استان این کشتی همه ساله در تابستان بعد از وجین شالی، هنگام فراغت کار روستاییان انجام می‌شود. در ایام دیگر مانند اعیاد مذهبی و ملی نیز کشتی لوچو برگزار می‌شود و جایزه برنده یک راس گاو است که توسط اهالی خریداری می‌شود.

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها