چگونه گریژمان به بهترین بازیکن این فصل اروپا تبدیل شد؟

آخرین قهرمان سیمئونه

اگرچه لیونل مسی، کریستیانو رونالدو و نیمار به عنوان سه مرد اول لالیگا در مراسم بهترین‌های فوتبال جهان یا همان گالا حاضر شدند، اما این مساله باعث نمی‌شود مطمئن شویم بهترین بازیکن این فصل فوتبال اسپانیا میان همین سه نفر جای گرفته است. خط حمله رئال‌مادرید و بارسلونا این روزها مملو از مهاجمان مستعدی است که حتی اگر بهترین‌های خود را هم در اختیار نداشته باشند، می‌توانند به پیروزی‌های خود ادامه دهند.
کد خبر: ۸۷۴۲۸۷
آخرین قهرمان سیمئونه

تیمی که اکنون به صدر جدول لالیگا تکیه زده، تیمی است که بدون داشتن یک بازیکن شاید حتی نمی‌توانست جایی در نزدیکی رده‌های بالای جدول داشته باشد. او آنتوان گریژمان است؛ بازیکن فرانسوی اتلتیکومادرید که طی یک فصل و نیم گذشته، خود را از یک بازیکن بااستعداد اما بی‌تجربه به بازیکنی تمام‌عیار تبدیل کرد تا جایی که اکنون از وی با لقب ماشین پیروزی اتلتیکومادرید یاد می‌شود و او اولین تصویری است که از تیم دیگو سیمئونه در ذهن می‌آید. برخی هم از گریژمان به عنوان آخرین قهرمان سیمئونه در مادرید یاد می‌کنند؛ چراکه ممکن است فصل بعد نه سیمئونه روی نیمکت اتلتیکو باشد و نه گریژمان پیراهن سرخ و سفید تیم دوم شهر مادرید را به تن داشته باشد.

کیفیتی بی‌نظیر در تمام زمین

با گلزنی‌های گریژمان طی هفته‌های گذشته، اتلتیکو نه‌تنها توانسته صدرنشینی‌اش را با وجود یک بازی کمتر بارسلونا ادامه دهد، بلکه در جام حذفی با گلزنی‌های این بازیکن مقابل رایووایکانو به مرحله بعدی راه یافته است. او در حال حاضر جزو معدود مهاجمان جهان است که توانایی بازی در نقاط مختلف میدان را در اختیار دارد. برای دیدن این توانایی گریژمان، کافی است بازی‌های اخیر وی را مقابل سلتاویگو یا رایووایکانو ببینیم. او در یک نیمه به‌شدت به قلب خط دفاعی حریف نفوذ می‌کند و با دوندگی فراوان خود آنها را از نفس می‌اندازد، اما کار اصلی او در نیمه دوم شروع می‌شود. زمانی که به خط میانی باز می‌شود و با استفاده از فضاهای خالی به وجود آمده نشات گرفته از همان خستگی نیمه اول مدافعان، شروع به شکست دادن حریف می‌کند. معمولا در نیمه‌های دوم، عملکرد وی از بازی‌های تیمی دور می‌شود، اما در عوض در خط حمله به یک مهاجم قهار تبدیل می‌شود که از ساده‌ترین فرصت‌ها می‌تواند گل بسازد. او از آن دسته مهاجمانی نیست که با زدن یک گل پیش از نیمه اول راضی شود و در نیمه دوم فقط به آرامی در زمین بدود. به همین دلیل تیم‌های مقابل اتلتیکو همیشه نگران هستند که برای گریژمان تنها یک بار امتحان گلزنی کافی نیست و او همیشه تلاش می‌کند شانس خود را چند بار امتحان کند. حرکات متنوع این بازیکن فرانسوی در میدان به دیگر هم‌تیمی‌هایش هم اجازه می‌دهد به خط دروازه نزدیک و شانس گلزنی‌شان را به دست بیاورند. به همین دلیل گریژمان یک نمونه تمام و کمال از کسی است که بزودی به بازیکنی مطابق با تاکتیک‌های توتال فوتبال تبدیل می‌شود.

یک بازیساز متفاوت برای اتلتیکو

دفاع اتلتیکو پیش از این مطلب در 19 بازی لیگ تنها هشت گل دریافت کرده است؛ این یعنی بهترین رکورد میان تیم‌های لیگ‌های معتبر اروپایی، اما تیمی که پس از گذشت نیمی از فصل در صدر جدول ایستاده است، نیاز دارد به همان اندازه که در دفاع خوب است، خوب هم گل بزند. این در حالی است که تیم سیمئونه بدون گریژمان چیزی در خط حمله کم دارد و نمی‌تواند به همان اندازه زمان حضور این بازیکن خطرناک باشد و خودش را شایسته تیمی صدرجدولی نشان دهد. گریژمان که در تمام مسابقات 16 گل به ثمر رسانده، با 9 گل زده بهترین گلزن تیمش در لالیگا محسوب می‌شود. البته این که او این روزها میان برترین بازیکنان فوتبال دنیا قرار گرفته به تعداد گل‌های زده‌اش ارتباطی ندارد، بلکه او شایستگی قرار گرفتن در چنین جایگاهی را بویژه در این فصل از خود دارد. وی در هفت بازی این فصل اتلتیکو، دو بار در لیگ اروپا و پنج بار در لالیگا گل پیروزی بخش تیمش را به ثمر رسانده و هشت بار زننده اولین گل تیم مادریدی بوده است. به همین علت او برگ برنده سیمئونه است؛ کسی که می‌تواند بازی را از بن‌بست خارج کند و حتی وقتی نمی‌تواند گل بزند، با پاس گل‌هایش تیمش را نجات می‌دهد. کاری که در این فصل چهار بار انجام داد؛ و دو بار آن در بازی بیرون خانه ماه آگوست مقابل سویا رقم خورده است.

آینده

وقتی شما در تیمی چون اتلتیکومادرید می‌توانید چنین آمار گلزنی را از خود بر جای بگذارید، هیچ بعید نیست در تیم‌های بزرگ‌تر به رکوردهای بهتری دست پیدا کنید؛ چراکه قطعا شانس‌های بیشتری برای گلزنی دارید. بنابراین چنین مهاجمی که به شکل مرگباری گلزنی در غریزه‌اش است، توانایی بازی در همه نقاط زمین و مجموعه‌ای از توانمندی‌ها را در خود دارد و با مردی چون سیمئونه کار می‌کند که هرگز دست از تلاش برنمی‌دارد، عجیب نیست مورد توجه بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال که از نظر مالی توانایی بالایی دارند، قرار بگیرد. همچون ماه‌های گذشته دو باشگاه لندنی چلسی و آرسنال توجه ویژه‌ای به این بازیکن فرانسوی دارند و ارتباط‌شان را با مادرید همچنان حفظ کرده‌اند. اتلتیکو تاکنون از خود مقاومت نشان داده، اما تاریخ چیز دیگری به ما می‌گوید. مرور چنین موارد مشابهی نشان می‌دهد در نهایت، فروش تنها چاره‌ای است که در برابر باشگاهی چون اتلتیکو باقی می‌ماند. بخصوص اگر این بازیکن بتواند یک قهرمانی باشکوه را برای تیمش رقم بزند. تیم مادریدی برای گریژمان قیمت 30 میلیون یورو در نظر گرفته؛ یعنی با این پول می‌تواند سه بار بازیکنی چون وی را از سوسیداد به مادرید منتقل کند. با این حال پیش از آن که او را بفروشند، به ارزش این بازیکن درون مستطیل سبز نگاه می‌کنند تا با استفاده از استعداد بی‌نظیرش، باردیگر در فوتبال اسپانیا و اروپا توازن و تعادل قدرت را در هم بشکنند.

نقطه بازگشت

گریژمان اکنون در بهترین روزهای دوران فوتبالش قرار دارد، اما برخی دیگر معتقدند او باید بیش از این تلاش کند تا به این موقعیت دست یابد. او از وقتی به اتلتیکو پیوسته در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا مجموعا 38 گل به ثمر رسانده که تنها پنج گل پیش از دسامبر 2014 زده شده است. پیش از آن میانگین گل زده او در همه رقابت‌ها یک در هر 6/3 بازی بود که پس از آن به یک گل در هر 6/1 بازی رسید. برای گریژمان زمستان فصل قبل نقطه بازگشت بود. اگرچه خودش دوست ندارد باردیگر به آن دوران نگاه کند. دوراندیشی سیمئونه و امیدش به این بازیکن فرانسوی باعث شد او بتواند پتانسیل‌هایش را نشان دهد و از یک الماس نتراشیده، به جواهری خوش‌تراش تبدیل شود.

منبع: fourfourtwo

عرفان خماند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها