با کامران تفتی، بازیگر نمایش نقش احمد متوسلیان در نمایش «شیر در زنجیر»

دشواری‌های بازی در نقش یک اسطوره

محسن معینی تازه‌ترین نمایش خود را با عنوان «شیر در زنجیر» و به تهیه‌کنندگی نگین میرحسنی‌واحد و همکاری اعضای گروه تئاتر شرنگ در حوزه هنری روی صحنه برده است. کامران تفتی در این نمایش نقش جاویدالاثر احمد متوسلیان را بازی می‌کند. با او درباره تجربه بازی در این نقش گفت‌وگویی انجام دادیم.
کد خبر: ۸۷۱۹۴۳
دشواری‌های بازی در نقش یک اسطوره

چه شد بازی در نمایش «شیر در زنجیر» را پذیرفتید؟

دلیل همکاری‌ام با محسن معینی ترکیب تئاتر سنتی و کلاسیک است. در این نمایش، تئاترسنتی با شیوه‌هایی مثل مستند تئاتر، فیلم‌تئاتر و... ترکیب می‌شود. این یک همکاری همراه با آگاهی و دانش است. صرفا کار کردن در تئاتر نه برای من و نه برای محسن معینی مطرح نیست و نمی‌خواهیم فقط یک نمایش روی صحنه برده باشیم. حرف‌های بزرگ این نمایش فارغ از شعارزدگی، هدف اصلی ماست.

بازی در نقش شهید متوسلیان به نظر کار خیلی دشواری می‌آید. این‌طور نیست؟

نقش کسی را بازی می‌کنم که وقتی اسمش را می‌برم، بدنم می‌لرزد. بازی‌ کردن کاراکتر کسی مثل حاج‌احمد متوسلیان یعنی رفتن به جلد قهرمانی که شاید خیلی ساده‌تر از نوشتن کلمه قهرمان زندگی کرده، اما عدالت‌خواهی، تصمیم و اراده‌اش باعث شده که هر جای این مملکت نام این مرد کوه‌وار را ببرید، چه همرزمانش و چه بزرگ‌ترها و کوچک‌ترها با احترام از او یاد می‌کنند. بازی‌ کردن در نقش اسطوره‌هایی که از جنس و بطن مردم هستند، کار سختی است. ما زندگی او را در دوره‌ای از تاریخ می‌بینیم که ایران درگیر جنگ بوده و به واسطه او، کردستان و لبنان را می‌بینیم. احمد متوسلیان کسی است که هنوز از او با عنوان فرمانده نام می‌برند. برای من شناخت قهرمانی که سال‌های زیادی از حضورش نگذشته، ارزش زیادی دارد. اگر قرار باشد هم‌نسل‌های من، مردم شهر و کشورم چنین شخصیتی را نشناسند، پس هدف احمد متوسلیان‌ها چه می‌شود؟

این نمایش قصد دارد چه چیزی را به مخاطب نشان دهد؟

قرار است در نمایش «شیر در زنجیر» خیلی واقعی بگوییم بخشی از ارزش‌هایمان از دست رفته و آن مقداری که باقی مانده، باید حفظ شود. برای حفظ ارزش‌ها به یک‌سری دانش و آگاهی نسبت به تاریخچه آدم‌هایی نیاز است که دور افتاده‌اند.

در برخی موارد وقتی کارهایی با چنین موضوعاتی خلق می‌شود، آن را به گروه‌های سیاسی خاصی نسبت داده یا نزدیک می‌دانند. «شیر در زنجیر» نگاه یا گرایش سیاسی دارد یا نه؟

در این کار هیچ جناح‌بندی خاصی وجود ندارد. نمی‌خواهیم بگوییم دست چپش قوی‌تر بوده یا دست راست، بلکه می‌گوییم قلب احمد متوسلیان چقدر وسیع بوده و چه قهرمانانه زندگی کرده است. این بزرگی جناح‌بندی سیاسی نمی‌شناسد. اگر کسی بخواهد انسان وارسته و آزاده‌ای باشد، این مسائل دیگر معنا ندارد. برایم مهم‌ترین چیز انسان‌گونه زندگی‌کردن است. وقتی درباره احمد متوسلیان تحقیق کردم، فهمیدم برای او بیش از هر چیز آرامش و انسانیت اهمیت زیادی داشته است. او فرد دلسوزی بوده که برای هر قطره خون جوانانی که می‌جنگیدند، دلش می‌تپید. اصلا شعاری حرف نمی‌زنم، چون به این مقوله شعاری نگاه نمی‌کنم. در شرایطی که ما هیچ قهرمانی نداریم، داشتن آدم‌هایی مثل احمد متوسلیان نعمت است و امیدوارم بتوانیم چنین قهرمان‌هایی داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها