گفت‌وگو با جورج لوکاس، خالق مجموعه فیلم جنگ‌های ستاره‌ای

برده‌داری سفید هالیوودی

جورج لوکاس، خالق مجموعه فیلم علمی ـ تخیلی «جنگ‌های ستاره‌ای» همزمان با رکوردشکنی‌های جدیدترین قسمت آن در جدول گیشه جهانی سینما، صحبت از برده‌داری نوین در صنعت سینما و هالیوود می‌کند.
کد خبر: ۸۷۱۰۸۶
برده‌داری سفید هالیوودی

این فیلمساز و تهیه‌کننده کهنسال سینما در گفت‌وگو با نشریه اسکرین اینترنشنال می‌گوید امتیاز موفق‌ترین اثر سینمایی‌اش را به چند «برده‌دار سفیدپوست» فروخته است.

این گفت‌وگو و صحبت‌های لوکاس، جار و جنجال بسیار زیادی در محافل هنری به پا کرده است. این جار و جنجال با فروش سرسام‌آور قسمت هفتم مجموعه فیلم جنگ‌های ستاره‌ای همراه شده است.

این فروش کلان، پایان خوشی را برای سال 2015 صنعت سینما رقم زد. این پایان خوش در عین حال، خبر از تغییرات تازه در جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های کل تاریخ سینما هم می‌دهد، اما فروش بسیار بالای فیلم در سینماهای آمریکای شمالی و دیگر کشورهای دنیا، تحت تاثیر صحبت‌های تازه خالق آن قرار گرفته است.

جورج لوکاس که برای سالیان متمادی مالک مادی مجموعه فیلم جنگ‌های ستاره‌ای بود، در سال 2012 امتیاز این مجموعه فیلم و بقیه محصولات شرکت فیلمسازی‌اش (لوکاس فیلم) را به کمپانی والت‌دیزنی فروخت.

برای همین، قسمت جدید جنگ‌های ستاره‌ای محصول این کمپانی بوده و کل سود حاصل از فروش آن در سینماهای جهان به این شرکت فیلمسازی تعلق می‌گیرد.

این در حالی است که جورج لوکاس بر ساخت قسمت هفتم فیلم نظارت کامل داشته است.

همزمان با فروش نزدیک یک و نیم میلیارد دلاری فیلم در سینماهای جهان، جورج لوکاس نظر و دیدگاه خود نسبت به لحن آن، احیای قصه قدیمی فیلم و فروش کلان آن را بیان کرده است.

به گفته این فیلمساز و تهیه‌کننده: «این مجموعه فیلم مثل بچه‌هایم هستند. نسبت به تمام آنها همین حس را دارم. دوستشان دارم. من آنها را خلق کردم و در ساخت تمام آنها دخالت داشته‌ام.

این دخالت شکل‌های متفاوتی داشته، ولی به هر حال از نزدیک درگیر تمام آنها بوده‌ام.» زمانی که لوکاس اینچنین باهیجان از مجموعه فیلم جنگ‌های ستاره‌ای و علاقه وافرش به آنها صحبت می‌کند،

به صورت طبیعی این پرسش مطرح می‌شود که پس چرا امتیاز این مجموعه فیلم را به مبلغ 4 میلیارد دلار به کمپانی والت‌دیزنی فروخت!

در پاسخ به این پرسش، منطقی است که لوکاس چنین جواب می‌دهد: «شاید یکجورهایی مجبور شدم، اما به نظر خودم آنها را به برده‌داران سفیدپوستی فروختم که به اینجور کارها علاقه دارند و مترصد چنین فرصت‌هایی هستند! آنها کسانی هستند که پول دارند و همیشه آماده انجام چنین کارهایی هستند.» لوکاس این جمله‌ها را با خنده بیان می‌کند.

شاید می‌خواهد زهر صحبت‌هایش را با این کار بگیرد، اما تلخی و تندی اظهارنظر وی بسیار بیشتر از آن است که بتوان با خنده و شوخی پنهانش کرد. او حتی جمله‌اش را هم ناتمام گذاشته و حاضر نمی‌شود آن را کامل کند.

لوکاس در عین حال فاش می‌کند بسیار مایل بود سه قسمت تازه مجموعه فیلم (سری سوم آن که شامل اپیزودهای هفتم تا دهم می‌شود) را خودش نوشته و کارگردانی کند، اما در جریان کار از انجام آن منصرف می‌شود.

وی دلیل این کار را چنین توضیح می‌دهد: «می‌دانستم اگر بخواهم این کار را انجام دهم، دوباره ده سال دیگر طول می‌کشد تا فیلمنامه مورد نظرم آماده شود و تا تبدیل شدن کار به آنچه که خواست قلبی‌ام است، تماشاگران باید سال‌های سال منتظر می‌ماندند.

برای خودم هم چنین چیزی خوب نبود. من الان 70 ساله‌ام. نمی‌دانم به سن 80 سالگی می‌رسم یا نه. هر سال که می‌گذرد، شرایط سخت‌تر می‌شود و شما اصلا نمی‌دانید ده سال دیگر همه ما چه وضعیتی خواهیم داشت.

پس به خودم گفتم تو آماده کار نیستی و نمی‌توانی کارگردانی اپیزودهای سری جدید را به‌ عهده‌ بگیری. در عین حال، من کارهای دیگری هم دارم که باید انجام‌شان دهم.

تصمیم‌گیری برای کارهای تازه سخت است و شما همیشه باید آماده حرکت به جلو باشی. در همین رابطه است که اصلا فکر نمی‌کنم آنها مجموعه فیلم جنگ‌های ستاره‌ای را از چنگ من درآورده‌اند و از من دورش کرده‌اند.

این نکته‌ای است که خودشان هم می‌دانند. از سوی دیگر کمپانی والت‌دیزنی می‌خواست فیلمی در این باره بسازد.

من خیلی این کار را دوست نداشتم. همیشه و در طول سال‌های فعالیت سینمایی‌ام، هم خیلی سخت کار کرده‌ام و هم تلاش کردم کارهایم متفاوت از هم باشند.

به همین جنگ‌های ستاره‌ای نگاه کنید. هر قسمت آن متفاوت از قسمت‌های دیگر است. آنها در سیاره‌های متفاوتی رخ می‌دهند، با سفینه‌های فضایی و آدم‌ها و موجودات متفاوت. همین نکته به هر یک از آنها تازگی خاصی می‌دهد.»

لوکاس در این مصاحبه به این موضوع اشاره می‌کند که در رابطه با فیلمنامه اپیزود تازه جنگ‌های ستاره‌ای با تهیه‌کنندگان جدید آن صحبت کرده و ادامه می‌دهد: «ببینید، من با این موضوع مشکلی ندارم و طبیعی است که نمی‌توانم دخالت زیادی در آن کنم.

این در حالی است که همه درباره این فیلم و مسائل جانبی مربوط به آن حرف می‌زنند، اما واقعیت امر این است که صحبت کردن من درباره قسمت‌های تازه جنگ‌های ستاره‌ای، مثل صحبت کردن آدمی طلاق گرفته درباره زندگی خانوادگی گذشته‌اش است.

به صورت طبیعی،‌ برایم دردناک است ببینم اتفاقاتی در آن رخ می‌دهد که باب میلم نیست. ولی خب، کاری هم نمی‌توانم بکنم.

پس از امضای قرارداد اصلی با کمپانی والت‌دیزنی و فروش امتیاز تولید قسمت‌های تازه فیلم به آنها، مدیران اجرایی کمپانی گفتند آنها علاقه‌ای به دیدگاه‌هایم در ارتباط با سه فیلم بعدی این مجموعه فیلم ندارند.

همان جا بود متوجه شدم فیلمی که ساخته می‌شود به احتمال خیلی زیاد، دور از خواسته‌ها و ذهنیت من خواهد بود.»

در حالی که نام لوکاس با سینمای پرهزینه و پرسروصدا همراه است، وی خبر از کارگردانی و تولید فیلم‌های مستقل و جمع و جور می‌دهد: «این روزها تمایل اصلی‌ام کار روی فیلم‌های کوچک با داستان‌هایی شخصی است.

تعداد اندکی فیلم وجود دارد که تجربی باشد. این تعداد اندک هم از ساختار واحد و یکسانی استفاده نکرده‌اند. می‌خواهم به سال‌های اولیه کاری‌ام برگردم، به زمانی که «آمریکن گرافیتی» یا «تی‌اچ‌ایکس» را ساختم.

به گفته منتقدان، این فیلم‌ها راه و روش داستانگویی در فیلم‌های سینمایی را تغییر داده و موج تازه‌ای به راه انداختند.

این روزها به‌دنبال آن هستم فیلمی بسازم که از قدرت احساسی بیشتری در ارتباط با کارهایی که ساخته‌ام، داشته باشد.»

مترجم: کیکاووس زیاری / منبع: اسکرین اینترنشنال

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها