مدیرگروه بودجه مرکز پژوهش های مجلس عنوان کرد:

بودجه سال 95 در پیچ و خم کسری 56 هزار میلیاردی

بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، دولت از ما به التفاوت افزایش قیمت‌ کالاها درآمدی نصیبش می‌شود که از آن محل می‌تواند یارانه نقدی را پرداخت کند. در نتیجه محل تامین بودجه یارانه‌ها تغییر نکرده؛ با این حال برخی افراد اظهار می‌کنند که ممکن است دولت برای کسری بودجه احتمالی نتواند پرداخت یارانه نقدی را ادامه دهد.
کد خبر: ۸۶۸۶۳۰
کسری بودجه دولت ربطی به یارانه نقدی ندارد

نکته حائز اهمیت این است که در سال‌های ابتدایی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت نفت بسیار بالا بود و قیمت مشتقات آن در ایران پایین بود اما اکنون این دو محصول رابطه معکوس پیدا کرده ‌است و در حالی که قیمت نفت در پایین ترین حد خود رسیده، قیمت بنزین افزایش یافته و دولت از همین طریق می‌تواند پرداخت یارانه نقدی را ادامه دهد.

دولت در سال آینده وضعیت درآمدی‌اش با توجه به آزادسازی‌های انجام داده، قابل توجه است و با کمی مدیریت در بخش هزینه‌ها و فروش نفت می‌تواند با کسری بودجه مقابله کند.

از این رو معتقدم کسری بودجه دولت در بخش‌های دیگر است. به عنوان مثال قیمت نفت در بودجه، 54 دلار تعیین شده اما اکنون قیمت طلای سیاه به نزدیک 30 دلار رسیده است. همین تفاوت قیمت باعث می‌شود درآمدهای دولت از این طریق کاهش یابد. برای جلوگیری از کسری بودجه، راه‌هایی پیش روی دولتمردان است که می‌توانند با اجرای آن از این مخمصه خلاص شوند.

در سال‌های قبل ایران مورد تحریم کشورهای غربی قرار گرفت و همین موضوع باعث شد تا بخشی از بازار نفت ایران از دست برود و به تبع همین جریان درآمدهای نفتی کشور که وابستگی زیادی با بودجه دارد، کاهش یافت.

دولت برای این‌که با کسری بودجه مواجه نشود، باید بعد از لغو تحریم‌ها به دنبال دستیابی دوباره به بازارهای خود باشد. با کاهش قیمت نفت برخی شرکت‌ها به دلیل هزینه‌های زیاد نمی‌توانند راه را ادامه دهند و به همین منظور از بازار خارج می‌شوند.

به طور میانگین زمانی که قیمت نفت روند نزولی را طی می‌کند، ظرفیت روزانه 500 هزار بشکه از بازار خارج می‌شود و ایران می‌تواند با بازاریابی قوی در این زمینه فروش نفت خود را انجام دهد و با کسری بودجه مواجه نشود.

از سوی دیگر، تحقق درآمدهای مالیاتی در زمان دولت‌های قبل بسیار پایین بوداما این دولت توانسته مقدار زیادی از مالیات در نظر گرفته شده را در بودجه دریافت و کشور را اداره کند.

دکتر مرتضی عزتی - اقتصاددان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها