وزیر کشور از همه گروه‌ها، جریانات و حامیان نامزدها خواست، از طرح مسائل شبهه‌انگیز، ناامید کننده و مواردی که فضای انتخابات را ناآرام می‌کند، بپرهیزند.
کد خبر: ۸۶۷۱۷۳
آخرین آمار ثبت نامی های خبرگان و مجلس

به گزارش جام جم آنلاین، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور پس از بازدید از این ستاد با حضور در جمع خبرنگاران طی سخنانی با اشاره به اتمام ثبت‌نام از داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری افزود: در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری 801 نفر ثبت‌نام کردند. این در حالی است که در دوره چهارم حدود 493 نفر ثبت‌نام کرده بودند که در این دوره شاهد افزایش حضور 62 درصدی داوطلبان هستیم.

وزیر کشور تصریح کرد: با توجه به ثبت‌نام 801 نفر دز انتخابات خبرگان برای 88 کرسی خبرگان رهبری تعداد 10 نفر به رقابت می‌پردازند.

وزیر کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به آمار ثبت‌نام کنندگان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آخرین آمار تا 9 صبح امروز تعداد 8 هزار و 736 نفر در دهمین دوره انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند. این در حالی است که در نهمین دوره انتخابات مجلس 5 هزار و 283 نفر ثبت‌نام کرده بودند که ما در این دوره شاهد افزایش 65 درصدی حضور داوطلبان هستیم.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: بر اساس این آمار نیز برای هر کرسی نمایندگی مجلس تعداد 30 نفر به رقابت خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه مشارکت زنان در این دوره نسبت به دوره قبل از 8 درصد به 11 درصد افزایش یافته است، اضافه کرد: همچنین 73 درصد از ثبت‌نامی‌ها در دهمین دوره انتخابات مجلس زیر 50 سال هستند. این در حالی بود که در دوره قبل تنها 67 درصد زیر 50 سال ثبت‌نام کرده بودند که در این دوره شاهد جوانگرایی هستیم.

وزیر کشور با اشاره به آمار ثبت‌نام کنندگان اقلیت‌های دینی در مجلس گفت: بر اساس آخرین آمار تعداد 20 نفر به عنوان نمایندگان و داوطلبان اقلیت‌های دینی در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کردند.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بر اساس آخرین آمار حدود 560 نفر از نمایندگان ادوار در این انتخابات ثبت‌نام کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که تشکیل هیأت‌های اجرایی آیا با مشکل مواجه شده بود یا خیر، گفت: خوشبختانه با تعامل خوبی که بین وزارت کشور و شورای نگهبان به وجود آمده بود، در تشکیل هیأت‌های اجرایی مشکل خاصی پیش نیامد و علیرغم دوره‌های گذشته شاهد اعتراض یا رفت و برگشت‌هایی نسبت به حضور افراد در این هیأت اجرایی نبودیم و مسیر تعامل و همکاری خوبی وجود دارد و مبنا بر این بوده که افرادی معتدل، بیطرف و مطلع انتخاب شوند.

وی تاکید کرد: بنده از همه گروه‌ها، جریان‌ها و حامیان نامزدها و غیره می‌خواهم که تلاش کنند فضای آرام کشور تقویت شود و از طرح مسائل شبهه‌انگیز و مطالبی که موجب ترویج ناامیدی در بین مردم کند و یا فضای انتخابات را منجر به ناآرامی کنند، بپرهیزند.

رحمانی‌فضلی اضافه کرد: به یقین تمام کسانی که برخلاف قانون عمل کرده یا اظهارنظری بدون سند و اسناد داشته باشند و یا تهمت بزنند و یا موجب تشویش اذهان عمومی شود با توجه به هماهنگی با قوه قضائیه که شعبه‌های خاصی هم پیرامون این موضوع پیش‌بینی شده برخورد لازم صورت می‌گیرد و بنده هم به عنوان وزیر کشور مصمم هستم با هر گونه تخلفی برخورد جدی و قانونی صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که وزارت کشور چه تمهیداتی را درباره کاهش میزان رد صلاحیت‌ها انجام داده است، گفت: همانطور که رئیس‌جمهور اشاره کردند همه دستگاه‌های مرتبط در این زمینه به خصوص مراجع چهارگانه استعلام‌کنندگان همه حول محور قانون عمل خواهند کرد.

وزیر کشور ادامه داد: اما اگر لازم باشد رایزنی و پیگیری‌هایی را به منظور احقاق حقوق کسانی که احساس شود در جریان بررسی‌ها دچار مشکل شده‌اند، انجام می‌دهیم البته همه کاندیداها به طور قانونی می‌توانند نسبت به رد صلاحیت خود از مراجع قانونی پیگیری کنند.البته هیأت اجرایی هم این مباحث را بر اساس قانون پیگیری خواهد کرد.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به این سؤال که برخی ورود پول‌های کثیف را از هم اکنون به عرصه انتخابات مطرح می‌کنند نظر شما در این باره چیست، اظهار داشت: مطرح کردن اینگونه مسائل باید با مستندات و مدارک باشد و هر کسی که اینگونه ادعاها را دارد مدارک‌ و مستنداتش را به وزارت کشور ارائه کند و ما حتما این مسائل را پیگیری خواهیم کرد و حتی در روند بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار می‌دهیم.

وزیر کشور بیان کرد: البته ما لایحه شفاف‌سازی منابع مالی کاندیداها را تقدیم مجلس کردیم که اگر آن لایحه به تصویب برسد و به قانون تبدیل شود تمامی اینگونه مباحث در آن پیش‌بینی شده و با این حال اگر کسی مستنداتی مبنی بر خرید و فروش رای یا تطمیع دارد به ما ارائه کند و ما حتما با این گونه تخلفات برخورد قانونی می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی حضور 800 داوطلب را در انتخابات خبرگان دارای برخی شبهات مطرح کردند، نظر شما در این خصوص چیست، گفت: ما از حضور این تعداد داوطلب رضایت داریم و نشاط سیاسی وجود دارد و هر چقدر تنوع در نامزدها بیشتر باشد احتمال حضور مردم هم بالاتر می‌رود.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد:‌البته حضور این داوطلبان تماما باید با رعایت قانون باشد. همچنین بررسی صلاحیت‌ها و تعیین صلاحیت داوطلبان یک امر واجب و قانونی است که باید انجام شود.

وی در رابطه با تامین امنیت تجمعات در کشور گفت: وزارت کشور مسئول تامین امنیت تمامی تجمعات مجوزدار را بر عهده دارد و اگر تجمعی خارج از این حیطه مثلا در دانشگاه‌ها و یا فضاهای اینچنینی برگزار شود مسئولیت پای خود برگزارکنندگان و یا مسئولان دانشگاه است.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به این سؤال که آیا برای فعالیت‌های انتخاباتی کارکنان دولت ممنوعیت قانونی پیش‌بینی شده است یا خیر، اظهار داشت: کارکنان دولت غیر از ساعات اداری می‌توانند نسبت به فعالیت‌های انتخاباتی اقدام کنند و منع قانونی برای آنها پیش‌بینی نشده است.

وی تاکید کرد: البته مقامات ومسئولین دولتی دارای جایگاه حقوقی هستند که نمی‌توانند از این جایگاه در فعالیت‌های انتخاباتی شرکت کنند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اعضای هیأت‌های اجرایی و نظارت و کارکنان صدا و سیما حق فعالیت‌های انتخاباتی ندارند اما سایر دستگاه‌ها می‌توانند در ساعت غیراداری فعالیت‌های انتخاباتی داشته باشند و اگر بخواهیم این بخشی یعنی دستگاه‌های دولتی را تفکیک کنیم قابل انجام نیست.

وزیر کشور در این نشست جدول زمانبندی پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها