پخش نشدن یک مصاحبه در برنامه نود دوشنبه شب، باز بهانه‌ای شده است تا برخی رسانه‌ها و افراد، یک اتفاق کوچک درون‌سازمانی را به یک مساله پیچیده سیاسی تبدیل کنند و بر طبل وامصیبتا بکوبند. این در حالی است که مسئولان شبکه سه این روی آنتن نرفتن مصاحبه مذکور را به دلیل ناهماهنگی‌ اعلام و پخش آن را به زمان دیگری موکول کرده بودند.
کد خبر: ۸۶۷۰۵۹
موج‌سواری سیاسی با محبوبیت 90

عجیب است که یک اتفاق رسانه‌ای درون‌خانواده‌ای در چشم برهم‌زدنی رنگ و بوی سیاسی گرفته و به حاشیه کشیده می‌شود. این در حالی است که روابط عمومی رسانه ملی به تفصیل درباره پخش نشدن مصاحبه توضیحاتی ارائه کرده و اعلام کرده بود که گفت‌وگو با رجل سیاسی و مذهبی تابع میل و نظر شخصی تهیه‌کننده یا عوامل یک برنامه نیست و باید مسئولان شبکه از مصاحبه‌شونده به طور رسمی دعوت به عمل آورند تا مصاحبه انجام شود و این روال، در همه دنیاست، ضمن آن‌که «نود» یک برنامه ورزشی صرف است که در حوزه فوتبال فعالیت می‌کند. با این حال، معدود رسانه‌هایی بدون توجه به این توضیحات، همچنان موج منفی تولید می‌کنند و آتش‌بیار معرکه شده‌اند و کاهی را به کوهی تبدیل کرده‌اند. به نظر می‌رسد این روزها نگاه سیاسی و جناحی بر همه مناسبات و روابط دیگر سوار است و می‌چربد.

تداخل برنامه ورزشی و سیاسی غلط است

امیررضا واعظی آشتیانی که سابقه عضویت در شورای اسلامی شهر تهران، مدیرعاملی باشگاه استقلال تهران و ریاست فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران را دارد، در گفت‌وگو با جام‌جم، درباره برنامه نود و جنجال مصاحبه با وزیر امور خارجه کشور به ماهیت برنامه نود که یک برنامه کاملا ورزشی است، اشاره کرد و گفت: ماهیت برنامه نود بحث‌های فوتبالی است؛ لذا پرداختن به مسائل سیاسی در آن جایز نیست. وی افزود: تصور من این است که تهیه‌کننده برنامه نود یک مقدار از حیطه کاری خود تخطی کرده و در این مساله کج‌سلیقگی به خرج داده است.

بهانه‌جویی هدفمند

وی در پاسخ به این پرسش که چرا این اتفاق این همه رنگ و بوی سیاسی گرفته، توضیح داد: همیشه عده‌ای مترصد بهانه‌جویی هستند. در تلویزیون تبعات یک‌سری گفت‌وگوها باید مدنظر گرفته شود، به خصوص در برنامه‌های پرطرفداری مانند خندوانه و نود.

قضاوت زودهنگام و نادرست

دکتر رضا پرتوی‌زاده، مدرس ارتباطات در ادامه موضوع به جام‌جم گفت: معمولا عرف در رسانه‌ها این است که برای مصاحبه با افرادی همچون وزیر و سران ارشد نظام، حتما باید مکاتبات دوجانبه برای پذیرش دوطرف انجام شود. رسانه ملی هم از این عرف خارج نیست و منطقی است که برای مصاحبه با شخص اول دستگاه دیپلماسی کشور باید هماهنگی‌های مکتوب بین دو دستگاه رسانه و وزارت خارجه انجام شود. وی افزود: در رسانه‌های غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی از چند روز قبل این‌گونه مطرح شد که در شب یلدا قرار است، مصاحبه دکتر ظریف از تلویزیون و آن هم شبکه سه و برنامه نود پخش شود؛ در صورتی که هیچ‌گونه هماهنگی و نامه‌نگاری مکتوبی بین دو دستگاه انجام نشده است؛ لذا انتظار مردم و رسانه‌های مکتوب و مجازی نباید این‌گونه باشد که رسانه ملی تحت تاثیر رسانه‌های غیررسمی، برنامه‌ای در حد وزیر خارجه پخش کند. اطلاع‌رسانی افراد غیرمسئول و خارج از رسانه درباره پخش‌برنامه‌ای که قرار نیست در کنداکتور پخش تلویزیون باشد نوعی شایعه‌پراکنی است. همچنین مطالب و مواضعی که سایت‌های خبری در قبال پخش نشدن برنامه‌ای که در کنداکتور نیست، نوعی قضاوت زودهنگام و نادرست است.

پرتوی‌زاده گفت: صداوسیما به خصوص در دو سال گذشته سعی بیشتری داشته تا بی‌طرفی خود را حفظ کرده و بیشتر مردمی باشد و این ادعا را می‌توان از بازخورد تولیدات رسانه‌ای سازمان صداوسیما مشاهده کرد.

این استاد دانشگاه افزود: این توقع را رسانه‌های غیررسمی در مردم ایجاد کردند که باید برنامه ضبط شده جناب وزیر پخش شود. از طرف دیگر، برنامه نود بیش از یک دهه است که به فوتبال می‌پردازد و تعجب‌آور است یک شخصیت کاملا سیاسی را برای برنامه تعریف کنند.

وی تصریح کرد: شأن و جایگاه جناب ظریف به‌خصوص در این ایام که به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم، این است که در یک برنامه از پیش هماهنگ شده سیاسی و با یک مجری آگاه به امور سیاست و بین‌الملل حضور داشته باشند نه یک برنامه فوتبالی. حتی انتظار مردم هم از شخص اول دستگاه دیپلماسی کشور انتظاری غیر از یک برنامه ورزشی است.

درخواست کتبی وجود نداشت

محمدحسین آقا زمانی،‌مدیر گروه ورزش شبکه 3 با اعلام این خبر که پیش از شب یلدا و ماجرای پخش نشدن مصاحبه وزیر امور خارجه در برنامه نود، از گرفته شدن این مصاحبه خبر داشته، گفت: به صورت شفاهی و در جلساتی که با تهیه‌کننده برنامه نود داشتیم، ایشان پیشنهاد مصاحبه‌ای فوتبالی با وزیر امور خارجه را داده بودند ولی هیچ درخواست کتبی در این رابطه وجود ندارد.

وی افزود: طبق اطلاع من حتی درخواست کتبی میان برنامه نود یا سازمان صداوسیما با دفتر وزیر امور خارجه صورت نگرفته بلکه شرایط این مصاحبه با تلفن شخصی میان فردوسی‌پور و ظریف مهیا شده است.

از «جرمی کلارکسون» تا «فرید زکریا»

هماهنگی با مسئولان و مدیران گروه یک شبکه برای انجام یک مصاحبه اختصاصی از اصول ابتدایی و بدیهی برنامه‌سازی در تمام تلویزیون‌های دنیاست. صداوسیمای جمهوری اسلامی اما در برابر این کم‌کاری و تخلف رخ‌داده در برنامه نود، فقط جلوی پخش مصاحبه را گرفت و بقیه برنامه به روال هر هفته پخش شد و روی آنتن رفت. اما دیگر شبکه‌های تلویزیونی گاه تخلفات مجریان خود را برنتابیده و حتی تا پای اخراج آنها رفته‌اند.

در سال جاری میلادی شبکه بی.‌بی.‌سی همکاری چندین و چند ساله خود را با جرمی کلارکسون مجری نام‌آشنای برنامه تخت‌گاز این شبکه به‌دلیل درگیری با تهیه‌کننده برنامه ابتدا به‌طور موقت به حال تعلیق درآورد و بعد اخراج کرد.

برنامه تخت گاز از سال 2002 با اجرای جرمی کلارکسون، ریچارد همون و جیمز می‌پخش و تخمین زده می‌شد هر هفته نزدیک به 350 میلیون نفر در 170 کشور بیننده دارد.

شبکه سی.‌ان‌.ان نیز جیم نانسی مجری خود را که در جریان دعوای توئیتری به‌شدت از حامیان اسرائیل انتقاد کرده بود، پس از 34 سال کار از این شبکه آمریکایی اخراج کرد.

سی.ان.ان در گذشته نیز فرید زکریا را به دلیل سرقت ادبی در نگارش روایتی، از مسئولیتش در این شبکه به حالت تعلیق درآورده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها