گوش شنوایی برای زنگ خطر هست؟

فوتبال ایران در آستانه سقوط در آسیا + جدول

کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارش خود را درباره عملکرد تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان و نحوه تخصیص سهمیه برای کشورمان در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را اعلام کرد که نتایج تیم ها در سطح قاره اهمیت ویژه‌ای دارد.
کد خبر: ۸۶۶۲۴۲
فوتبال ایران در آستانه سقوط در آسیا + جدول

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارش عملکرد باشگاه‌های مختلف را طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ و نحوه محاسبه سهمیه‌ها در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را اعلام کرد.

در نامه ارسالی از AFC نحوه امتیاز دهی به این شرح است که از ۱۰۰ درصد امتیازات داده شده ۷۰ درصد آن مربوط به عملکرد فنی باشگاه‌های حاضر در مسابقات و ۳۰ درصد باقیمانده امتیازات مربوط به عملکرد فنی تیم ملی کشورهای عضو است.

نکته مهم اینکه بر همین اساس مجموع امتیاز عملکرد فنی باشگاه‌ها در هر سال برای هر کشور محاسبه و مجموع آنها طی دوره زمانی مشخص میزان سهمیه آن کشور در سال‌های آتی را مشخص خواهد کرد.

لازم به توضیح است میزان سهمیه تیم‌های باشگاهی ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا برای حضور این تیم‌ها در رقابت های سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مطابق با فرمول فوق محاسبه و تعیین خواهد شد و بنا بر اعلام قبلی و در مجموع ۱۰۰ درصد امتیازات اختصاص یافته ایران در جایگاه سوم قرار دارد و رده‌بندی اعلام شده با امتیازات اعلامی به این شرح است:

۱- کره جنوبی: ۸۹.۸۳۸ امتیاز
۲- عربستان: ۸۹.۲۱۷ امتیاز
۳- ایران: ۷۸.۱۵۳ امتیاز
۴- امارات: ۷۷.۳۱۴ امتیاز
۵- ژاپن: ۷۴.۳۱۴ امتیاز

مهمترین نکته در این رده بندی فاصله یک امتیازی امارات با ایران و فاصله ۴ امتیازی ژاپن با ایران است.

با توجه به احراز رتبه نخست توسط تیم ملی فوتبال ایران در رنکینگ فیفا و رتبه اول در آسیا، ۳۰ درصد امتیاز مربوط به تیم ملی در اختیار ایران قرار گرفته و ۷۰ درصد باقیمانده منوط به عملکرد فنی تیم‌های باشگاهی است که در ادامه توضیحات مربوط به آن آمده است.

بر اساس امتیازات کسب شده توسط تیم ملی و باشگاه‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا که مطابق با عملکرد فنی آنها و طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ محاسبه شده است، فوتبال ایران سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف دارد که در واقع بالاترین میزان سهمیه‌های اختصاص یافته به کشورهای آسیایی است.

با توجه به عملکرد فنی باشگاه‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا طی این سال‌ها نیز (۳+۱) سهمیه برای سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ برای ایران در نظر گرفته شده است و باشگاه‌های ایرانی حاضر در این مسابقات از هم اکنون می‌بایست به فکر حضوری پرقدرت در این مسابقات در سال ۲۰۱۶ باشند. چرا که ملاک اصلی AFC عملکرد فنی این باشگاه‌ها و تیم ملی است که سهمیه مسابقات را برای سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مشخص خواهد کرد.

مطابق قوانین مسابقات لیگ قهرمانان، قاره آسیا به دو بخش شرق و غرب تقسیم شده است.

تیم‌های اول و دوم هر گروه به لحاظ امتیاز، سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم خواهند داشت و تیم‌های سوم و چهارم دارای دو سهمیه مستقیم و دو سهمیه غیرمستقیم خواهند بود و تیم پنجم نیز حداکثر یک سهمیه مستقیم و دو سهمیه غیر مستقیم دارند و به همین ترتیب سایر تیم‌ها نیز با سهمیه‌های کمتر به این مسابقات راه خواهند یافت.

بنا بر اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا سهمیه سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ براساس عملکرد فنی باشگاه‌ها طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ خواهد بود و میزان امتیازات کسب شده در ۱۰ کشور نخست آسیا در ۷۰ درصد امتیازات مربوط به باشگاه‌ها به این شرح است:

از این نمودار موارد زیر منتج می‌شود:

- عربستان: نمرات کسب شده توسط تیم‌های باشگاهی این کشور سیر نزولی داشته اما همواره امتیازات آن بالاتر از ۱۵ بوده است و به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۶ که امتیاز آن برای تعیین سهمیه‌های دو سال آینده به این جدول اضافه خواهد شد همین روند را طی کند.

- کره جنوبی: با نرخی مشخص و در فاصله بین ۱۵ تا ۱۸ امتیاز کسب کرده است.

- امارات: این کشور از امتیاز ۱۰ آغاز کرده و پس از یک رکود و رسیدن به عدد ۶ در سال ۲۰۱۳ در حال حاضر با سیری صعودی امتیاز ۲۵ که بالاترین امتیاز در همه کشورها است کسب کرده و در سال ۲۰۱۶ نیز می تواند همین روند را طی کرده و به امتیاز خود در این سال اضافه کند و هم در مسابقات و هم در تعداد سهمیه‌ها از سایر کشورها پیشی بگیرد.

- ایران: با روندی خوب و با امتیاز ۱۷ آغاز کرده و پس از کسب ۹ امتیاز در سال ۲۰۱۴، در سال ۲۰۱۵ کمترین امتیاز را بین رقبای اصلی خود یعنی عربستان، امارات، چین، قطر، کره جنوبی، ژاپن و چین کسب کرده است و در صورت لغزشی کوچک از سوی سایر باشگاه‌ها و عملکرد نامناسب آنها در سال ۲۰۱۶ این امکان وجود دارد که کشورهای چین، ژاپن و حتی قطر جایگزین ایران در این جدول شوند.

- ژاپن: این کشور طی سال‌های گذشته روندی صعود داشته و طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ از امتیاز ۱۰ به امتیاز ۱۵ رسیده است و در سال جاری نیز پیش بینی کسب امتیاز بیشتر از ۱۵ از سوی این کشور می‌رود.

نکته قابل توجه در این جدول فاصله یک امتیازی ایران و ژاپن و فاصله حدود دو امتیازی ایران و چین است که شرایط را برای سال جاری حساس‌تر و اهمیت توجه ویژه باشگاه‌ها به مسابقات سال ۲۰۱۶ را بیش از پیش می‌کند.

گزارش دوم ارسالی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مربوط به عملکرد باشگاه‌های ایرانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا طی سال‌های گذشته و بخصوص مقایسه ایران با سایر کشورهای آسیایی است که در ادامه آمده است:

همانگونه که از جدول فوق بر می‌آید تداوم در حضور در این مسابقات طی سال‌های گذشته و البته کسب عملکرد فنی خوب می‌تواند در امتیاز بیشتر تاثیر گذار باشد.

در ادامه جدول امتیازات یازده تیم اول آسیا به شرح زیر آمده است:

کلیه موارد و مطالب فوق‌الذکر این نکته مهم را دوباره یادآور می‌شود که عملکرد خوب باشگاه‌های عربستان، امارات و قطر در غرب آسیا و کره‌جنوبی، ژاپن و چین در شرق آسیا می‌تواند زنگ خطری برای تعداد سهمیه‌های ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا باشد و عدم موفقیت و عدم کسب امتیازات مناسب از سوی باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را بر پیکره فوتبال ایران وارد کرده و کاهش سهمیه‌ها در این مسابقات را به دنبال داشته باشد.

با این حساب توجه بیش از پیش به باشگاه‌های ایران در رقابت ایجاد شده میان تیم‌های مختلف آسیایی بیشتر احساس می‌شود و بسیاری از مشکلات باشگاه‌های ایرانی حاضر در این مسابقات می‌بایست به صورت جدی مد نظر قرار گیرد.

معضلاتی مانند مشکلاتی عدیده مالی، موضوع حق پخش تلویزیونی، مطالبات بازیکنان از باشگاه‌ها، معضلات و مشکلات استادیوم‌ها و توجه ویژه به زیرساخت‌ها، عدم توجه باشگاه‌ها به تیم‌های پایه که عمدتا به دلیل مشکلات مالی است باید به صورت کامل مد توجه قرار بگیرد تا باشگاه‌های ایرانی بتوانند با کسب امتیازات مناسب امیدوار به کسب بیشترین امتیازات باشند چرا که سایه رقبای ایران در آسیا روز به روز پر رنگ‌تر شده و هر آن این امکان وجود دارد که آنها گوی سبقت را از تیم‌های ایرانی بربایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها