با مریم بوبانی، بازیگر مجموعه تلویزیونی «نفس گرم»

دنبال کارهای متظاهرانه نیستم

مریم بوبانی بازیگری را با گذراندن دوره 2ساله در کارگاه بازیگری آغاز کرد. البته قبل از آن هم در نمایش‌های مختلفی بازی کرده بود. فصل پنجم نخستین فیلم بوبانی به کارگردانی رفیع پیتز بود.
کد خبر: ۸۶۵۳۷۲
دنبال کارهای متظاهرانه نیستم

سایر فیلم‌هایش عبارتند از: مهر مادری، عشق +2، سگ کشی، زیر پوست شهر، بودن یا نبودن، اینجا چراغی روشن است، صنوبر، فرش باد، یک تکه نان، جایی برای زندگی، سه زن، به آهستگی،

محیا، هم خانه، شبانه‌روز، دولت مخفی، نمایش رویای پاییزی، خاک آشنا و پای پیاده، فیلم مرگ کسب و کار من است و آینه‌های روبه‌رو، ندارها و ستایش، پزشکان و مختار‌نامه‌.

بوبانی در سال‌های اخیر نقش‌های رئال، معاصر و تاریخی را به خوبی بازی کرده و یکی از بازیگرانی است که نقش مادران را به شایستگی بازی می‌کند.

بوبانی در فیلم ارغوان در نقش یک بانوی ارمنی که موسیقی تدریس می‌کند همچنان درخشان ظاهر شده است و این روزها هم در نقش یک مادربزرگ ایرانی در سریال «نفس گرم» هنرنمایی کرده است.

در چند سال اخیر در سریال‌های تلویزیونی حضور موثری دارید‌. بازی در تلویزیون برایتان چه ویژگی‌هایی دارد؟

هر مدیوم بازیگری ویژگی‌های خاص خودش را دارد و تلویزیون مخاطبان بیشتری از تمام اقشار جامعه دارد و برای من بازیگر، وجود مخاطبان زیاد باعث خوشحالی است و در ضمن دیده شدن زیاد تبعات خاص خودش را دارد.

یکی از این تبعات بحث دستمزد است که من هنوز دستمزد سریال دولت مخفی را دریافت نکرده‌ام، اما خوشبختانه سید‌محمود رضوی تهیه‌کننده سریال نفس گرم با عملکرد حرفه‌ای به تمام تعهداتش عمل کرد و در تمام طول فیلمبرداری با دقت پروژه را حمایت کرد‌.

در هر صورت من همواره نقش‌های خوب در تئاتر، سینما و تلویزیون را بدون ارزشگذاری برای مدیومی خاص قبول می‌کنم‌. برای من انجام کارخوب فرهنگی ملاک و معیار است.

واکنش مردم از سریال نفس گرم چگونه است؟

سریال نفس گرم را در وهله اول به دلیل همکاری با محمدمهدی عسگر‌پور که انسان شریف و آرامی است و دوم به دلیل قصه سریال که به زندگی چند زن از اقشار مختلف جامعه می‌پردازد‌،‌ خیلی دوست دارم.

زنانی که درباره شرایط زندگی‌شان واکنش‌های درستی ارائه می‌کنند‌. همه ما کم و بیش با چنین موقعیت‌هایی در زندگیمان مواجه هستیم‌.

استقبال مردم هم از سریال خوب است و با اغلب آنها که صحبت می‌کردم از سریال احساس رضایت دارند‌. سریال نفس گرم چون یک کار زنانه است، برای مخاطبان خانم جذابیت بیشتری دارد.

برخی مخاطبان هم به تلخی بیش از حد سکانس تشییع جنازه نقدهایی داشتند و معتقد بودند دیدن این سکانس ناراحت کننده است.

درباره نقش شما چه نظراتی داشتند؟

چند خانم جوان از من پرسیدند چگونه نقش مادربزرگ سیما تیرانداز را بازی کرده‌ام‌. در صورتی که فاصله سنی زیادی با ایشان ندارم.

من در جواب پاسخ دادم بازیگری یعنی ایفای نقش‌های متفاوت به لحاظ سنی و شخصیتی و ممکن است نقش یک خانم 90 ساله یا یک زن جوان را بازی کنم‌. بازیگری در کارش موفق است که بتواند نقش‌هایی را که از خودش دور است، بازی کند.

در سریال نفس گرم برای اولین بار به زندگی خانم‌های جلسه‌ای پرداخته می‌شود؟

بله، برای بار اول به زندگی خانم‌های جلسه‌ای مذهبی در سریال نفس گرم پرداخته شده است و تصویر واقعگرایانه از آنها ارائه شده که نه معصوم هستند و نه مبری از خطا؛ بلکه مثل تمام آدم‌های عادی ممکن است در زندگی‌شان اشتباهی هم انجام بدهند و مثل ما دغدغه‌های زندگی روزمره را هم دارند.

آیا قبل از بازی در سریال نفس گرم با خانم‌های جلسه‌ای مراوده داشتید؟

در واحد روبه‌رویی منزلم خانمی هست که هر هفته جلسات قرآن برگزار می‌کند و چند باری هم در جلسات ایشان شرکت کرده‌ام و کم و بیش این خانم‌ها را می‌شناسم. خانم‌هایی که رفتارهای متفاوتی دارند.

از لهجه کاشانی به‌خوبی در شخصیت‌پردازی نقش‌تان استفاده کردید.

برای این نقش زحمت زیادی کشیدم و در خیلی از کارها نظیر خاک سرخ از لهجه کرمانشاهی یا در گل‌های گرمسیری از لهجه جنوبی استفاده کردم‌.

برای گویش درست لهجه کاشانی از دو دانشجوی کاشانی که در تهران درس می‌خواندند کمک گرفتم‌. البته با توجه به اتفاقات اخیر استفاده از لهجه چالش‌های خاص خودش را دارد و باید مراقب بود‌.

خاطره‌ای هم از بازی در نفس گرم دارید؟

کار با آقای عسگر‌پور همیشه جذاب و پر‌خاطره است. یادم می‌آید قرار بود سکانس‌های بازی من و رامین راستاد در ماشین فیلمبرداری شود‌. صبح اول وقت هوا خوب بود.

اما ناگهان هوا به شدت سرد شد و ما در حال فیلمبرداری در جاده قم بودیم و همه لباس‌های زیادی پوشیدم، اما جواب سرما را نمی‌داد و همه بابت این سردی هوا شکایت می‌کردند‌، اما آقای عسگر‌پور صبورانه سردی هوا را تحمل ‌کرد و کارش را ادامه داد.

این روزها بجز بازیگری چه کارهای دیگری انجام می‌دهید؟

مطالعه می‌کنم‌. به مطالعه علاقه دارم و جزو بخش جدا نشدنی زندگی‌ام است‌. سفر رفتنم هم منحصر به حضور در فیلم‌هایی است که در شهرستان‌ها بازی می‌کنم.

بیشتر در چه حوزه‌هایی مطالعه می‌کنید؟

بیشتر رمان می‌خوانم.

چه رمان خوب و جذابی به‌تازگی خوانده‌اید؟

در حال حاضر رمان النا را می‌خوانم‌. مجموعه قصه‌ای از یک نویسنده آمریکای‌جنوبی.

آیا در فعالیت‌های اجتماعی خیرخواهانه هم حضور پیدا می‌کنید؟

چون اغلب این کارها متاسفانه در این سال‌ها جنبه شو و نمایش پیدا کرده تمایلی ندارم که بروم سراغشان.

اگر بخواهم کار خیرخواهانه‌ای انجام بدهم، ترجیح می‌دهم مخفی بماند و عنوان کردنش جنبه متظاهرانه‌ای پیدا نکند.

شما را کمتر در قالب یک شخصیت کمدی دیده‌ایم. دلیلش چیست؟

من نقش کمدی هم بازی کرده‌ام. در فیلم فرش باد به کارگردانی کمال تبریزی نقش یک زن سنتی اصفهانی خوش‌صحبت، شوخ و با نشاط را بازی کرده‌ام.

برای سلامتی خودتان اهمیت زیادی قائل هستید؟

برخی از مسائل را که باید رعایت کنم، تا حدی می‌شناسم و آنها را رعایت می‌کنم و در مواقع لزوم حتما به دکتر مراجعه می‌کنم‌.

سال گذشته درگیر درمان پایم بودم و خوب شدن پایم را مدیون دوست خوبم هنگامه قاضیانی می‌دانم، زیرا ایشان یک دکترخوب و حاذق را به من معرفی کرد و دردی را که دو سال تحمل کردم و هیچ پزشکی نتواست آن را درمان کند‌، این پزشک در کمتر از یک ماه مرا درمان کرد؛ بنابراین تشخیص درست بهترین راه حل درمان موثر است.

بعد از تجربه موفق حضور در مجموعه حیرانی، در فیلم ارغوان این تجربه را ادامه دادید. این حضور برایتان چه ویژگی‌هایی داشت؟

هم نقش مادام برایم جذاب بود و هم بازی کردن برای کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار لذتبخش است‌. قبل از بازی در حیرانی در چند فیلم کوتاه و مستندشان نیز حضور داشتم‌.

نوع نگاهشان در فیلمسازی را دوست دارم و همیشه پیشنهادات بازیگری‌شان را قبول می‌کنم.

تا به حال نقش زن ارمنی بازی کرده بودید؟

نه، تا به حال بازی نکرده بودم و برایم چالش جذابی بود‌. زیرا این نگرانی را داشتم که نقش درست و قابل باور از کار دربیاید. موقعی که قرار است نقشی را بازی کنم که لهجه دارد، مهم‌ترین بخش آن استفاده درست از لهجه بومی آن منطقه است.

البته این شیوه بازی کردن زحمت بیشتری دارد و حفظ کردن دیالوگ با لهجه دشوار است. کلیت فیلم ارغوان ارزش تحمل سختی‌ها را داشت و دوستان ارمنی زیادی که فیلم را دیده‌اند، اذعان داشتند من از لهجه استفاده درستی انجام داده‌ام و شنیدن این جملات برایم دلگرم‌کننده است.

احاطه و تبحر مادام به موسیقی چه تاثیری در شخصیت‌پردازی او دارد؟

آدم‌ها بر مبنای شغل و حرفه‌ای که نسبت به آن مشغول هستند یکسری رفتارها، کنش‌ها و خصلت‌ها دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد و بازیگر در حین بازی با تکیه بر این ویژگی‌ها نقش را بازی کند‌.

احاطه مادام بر موسیقی هم مسلما شخصیت‌اش را رنگ‌آمیزی و ملموس‌تر کرده است.

احمد محمد اسماعیلی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها