عراقچی در جمع خبرنگاران:

برجام تا پایان دیماه اجرا می‌شود

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه پیش بینی کرد: پس از تصویب قطعنامه ۱+۵ در شورای حکام، لغو عملی تحریم ها از سه هفته آینده آغاز شود.
کد خبر: ۸۶۴۴۹۹
اجرای عملی برجام و لغو تحریم ها از سه هفته آینده

سید عباس عراقچی در مصاحبه با خبر نیمروز شبکه یک سیما گفت: تحریم ها در حال حاضر روی کاغذ برداشته و قوانین آن صادر شده است اما اجرای قانونی آن موکول به روز اجرایی شدن برجام است.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت تصویب قطعنامه در شورای حکام مراحل بعدی چگونه خواهد بود ؟ گفت : آمانو گزارشی که امروز در این شورا ارائه داد گزارشی بود که قبلا ارائه کرده بود به طوری که این گزارش سعی شده است تا فنی و حرفه ای و بی طرفانه و به قول خودش نه سیاه و نه سفید باشد.

وی افزود: اما بر اساس جمع بندی این گزارش، هر خواننده منصفی می تواند قضاوت بکند و تایید کند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و تایید بکند که مواد هسته ای ایران هیچ انحرافی در آن نیست و باطل کننده همه اتهامات گذشته علیه کشورمان است .

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه در عین حال تصریح کرد : ارزیابی مختصری هم که آمانو در گزارش خود کرده بود به برخی فعالیت ها و مطالعات در سال 2003 مربوط می شود که از حد مطالعه فراتر نرفته و ما هم آن را قبول نداریم.

وی افزود: دلایل و مدارک خود را در این باره متعاقبا بعد از تصویب قطعنامه شورای حکام به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه خواهیم داد .

معاون وزیر امور خارجه گفت :هم اکنون آلمان به نمایندگی 1+5 قطعنامه امروز را معرفی کرده و بعد از آن نماینده 37 کشور که ثبت نام کرده اند بیانیه خود را در مورد قطعنامه ارائه خواهند کرد و در پایان نیز جمهوری اسلامی ایران بیانیه خود را قرائت خواهد کرد .

عراقچی با اظهار امیدواری از اینکه قطعنامه با اجماع کامل اعضا رای بیاورد گفت : بعد از تصویب قطعنامه انشاء الله وارد مرحله بعدی خواهیم شد مرحله ای که دو کار خیلی مهم منوط به این قطعنامه است.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه در ادامه گفت: یکی از این دو کار مهم، تغییراتی است که قرار است در راکتور آب سنگین اراک انجام شود و دوم هم ، انتقال ذخایر و مواد غنی شده ای است که ما به روسیه فروختیم در مقابل دریافت کیک زرد.

وی افزود: به اطلاع البته می رسانم که میزان کیک زردی که قرار بوده در مقابل موارد اورانیوم غنی شده دریافت شود؛ قبلا دریافت و به ایران حمل شده است .

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه اضافه کرد: بعد از تصویب قطعنامه انشاء‌الله طبق قراری که با خریدار روسی داشتیم اورانیوم غنی شده را خواهیم فرستاد .

عراقچی در مورد آب سنگین اراک هم گفت : سند رسمی مربوط به مدرن سازی رآکتور اب سنگین اراک هم که قبلا توسط هشت وزیر امور خارجه امضاء‌ شده بود در مراحل مقدماتی و اداری و انجام شدن است .

وی اطمینان خاطر داد به لحاظ عملیاتی هیچ کاری پیش از تصویب قطعنامه صورت نگرفته و منتظر تصویب قطعنامه شورای حکام هستیم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها