در تشریح پشت صحنه واقعه بسیار تأسف‌بار و خونین شهر شیعه‌نشین «زاریا» واقع در شمال نیجریه، به خصومت ورزی‌های عناصری از نظامیان این کشور علیه «شیخ زاکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه، اشاره شده و از برخی همکاری‌های این عناصر با گروهک تروریستی تکفیری «بوکوحرام »، سخن به میان آمده است.
کد خبر: ۸۶۴۳۶۳
مسلمان‌کشی یا سرکوب جریان اسلام خواهی

همکاری‌هایی که بنا به نوشته برخی از تحلیلگران نیجریایی، «شیخ زاکزاکی» از آن مطلع بود و شواهد و استناداتی مبتنی بر آن را در سخنرانی‌ها ومصاحبه‌های خود ارائه می‌کرد.

این رهبر فرهیخته، فعال و محبوب شیعیان نیجریه، بارها بر این نکته تاکید کرده بود که: اگر حمایت‌های تسلیحاتی و دیگر پشتیبانی‌های لجستیک عناصر خود فروخته ارتش نیجریه نبود، قاعدتا گروهکی تکفیری به‌نام «بوکوحرام» نیز در نیجریه، (به‌ویژه در ایالت‌های شمالی این کشور که سال‌هاست، بنا به خواست و اصرار مردم، «قانون شریعت» به اجرا درمی‌آید)، امکان حیات و فعالیت پیدا نمی‌کرد.

او معتقد بود که عناصری از ارتش نیجریه به‌صورت خودسر می‌کوشند به بهانه به اصطلاح سرکوب «بوکوحرام»، به فعالیت‌های غیرقانونی خود که قاچاق وفروش اسلحه، تنها یکی از آنهاست، ادامه دهند و حتی مواجبی هم از حکومت‌های ارتجاعی عرب، تحت‌عنوان حمایت از ترویج وهابیگری دریافت کنند.

در واقع بر این اساس بود که بوکوحرام، بدون هیچ ترس و واهمه‌ای از ارتش نیجریه که بزرگ‌ترین ارتش آفریقایی است، به پیشروی‌های خود در چندسال گذشته ادامه داد و همزمان با ورود به کشورهای نفت‌خیزی همانند چاد و کامرون یا کشور اورانیوم‌خیزی همانند نیجر، بیشترین مزاحمت‌ها را علیه مسلمانان (اغلب سنی) این کشورها، فراهم کرد.

یعنی دقیقا همان چیزی که مستشاران نظامی انگلیسی، آمریکایی و اسرائیلی در شب‌ نشینی‌های هتل‌های بسیار مجلل «ابوجا» پایتخت نیجریه از ضرورت آن سخن می‌گفتند و همصدا با صاحبان شرکت‌های بزرگ نفتی فعال در این کشور، حفاظت از ادامه جریان نفت بسیار مرغوب نیجریه را در گرو ادامه خونریزی‌های بیشتر در جوامع مسلمان می‌دانستند.

در واقع در چنین شرایطی بود که دوستداران اهل بیت در شمال نیجریه، با شیوه آرام، صلح‌آمیز و بسیار هوشمندانه در حال نهادینه کردن شیوه‌های صحیح پیروی از قرآن و اجرای احکام اسلامی بودند و با نظمی تحسین برانگیز، باشکوه‌ترین و درعین حال، جذاب‌ترین مراسم سیاسی و مذهبی را در شهر زاریا و دیگر شهرهای ایالت کادونا برگزار می‌کردند.

بدیهی است که چنین شیوه‌ای به‌طور روزافزون، طرفداران بیشماری در نیجریه و دیگر کشورهای همسایه‌اش پیدا می‌کرد و سخن گفتن از آن، شرکت‌کنندگان در مهمانی‌های رایج در مجلل‌ترین هتل‌های ابوجا را به‌شدت آشفته می‌ساخت.

اینجاست که به گفته مردم زاریا، واحدهایی خودسر از ارتش به فرمان عناصری خود فروخته، ماموریت یافتند تا در پی حمله مسلحانه هفته گذشته بوکوحرام به راهپیمایی باشکوه اربعین، این‌بار مرکزیت شیعیان را هدف قرار دهند و بر آن باشند تا محور اصلی این حرکت سازنده و اسلامی را به‌کلی از میان ببرند.

جعفر قنادباشی - کارشناس مسائل آفریقا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها