شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار اعلام کرد ترکیه در تلاش برای کاستن از تنش حاکم بر روابط این کشور با روسیه، ده روز بعد از سرنگونی یک هواپیمای جنگی این کشور و کشته شدن یکی از خلبانان آن، کشته شدن این خلبان روس را تسلیت گفت اما مسکو همچنان از این اقدام ترکیه در هدف دادن هواپیما خشمگین است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ترکیه را به اقدامات تلافی جویانه جدید تهدید کرد.
کد خبر: ۸۶۱۴۷۰
ترک ها با تسلیت به روس ها چه می خواهند؟

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هنگام عبور از برابر دفتر هیئت ترکیه، حتی نیم نگاهی نیز به همتای ترک خود در آنجا نکرد. بعد از گذشت بیش از یک هفته از تنش شدید میان دو کشور، وزیران امور خارجه دو کشور سرانجام تصمیم گرفتند گفتگو کنند. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد ما غم و اندوه خود را از مرگ خلبان روسی اعلام کردیم و تسلیت گفتیم. هیچ یک از دو طرف نمی خواهد شاهد بالا گرفتن تنش باشد. من اطمینان دارم که عقل سلیم بر احساسات پیروز خواهد شد.

گزارش می افزاید: ترکیه کشته شدن خلبان روس را تسلیت گفت اما هنوز در این خصوص عذرخواهی نکرده است در حالی که روسیه عذرخواهی ترکیه را خواستار است. هر یک از طرفین بر موضع خود پای می فشارد. وزیران امور خارجه دو کشور بعد از این دیدار اعلام کردند که در جریان گفتگوهای آنها هیچ پیشرفتی به دست نیامده است.

با پول دزدی نفت سوری‌ ها نمی‌توان امپراطوری درست کرد

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اردوغان در قواره نظام جمهوری اسلامی، دولت و ملت مسلمان ایران نیست، گفت: اردوغان نمی‌تواند به ما هشدار دهد که از مواضع برحق خود فاصله بگیریم، ملت ایران در کنار جبهه مقاومت همواره با تروریست می‌جنگد.

قاسم جعفری در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با ادعای اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر هشدار به رئیس‌جمهور ایران پیرامون اتفاقات رخ داده بین کشورهای روسیه و ترکیه گفت: اصل بر صحت سخنان مسئولان ایرانی است و به اردوغان یادآوری می‌کنیم که ما به ملت ترکیه حتما احترام می‌گذاریم و آنها هم حسن همجواری را مراعات می‌کنند ولی به اردوغان هشدار می‌دهیم که از سرنوشت صدام که به تحریک غربی‌ها با ایران درگیر شد عبرت بگیرد.

وی افزود: اردوغان بداند که خود کرده را تدبیر نیست و مطمئن باشد تروریست‌ها روزی به جان آنها هم می‌افتند و این اردوغان است که در آن زمان مورد نفرین تمام ملت‌ها و حتی ملت ترکیه قرار می‌گیرد، اگر وی می‌خواهد احیای امپراطوری داشته باشد و حس می‌کند که با پول دزدی نفت سوری‌های مظلوم می‌تواند پایه‌های امپراطوری خود را تقویت کند باید بداند در اشتباه است.

هادی خامنه‌ای:اعتقادی به سرلیست ندارم

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاً به سرلیستی معتقد نیستم و معنای آن را متوجه نمی‌شوم.

حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل تشکل موسوم به مجمع نیروهای خط امام(ره) در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به سؤالی مبنی بر کاندیداتوری وی در انتخابات مجلس خبرگان، گفت: برای انتخابات خبرگان برنامه‌ای ندارم و نامزد نمی‌شوم.

وی درباره نامزدی احتمالی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در انتخابات آتی، گفت: من در این باره توصیه و نظری ندارم.

هادی خامنه‌ای درباره آخرین تصمیمات تشکل متبوعش برای انتخابات مجلس، گفت: تصمیمی مبنی بر ارائه لیستی جدا نداریم و هر لیستی که شورای هماهنگی اصلاحات اعلام کند ما نیز از آن حمایت می‌کنیم.

توجیه اوباما برای لشکر کشی به عراق

رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی برای توجیه تصمیم واشنگتن جهت اعزام نیروهای ویژه به عراق مدعی شد که اعزام این نیروها در راستای وارد کردن فشار هدفمند به داعش انجام می شود.

به گزارش نیویورک تایمز، «باراک اوباما» گفت نیروی نظامی تازه‌ای که قرار است برای برخی ماموریت های ویژه به عراق اعزام شود، به معنی آماده‌سازی مقدمات برای تهاجمی گسترده نیست، بلکه در راستای فشارهای هدفمندی‌ است که به منظور نابودی گروه داعش وارد می‌شود.

اوباما در گفتگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته است آنچه همواره به وضوح گفته‌ام این است: ما به طور هدفمند به داعش فشار وارد خواهیم کرد و به طور کلی این گروه را نابود می‌کنیم. و برای این کار به مولفه‌های نظامی نیاز داریم.

این وضعیت در حالی است که نخست وزیر عراق «حیدر العبادی» در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی پیرامون لزوم اعزام نیروهای زمینی آمریکایی به عراق، گفت: اعزام نیروهای بیگانه به عراق بدون موافقت بغداد «اقدامی خصمانه» است.

وزارت دفاع ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرده بود نیروی تازه‌نفسی به عراق می‌فرستد که «قادر به انجام حملات، آزادسازی گروگان‌ها، جمع‌آوری اطلاعات و دستگیری سران داعش» است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها