تروریسم افسار گسیخته به‌ویژه از نوع داعشی آن که حتی گروه‌های تروریستی را شرمنده کرده است، نه‌تنها انسان‌های بی‌گناه را قربانی می‌کند که از زاویه‌ای عمیق‌تر ظلم مضاعفی را متوجه ادیان الهی ساخته است.
کد خبر: ۸۶۱۱۳۲
نسخه‌ای برای درمان درد مشترک

در حالی که ادیان الهی به‌خصوص ادیان ابراهیمی و در صدر آنها دین مبین اسلام بر احترام و کرامت انسان‌ها و نفی خشونت کور و بی‌منطق تاکید دارد، متاسفانه در سال‌های اخیر در قالب پروژه اسلام‌هراسی که کارگردانان آن سنتزی از غربی‌ها، صهیونیست‌ها و تکفیری‌های رادیکال هستند این‌گونه به افکار عمومی دنیا القا می‌‌شود که ریشه خشونت و تروریسم را باید در اسلام جستجو کرد.

تلاش غرب و رژیم اسرائیل برای تبدیل این گفتمان به پارادایم غالب در ادبیات روابط بین‌الملل و پیام‌های رسانه‌‌ای در حالی است که برخی کشورهای اسلامی با بازی کردن در زمین معماران چنین سناریویی بیشترین خدمت را برای ترویج اسلام‌هراسی کرده‌اند.

در چنین فضای مسمومی دومین نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی، حرکتی ارزشمند جهت معرفی اسلام ناب محمدی برای دنیای غرب محسوب می‌شود تا دریابند که در دنیای اسلام تفکر افراطی و محصول آن نظیر گروه‌های تروریستی امثال داعش و بوکوحرام جایگاهی ندارد؛ چراکه اسلام دین رحمت است و به تعبیر رهبر انقلاب، چگونه ممکن است از یکی از اخلاقی‌ترین و انسانی‌ترین مکاتب این جهان که در متن بنیادین خود، گرفتن جان یک انسان را به مثابه کشتن همه بشریت می‌داند، زباله‌ای مثل داعش بیرون بیاید؟

بدون تردید ریشه این خشونت را باید در استانداردهای دوگانه و برخورد ابزاری دولت‌های حامی تروریسم دانست که از یازدهم سپتامبر 2001 و پیش از آن با سیاست‌های نابخردانه خود زمینه‌های پرورش القاعده و نسل‌های بعدی آن را فراهم ساختند.

زمانی در دوره ریاست جمهوری کلینتون که ناوهای آمریکا در سواحل یمن هدف اقدامات تروریستی قرار گرفتند یا سفارتخانه‌های آمریکا در تانزانیا و کنیا در سال 1998 منهدم شدند، مقامات آمریکایی ریشه این تروریسم را در فقر می‌پنداشتند و بعد از حادثه 11 سپتامبر در اشتباهی دیگر آن را به اسلام و اندیشه‌های اسلامی مرتبط ساختند، اما هیچ گاه شهامت این را نداشتند که اعتراف کنند تروریسم ریشه در جاهلیت مدرن دارد؛ جاهلیت مدرنی که معماران آن ائتلاف نامیمونی از کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه هستند.

این ائتلاف ظاهرا با تروریسم می‌جنگد، اما در پس پرده از حامیان اصلی تروریسم محسوب می‌شود به همین علت است که رهبر انقلاب در نامه دوم به جوانان غربی تاکید دارند، نخستین مرحله در ایجاد امنیت و آرامش، اصلاح این اندیشه‌های خشونت‌زاست که ریشه آن نیز به معیارهای دوگانه در سیاست غرب و تقسیم تروریسم به خوب و بد و ارجح دانستن منافع دولت‌ها بر ارزش‌های انسانی و اخلاقی بازمی‌گردد.

امید است با درک این پیام به عنوان نسخه‌ای برای درمان درد مشترک یعنی تروریسم که اختاپوس‌وار بر زندگی مردمان جهان خصوصا کشورهای اسلامی سایه افکنده است. اسلام‌هراسی در تفکر غربی رخت بربندد و تروریسم افسارگسیخته مهار و ریشه‌کن شود.

دکتر مراد عنادی - مدیرمسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها