جلسه ستاد انتخابات رسانه ملی با حضور رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۰۸۰۸
نشست سه جانبه انتخاباتی در رسانه ملی

در پایان این جلسه رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: این دومین جلسه ای بود که درخصوص انتخابات در صدا و سیما برگزار شد.

محمدحسین مقیمی اضافه کرد: در این جلسه قرار شد برای ارتباط بهتر و بیشتر و هماهنگی بین مجریان و ناظران انتخابات و صدا و سیما که بیان کننده اتفاقات انتخابات است برنامه ریزی شود تا برای اطلاع رسانی بهتر کمک کنیم.

وی افزود: صدا و سیما نقش مهمی در برگزاری شکوهمند انتخابات دارد و در انتخابات قبلی فعالیت های گسترده ای داشته است و در این انتخابات هم همان برنامه ها را ادامه خواهد داد.

مقیمی گفت: وزارت کشور و شورای نگهبان همکاری لازم را در این زمینه با صدا و سیما خواهند داشت.

مقیمی افزود: در این جلسه مطرح شد که این انتخابات سه ضلع دارد که همان مجریان، ناظران و صدا و سیماست.

وی گفت: برگزاری انتخابات کار بسیار بزرگی است که همه کشور در مناطق شهری، روستایی، عشایری، بزرگ و کوچک، دور و نزدیک درگیر خواهند بود و قطعا این فعالیت ها همچنین حضور مردم باید از طریق صدا و سیما منعکس شود.

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: با فعالیت صدا و سیما مردم برای حضور هرچه بیشتر در پای صندوق های رای تشویق می شوند و در واقع مردم اطلاعات صحیح را از صدا و سیما دریافت می کنند.

مقیمی گفت: در شرایط فعلی که شبکه های مجازی فعال هستند توصیه ما این است که مردم اطلاعیه ها و خبرهای رسمی انتخابات را که از طرف وزارت کشور و شورای نگهبان اعلام می شود از صدا و سیما دریافت کنند.

وی افزود: شبکه های مجازی بعضا به دلیل اینکه مسئولیت ندارند اطلاعات گمراه کننده و ناصحیح می دهند و تاکید می کنیم مردم اخبار جدی و واقعی را از صدا و سیما بگیرند.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان هم گفت: در این جلسه که به ابتکار و دعوت صدا و سیما برگزار شد چارچوب کلی نحوه اطلاع رسانی و ارتباط بین مجریان و ناظران مطرح شد و اینکه چگونه می توانیم باتوجه به برگزاری انتخابات در هفتم اسفند بین همدیگر هماهنگی ایجاد کنیم.

آقای ره پیک افزود: در این جلسه در پی ایجاد هماهنگی بهتر و شایسته درخصوص وظایف و عملکرد مجریان و ناظران بودیم.

وی گفت: جزییات و هماهنگی های بیشتر در جلسات آینده مطرح و پیگیری خواهد شد.

ره پیک افزود: در این جلسه مطرح شد تا سه نهاد یعنی شورای نگهبان، صدا و سیما و وزارت کشور طوری هماهنگی کنند تا مردم به نحو شایسته از اخبار و اطلاعات مطلع شوند.

وی گفت: رسانه ملی به لحاظ گستردگی، کیفیت کار و اعتمادی که مردم به آن دارند مهمترین مرجع اخبار و اطلاعات است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان افزود: برآیند هماهنگی سه نهاد یاد شده افزایش مشارکت و بصیرت مردم درباره انتخابات است.

ره پیک گفت: رسانه ملی می تواند نگاه مثبت مردم را به نهاد مجری و ناظر انتخابات تقویت کند و همچنین پل ارتباطاتی و اطلاعاتی بین مجریان و ناظران است.

نحوه برگزاری انتخابات منوط به نظر شورای نگهبان است

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور گفت‌: اینکه انتخابات در کدام حوزه به صورت الکترونیکی باشد یا نباشد، به شورای نگهبان پیشنهاد می‌شود و بعد از تأیید شورای نگهبان، انتخابات در یک سوم حوزه‌های انتخابیه کشور الکترونیکی برگزار خواهد ‌شد.

مقیمی در پایان جلسه هماهنگی با معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان و معاون خبر صدا و سیما که در محل این سازمان برگزار شد، در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما افزود: زمان تبلیغات رسمی انتخابات از 29 بهمن تا 6 اسفند یعنی 24 ساعت قبل از زمان برگزاری انتخابات است.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور اضافه کرد: از 20 آذر انتخابات رسماً با دستور وزیر کشور کلید می خورد و 21 آذر هیئت‌های اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تشکیل و از 26 آذر هم ثبت نام داوطلبان مجلس خبرگان به مدت یک هفته آغاز می شود.

مقیمی گفت:‌ ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیز از 28 آذر شروع می شود و از همان روز هم هیئت های اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی تشکیل می شوند که فرمانداران باید افراد مورد نظر را به هیئت‌های نظارت معرفی کنند تا از بین آنها معتمدان محلی انتخاب شوند.

وی افزود: هم اکنون بیشتر مباحث در خصوص اهمیت انتخابات، نقش مجلس شورای اسلامی در اداره کشور و نقش مجلس خبرگان در کشور است و بحث ها بیشتر در بین جامعه روشنفکری و نخبگان جامعه جریان دارد که در حال سرایت به عموم مردم است.

معاون سیاسی و امنیتی وزیر کشور گفت:‌ حدود 960 هزار نفر در قالب هیئت های اجرایی، انتخابات را برگزار می کنند و باید به این تعدادهیئت های نظارتی شورای نگهبان، صدا و سیما و نهادهای دیگر را اضافه کرد.

مقیمی افزود: ما در حال آموزش هیئت های اجرایی هستیم.

وی در ادامه در خصوص برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی گفت: سخت افزارهای مورد نظر تهیه شده است که باید به تایید برسد.

مقیمی با بیان اینکه بودجه یک سوم انتخابات به صورت الکترونیکی، یعنی 160 میلیارد تومان از طرف دولت تامین شده است افزود: نرم افزارهایی را نیز در این زمینه تهیه کرده‌ایم که باید طبق برنامه زمانبندی در اختیار کارشناسان شورای نگهبان قرار دهیم و باید وزارت کشور و شورای نگهبان قبول کنند که اگر انتخابات با این نرم افزار برگزار شود، هیچ مشکلی پیش نمی آید.

مقیمی در ادامه درباره خلأهای قانونی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت:‌ نمایندگان مجلس طرحی داده‌اند و مقداری از این خلأها بر اساس این طرح حل می شود اما شورای نگهبان بر مصوبات مجلس در این زمینه ایراد گرفته است.

وی افزود: تعدادی از اشکالات و خلأهای قانونی با آیین‌نامه‌های اجرایی برطرف می شود.

ابهام در برگزاری الکترونیکی انتخابات همچنان باقی است

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به وجود برخی ابهامات در شیوه برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: این ابهامات و مسائل بایدتا قبل از 15 آذر، جمع‌بندی شود تا بتوانیم درخصوص آن تصمیم بگیریم.

ره پیک در پایان جلسه امروز با حضور معاون خبر رسانه ملی و رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در محل سازمان صداوسیما در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما افزود: وزارت کشور باید درخصوص مقدمات، رفع خلأهای قانونی، کار کارشناسی فنی و امثال آن نظر دهد و شورای نگهبان نیز با هماهنگی وزارت کشور نظر خود را اعمال می کند.

وی گفت: جدول زمانبندی در این زمینه بین وزارت کشور و شورای نگهبان مورد توافق قرار گرفته است به این معنا که باید مقدمات لازم تا این زمان رعایت شود چرا که بعد از این زمان نیاز به کارهایی است تا بتوانیم انتخابات را برگزار کنیم.

ره پیک افزود: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی قطعاً نیاز به تست‌ها، مانورها و آموزش هایی دارد که اگر از سقف زمانی تعیین شده بگذریم، انتخابات از جهت زمانی امکانپذیر نیست و یا وقت محدود می شود.

وی گفت: بحث انتخابات الکترونیکی از ماه های گذشته شروع شد و ما با وزارت کشور توافقاتی کردیم که وزارت کشور هم در مورد نرم افزارها و سخت افزارها و موضوعات امنیتی مطالبی را به ما ارائه کرد که کارشناسان شورای نگهبان در حال بررسی این مستندات هستند.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان افزود: برخی از این مستندات می تواند تا اواسط آذر ماه مورد بررسی قرار بگیرد و ما نظر خود را در خصوص اشکالات احتمالی این مستندات اعلام می کنیم.

ره پیک گفت: تصمیم نهایی در مورد الکترونیکی برگزار کردن انتخابات بعد از اظهار نظر کارشناسان ما در صحبت با مسئولان وزارت کشور اتخاذ می شود.

وی افزود: هم اکنون در مورد شکل، میزان و کیفیت برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک نمی توانیم نظر قطعی بدهیم.

ره پیک گفت: علاوه بر این، بحث هایی در خصوص خلأهای قانونی برگزاری انتخابات الکترونیکی مطرح شد که ما اعلام نظر کردیم و باید ببینیم چه تدبیری می توانیم در این زمینه اتخاذ کنیم.

وی افزود: اصل برگزاری انتخابات یک تکلیف و حکم قانونی است و برگزاری انتخابات هم به شیوه های نوین در قانون آمده است اما آنجا اعلام شده است که وزارت کشور طرح و شیوه پیشنهاد دهد و شورای نگهبان هم تأیید کند.

ره پیک گفت: وزارت کشور در ابتدا مسئول تأیید سخت افزاری، نرم افزاری و سیستم امنیتی برگزاری انتخابات الکترونیکی است و کارشناسان ما و وزارت کشور در این زمینه با هم ارتباط دارند.

ره پیک گفت: اما باید تأکید کنم سیستم ارزیابی شورای نگهبان در این زمینه جداگانه است و ما مشاوران و کارشناسان جداگانه ای داریم که بعد از بررسی، نظر خود را می دهند و نظر هر چه باشد انجام می شود.

وی ادامه داد: اخیراً شورای نگهبان در اصلاحیه قانون انتخابات اعلام کرد که در برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، خلأهایی وجود دارد و باید رفع شود.

ره پیک افزود: در نامه ای به وزارت کشور اعلام شده است تا مقدمات و شرایط برگزاری انتخابات از نظر اعتبارات، نیروی انسانی، میزان امکانات و شرایط مختلف مهیا و بعد به شورای نگهبان پیشنهاد شود تا شورای نگهبان در خصوص آن تصمیم گیری کند.

وی تصریح کرد: آن موقع می توانیم بگوییم انتخابات الکترونیکی داریم و به چه میزان، و اگر این مقدمات انتخابات اشکالی داشته باشد باید برطرف شود.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: اصل این است که در کشور انتخابات مطمئن، امن، با مراقبت کامل و مشارکت مردم برگزار شود و هر شیوه که برای انتخابات پیشنهاد می شود باید با رعایت اصول باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها