پیام نخست‎وزیر عراق به مردم موصل

بزودی آزادی شهرتان را جشن خواهیم گرفت

خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق می‌گوید عملیات آزادسازی موصل به‌زودی آغاز می‌شود. به گفته او نیروهای عراقی آمادگی‌های لازم را برای این امر کسب کرده‌اند. این درحالی است که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق می‌گوید نیروهای نظامی این کشور تاکنون موفق شده‌اند 40 درصد از خاک عراق را از چنگال داعش آزاد سازند. موصل دومین شهر بزرگ عراق است که خرداد سال گذشته به تصرف تروریست‌های تکفیری داعش درآمد .
کد خبر: ۸۶۰۶۹۱
خیز مردمی در عراق برای آزادسازی موصل

به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، خالد العبیدی وزیر دفاع عراق با اعلام آمادگی نیروهای این کشور برای آزادسازی موصل گفت: شروع عملیات از سه محور سنجار، منطقه کردستان و جنوب نینوا خواهد بود. وی تصریح کرد: دولت عراق با منطقه کردستان و مسئولان محلی در نینوا برای ایجاد ثبات در شهرستان سنجار و مسلح کردن جنگجویان ایزدی همکاری خواهد کرد. پیشتر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق گفته بود آزادسازی شهر سنجار از چنگال داعش مقدمه آزادسازی موصل از اشغال تروریست‌هاست. شهر سنجار عراق دو هفته پیش آزاد شد و به دو سال سیطره گروه تروریستی داعش بر این شهر پایان داده شد .

العبادی: بغداد از خطر دور شده است

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با بیان این‌که نیروهای نظامی این کشور موفق شده‌اند 40درصد از خاک عراق را از چنگال داعش آزاد کنند، گفت برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند این پیروزی‌ها را به شکست بکشانند. العبادی افزود: طی چندماه گذشته موفق شدیم حدود ۴۰ درصد اراضی اشغالی را از گروه تروریستی داعش بازپس گرفته و خطر نظامی را از بغداد دور کنیم . اظهارات العبادی نشان می‌دهد آتش اختلافات همچنان یکی از موانع بزرگ پیشروی نیروهای عراقی برای آزاد سازی مناطق تحت تصرف داعش است .

تحلیلگران معتقدند آزاد سازی دو شهر مهم سنجار و الرمادی می‌تواند زمینه را برای آزادسازی موصل، مرکز استان نینوا فراهم سازد. نیروهای ارتش عراق درکنار نیروهای مردمی شیعه و گروه‌های پیشمرگه کرد تاکنون ثابت کرده‌اند قادر به شکست داعش هستند. لیکن مهم‌ترین ضعف این نیروها اختلافاتی است که هر از‌ گاه بروز می‌کند و بیگانگان به‌خصوص آمریکایی‌ها در دامن زدن به آتش این اختلافات نقش موثری دارند. برای مثال آمریکایی‌ها مخالف حضور نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) در پاکسازی شهر الرمادی هستند و همین مساله پاکسازی این شهر را تاکنون با کندی مواجه کرده است. از طرف دیگر بین نیروهای حشد الشعبی و نیروهای پیشمرگه اختلاف افکنده شده است که حوادث اخیر شهر طوز خرماتو بیانگر همین مساله بود . روز گذشته نیز اعلام شد انفجار یک بمب در این شهر هفت نفر را کشته و تعدادی را زخمی کرده است. هنوز عامل این انفجار مشخص نیست .

تکمیل پیروزی‌ها در الرمادی

این تحولات درحالی اتفاق می‌افتد که نیروهای عراقی همچنان مشغول پاکسازی استان الانبار به‌ویژه شهر الرمادی هستند. وزارت دفاع عراق دیروز اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور به پیشروی‌هایی در مناطق حصیبه و جویبه در شرق رمادی، مرکز این استان دست‌یافته‌اند. در جریان این عملیات 21 داعشی به هلاکت رسیده‌اند. مشاور اطلاع‌رسانی وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرد پس از آزادسازی الانبار، عملیات آزادسازی نینوا با مرکزیت موصل آغاز خواهد شد و نیروهای عراقی آماده همکاری با اقلیم کردستان عراق برای مقابله با داعش در این استان هستند. خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق پیشتر در دیدار با مسرور بارزانی، مشاور شورای امنیت اقلیم کردستان درباره برنامه‌های نظامی و امنیتی برای آزادسازی استان نینوا گفت‌وگو کرده بود. دو طرف بر ادامه تبادل اطلاعات میان نیروهای مسلح عراق و پیشمرگه‌ها تاکید کردند. در صورت آزادسازی موصل می‌توان گفت بساط داعش در عراق تا حدود زیادی برچیده شده است .

کارشکنی آمریکایی‌ها

مسئولان بسیج مردمی عراق می‌گویند مخالفت آمریکا با مشارکت بسیج مردمی در عملیات بزرگ آزادسازی موصل به دلیل هراس از کاهش نفوذ این کشور در عراق است.کریم النوری، سخنگوی بسیج مردمی عراق اظهار کرد: آزادسازی هر وجب خاک عراق از چنگ تروریست‌های داعش بدون مشارکت بسیج مردمی ممکن نیست و ما اهمیتی به مخالفت آمریکایی‌ها نمی‌دهیم و اصلا به آنها اجازه اعمال نظر نخواهیم داد. وی افزود: ما با داعش هر کجای خاک عراق باشند، مبارزه می‌کنیم، این هدف ماست، ما به هیچ وجه تحت اراده و خواست آمریکایی‌ها و دولت آنها کار نمی‌کنیم.

«حسن الساری» فرمانده گردان‌های «الجهاد» وابسته به بسیج مردمی عراق و نماینده پارلمان این کشور نیز گفت‌: آمریکایی‌ها می‌خواهند ما در عملیات آزادسازی موصل شرکت نکنیم و فشارهای زیادی اعمال می‌کنند اما این شهرها، عراقی هستند و اگر همچنان تحت سیطره داعش بمانند، امنیت همه عراق را تهدید می‌کنند. وی افزود: بسیج مردمی دولت بغداد را برای حضور در عملیات موصل تحت فشار قرار می‌دهد و حتی اگر آمریکایی‌ها مخالف ما باشند برای آزادسازی این شهرها ورود خواهیم کرد. ممانعت آمریکا با ورود بسیج مردمی به موصل و اعمال فشار بر دولت بغداد در این خصوص ثابت می‌کند که آمریکایی‌ها منافع مشخصی از این کار خود دارند. وی افزود: کاخ سفید درصدد طولانی‌تر شدن مدت نبرد با داعش در عراق است تا این گروهک تروریستی را تقویت کرده و از آن بهره‌برداری کند .

فتوای مرجعیت، بغداد را نجات داد

شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق، با تاکید بر نقش فتوای مرجعیت و تلاش‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلوگیری از سقوط بغداد در خرداد سال گذشته، گفت: آمریکا تمایل ندارد شهرهای عراق از دست داعش خارج شود. وی دیروز در جمع شماری از زائران لبنانی که به عراق سفر کرده‌اند ضمن اشاره به آخرین روزهای بهار سال گذشته، گفت: سال گذشته داعش بغداد و کربلا را به‌طور مستقیم تهدید می‌کرد و این فتوای آیت‌الله سیستانی و تلاش‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود که این شهرها را حفظ کرد.وی به کمک‌های نظامی و تسلیحاتی ایران در مدت کمتر از 24 ساعت اشاره کرد و افزود، این کمک‌ها بسیار به موقع بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها