فصل سرما خوردگی و آنفلوآنزا از اواخر پاییز به صورت جدی شروع می شود و تا اوایل بهار هم ادامه دارد. بسیاری از ما تلاش می کنیم با اضافه کردن ویتامین C، زینک و دیگر مواردی که باعث پیشگیری می شود بیماری را از خود دور کنیم. با اینکه این اقدامات کمک کننده هستند، اما عادات روزانه ای وجود دارد که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند. برای اینکه به دست خودتان سیستم ایمنی بدنتان را تخریب نکنید باید از برخی عادات بپرهیزید. در ادامه این موارد را برایتان توضیح خواهیم داد.
کد خبر: ۸۵۹۴۴۸
این عادات روزانه مریضتان می کند

1- استرس

تحقیقات بیشماری تا به حال نشان داده اند که استرس می تواند تاثیرات منفی روی سیستم ایمنی بدن داشته باشد. استرس از منابع مختلفی نشات می گیرد مثلا خانواده یا فشار کاری. اما موردی که بیشترین آسیب را به ایمنی بدن می رساند استرس حاصل از تنهایی یا محدودیت حمایت سیستم اجتماعی است. برای جلوگیری از آسیب چنین استرسی برنامه ریزی کنید و زمانی را با دوستان خود سپری کنید، و یا سعی کنید عضو یک هیئت اجتماعی یا تیم ورزشی شوید. استرس مزمن و حتی استرس غیر بالینی، نیز می توانند واکنش سلول های «T» را ضعیف کنند، که نشان می دهد بدن چگونه به طور موثر به ویروس ها و باکتری ها واکنش نشان می دهد. اگر بیشتر مواقع حس می کنید بی حال و پایین هستید شاید فصل سرما بهترین زمان باشد که بالاخره به دنبال درمان این حال گرفته بروید.

2- تنوع غذایی ندارید

فرای ویتامین C و D، بدن هر روز میزبان مواد مغذی است تا با کمک آنها عملکرد سیستم ایمنی بدن را به بالا ترین حد خود برساند. همینطور که روزها سردتر و تاریک تر می شود، ما نیز بیشتر به سمت غذاهای راحت متمایل می شویم. این غذاها معمولا مانند سالاد و سبزیجاتی که بهار و تابستان استفاده می کردید سرشار از مواد مغذی نیستند. برای مثال ویتامین A، به سلول های سفید بدن کمک می کند بهتر با عفونت مبارزه کنند. اگر سرما باعث شده میان وعده های سرد مانند هویج کمتر دلپذیر شوند، از سبزیجات پخته شده ای که برگ سبز تیره دارند و یا سیب زمینی شیرینی برای تامین ویتامین A مورد نیاز بدنتان استفاده کنید. ویتامین E برای مبارزه با عفونت های تنفسی بسیار عالی است و می توانید آن را در دانه ها و آجیل ها پیدا کنید، گردو و دانه های کدو را به سادگی می توانید در سالاد، سبزیجات پخته و حتی به صورت میان وعده استفاده کنید.

3- ماندن داخل خانه، اداره و ...

برای بسیاری از ما رفتن از خانه یا آپارتمان به پارکینگ و سپس پارکینگ اداره و داخل اداره بدون اینکه لحظه ای بیرون باشیم بسیار راحت است. زمستان ها به راحتی می توان هوای سرد را بهانه کرد و به جای اینکه پیاده به محل کار برویم با ماشین این کار را انجام دهیم. متاسفانه با این کار یکی از مهمترین منابع ویتامین D را از دست می دهید: نور طبیعی خورشید. تنها 10 دقیقه زیر نور خورشید می تواند تولید ویتامین D را تقویت کند. این ویتامین توانایی بدن برای مبارزه با سرما خوردگی و آنفلوآنزا را افزایش می دهد. توصیه می شود روزانه 2000 تا 5000 IU ویتامین D دریافت کنید تا به قدرت استخوان ها و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک شود. کمبود ویتامین D می تواند باعث مشکل روماتولوژیک نیز شود، از جمله کم کاری تیروئید و بیماری سلیاک. همه اینها باعث می شود زیر نور آفتاب بودنتان را افزایش دهید.

4- در کاسه چیپس غوطه ور هستید

چیپس یکی از تنقلات پرطرفدار است، در یک دورهمی و یا تماشای مسابقه ای از تلویزیون به سادگی می توانید یک کاسه کامل را استفاده کنید. چیپس و به طور کلی تنقلات از آنجا که هیچگونه ماده مغذی در خود ندارند هیچ کمکی به بدنتان نمی کنند، البته آنچنان هم بیکار نیستند به کاهش سرعت بهبودتان خوب کمک می کنند!

5- جدا کردن خود

وقتی بیرون هوا سرد است، در لاک خود فرو رفتن و ایزوله شدن هم ساده می شود. شاید هم می خواهید برای دوری از میکروب ها با انسان ها کمتر در ارتباط باشید!. در واقع جدا کردن خود از دیگران برای در امان ماندن از سرماخوردگی و آنفلوآنزا تاثیری معکوس دارد. ایزوله کردن در اصل به معنای جلوگیری از الگوهای نامنظم غذایی و عادات ناسالم است. حتی اگر زیاد هم احساس خوبی ندارید گاهی از لاک خود بیرون بیایید، چون گاهی قسمتی از جمع بودن خوب است.

6- توجهی به چیزی که لمس می کنید ندارید

به گزارش سلامت نیوز، به مطب یک پزشک رفته اید، وقتی در اتاق انتظار هستید مواظب تک تک سرفه ها و عطسه های اطرافتان هستید، بعد از ملاقات نیز به دستشویی می روید خوب دستهایتان را می شویید و خشک می کنید، متاسفانه وقتی به اداره بازمی گردید، دستتان را به همه جا می زنید، شاید اینها را بدون میکروب می دانید! هر سطحی که مرتب توسط افراد مختلف لمس شود می تواند حاوی انواع ویروس های سرماخوردگی و آنفلوآنزا باشد. شستن دست ها بعد از لمس هر چیز عمومی می تواند یک نوع وسواس به نظر برسد به همین دلیل توصیه می کنیم حداقل سرکار و جاهایی که چنین شرایطی دارید صورت خود را با دست لمس نکنید. لمس چشم، لب ها و بینی می تواند باعث شود ویروس ها و باکتری ها بتوانند راه به درون سیستم بدنتان پیدا کنند.

7- خواب ناکافی

برای پاسخ ایمنی مطلوب بدن باید هر شب 7 تا 9 ساعت بخوابیم. اما بیشتر مردم متاسفانه این کار را نمی کنند. این کار باعث کاهش سطح انرژی و قدرت سلول ها برای تجدید می شود. همچنین مستعد به بیمار شدن می شوید. کلید حل این مشکل کار روی بهداشت عادت خواب است. روتین خوابتان را تبدیل به یک اولویت کنید، زمان به خواب رفتن و بیدار شدن را دقیق مشخص کنید تا بتوانید از مزایای خواب بهره کامل را ببرید.

8- وسائل باشگاه را تمیز نمی کنید

با اینکه هدف از به باشگاه رفتن حفظ سلامت است، اما گاهی هم می تواند باعث مریضی شود. شاید در باشگاهی که ورزش می کنید تا به حال علامت هایی دیده باشید که از مردم می خواهند بعد از استفاده از وسائل آنها را تمیز کنند، اما چند نفر واقعا به این درخواست عمل می کنند؟ بیشتر افرادی که از وزنه ها و یا ماشین های ورزشی استفاده می کنند تنها چیزی که پاک می کنند عرقشان است! ویروس سرماخوردگی می تواند 2 تا 8 ساعت بر روی سطوح دوام بیاورد.

یک توصیه دیگر: قبل از استفاده وسائل آنها را با حوله خود تمیز نکنید، چون پس از آن ممکن است صورت خود را لمس کنید و یا بخواهید چیزی مثل گوشی همراهتان را نگه دارید. از یک حوله جدا و مقداری ضد عفونی کننده حاوی الکل برای تمیز کردن وسیله ای که قصد استفاده از آن را دارید کمک بگیرید، و اگر می خواهید شهروندی نمونه باشید بعد از اینکه کارتان تمام شد وسیله را برای نفر بعد تمیز کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها