روحانی: برجام، فضایی جدید در روابط ایران و روسیه فراهم کرد

پوتین: مذاکرات خوب و کلیدی انجام دادیم

ولادیمیر پوتین در نشست مشترک خبری با حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان گفت: مذاکرات خوب و کلیدی با حضور وزرا و روسا ارگان ها و موسسات مختلف انجام دادیم و این مذاکرات در ادامه مذاکراتی بود که امروز صبح بنده با رهبری جمهوری اسلامی داشتیم.
کد خبر: ۸۵۹۰۹۹
پوتین: مذاکرات خوب و کلیدی انجام دادیم

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پس از امضای 7 تفاهم‌نامه مشترک میان ایران و روسیه، در نشست‌خبری مشترک با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، گفت: در سفر آقای پوتین فرصتی پیش آمد تا بار دیگر روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای را مرور کنیم.

وی افزود: یادداشت‌های تفاهم امشب که با حضور مسئولان دو کشور به امضا رسید، نشان می‌دهد که روابط دوجانبه ایران و فدراسیون روسیه به سمت توسعه بیشتر حرکت می‌کند.

روحانی با اشاره به اینکه شرایط بعد از برجام فضایی است که برای توسعه روابط دو کشور فرصت جدیدی به وجود آورده، خاطرنشان کرد: در این فرصت سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و دولتی دو طرف می‌تواند یکی از پایه‌های مهم باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در زمینه‌های مختلف اقتصادی طرح‌های فراوانی میان دو کشور وجود دارد که می‌تواند با مشارکت هم موثر باشد.

وی افزود: ایران در زمینه انرژی، نفت، گاز و برق طرح‌های فراوانی دارد که می‌تواند با روسیه مشارکت کند.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: در زمینه راه‌آهن و مبادلات کالا بین دو کشور شرایط بسیار خوبی فراهم شده و در فرصت مذاکرات امشب درباره مسائل مربوط به خط اعتباری و کاهش تعرفه‌ها مذاکره کردیم.

روحانی تاکید کرد: مسائل روابط بانکی و تسهیل در روادید اتباع دو کشور و طرح‌هایی که میان دو طرف در حال مذاکره است، می‌تواند پایه روابط دو کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه تروریسم امروز یک خطر برای منطقه و کشورهای جهان است، گفت: برخلاف آنهایی که در زمینه مبارزه با تروریسم به حرکات نمایشی می‌پردازند، دو کشور ایران و روسیه نشان دادند که در زمینه مبارزه با تروریسم جدی هستند.

روحانی افزود:‌ مطمئنم فرصت‌های پیش روی ما، فرصتی خواهد بود که با همکاری‌های بیشتر به نفع دو ملت و منطقه قدم‌های جدی‌تری برداریم.

به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران و روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری‌های خود را توسعه می‌دهند.

روحانی ضمن قدردانی از رئیس‌جمهور روسیه به دلیل سفر به تهران، گفت: از حضور شما در ایران تشکر می‌کنیم.

مذاکرات کلیدی

رئیس جمهور روسیه با اشاره به مذاکرات کلیدی اش در ایران گفت: دو کشور ایران و روسیه بدنبال حل و فصل سیاسی بحران سوریه هستند.

به گزارش مهر، ولادیمیر پوتین در نشست مشترک خبری با حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان گفت: برگزاری اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز این امکان را فراهم نمود تا هم مسائل مربوط به امور گازی را با کشورهای شرکت کننده بررسی کنیم و هم این امکان را برای ما فراهم نمود که با دوستان ایرانی مان بررسی موضوعات مختلف را داشته باشیم.

رئیس جمهور روسیه افزود: مذاکرات خوب و کلیدی با حضور وزرا و روسا ارگان ها و موسسات مختلف انجام دادیم. وی ادامه داد: این مذاکرات در ادامه مذاکراتی بود که امروز صبح بنده با رهبری جمهوری اسلامی داشتیم.

پوتین با اشاره به مذاکراتش با مقامات ارشد ایران ادامه داد: جنبه های مختلف روابط دوجانبه را در این دیدارها مورد بررسی و گفتگو قرار دادیم از جمله در زمینه اقتصادی و البته بحث مبارزه با تروریسم.

وی خاطرنشان کرد: ما شاهد امضای مجموعه ای از اسناد بین دو کشور بودیم که می تواند به توسعه روابط هر چه بیشتر میان دو کشور کمک کند.

پوتین با بیان اینکه ما در نظر داریم سرعت توسعه همکاری های اقتصادی میان روسیه و ایران را گسترش دهیم تصریح کرد: درنظر داریم لیستی از کالاهای مورد نیاز دو طرف را تهیه کنیم و همچنین از ارزهای ملی در پرداخت های میان دو کشور استفاده کنیم.

رئیس جمهوری روسیه بحث امکان ایجاد منطقه تجاری میان دو کشور را از دیگر موضوعات مورد بررسی در دیدار خود و رئیس جمهور کشورمان نام برد و گفت: این موضوعی است که در آینده هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مباحث میان دو کشور گفتگو پیرامون اختصاص خطوط اعتباری بود که روسیه قصد دارد خط اعتباری را به مبلغ ۵ میلیارد دلار به ایران اختصاص دهد افزود: همچنین ۲۵ پروژه اولویت دار در زمینه های مختلف بویژه در زمینه انرژی، ساخت و ساز، ساخت ترمینال های دریایی و ارتباطات تعیین شده که میان دو کشور اجرا شود.

رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه ما همکاری های بین دو کشور را در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای ادامه خواهیم داد، تصریح کرد: در حال حاضر و در این چارچوب در اولین اقدام احداث نیروگاه اتمی بوشهر به پایان رسیده و در نظر داریم که برای بلوک دوم و سوم هم همکاری داشته باشیم.

وی افزود: ما در نظر داریم یک نقشه راهی برای بحث هسته ای ایران داشته باشیم و به تبدیل اورانیوم غنی شده و همچنین تولید ایزوتوپ های پایدار کمک خواهیم کرد.

پوتین با تاکید بر همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم نیز گفت: همچنین روابط میان دو کشور را در عرصه های بین المللی تحکیم می بخشیم.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به مسئله سوریه اظهار داشت: همکاری ایران و روسیه برای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در سومین اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز گفت: آقای روحانی پیشنهادات خوبی را مطرح کردند و می خواهم تبریک بگویم به شما بابت برگزاری بسیار موفقیت آمیز این اجلاس و در مصاحبه مطبوعاتی اعلام می کنم که روسیه در نظر دارد تا سال ۲۰۳۵ تولید گازش را به چندین برابر افزایش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها