تیم ملی آب‌های آرام با گرفتن 14 مدال آسیایی از رسیدن به المپیک ریو جا ماند

توقف قایق‌ها پشت آب‌های المپیک

دوره قبل بازی‌های المپیک در لندن بود که ورزشکاران ایرانی در قایقرانی کایاک، دو سهمیه گرفتند، اما این‌بار با دست خالی از اندونزی میزبان مسابقه‌های قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک 2016 بازگشتند با وجود این غلامرضا امینی، رئیس فدراسیون قایقرانی از برنامه‌های این فدراسیون در مسیر رشد سخن می‌گوید.
کد خبر: ۸۵۶۰۱۳
توقف قایق‌ها پشت آب‌های المپیک

پس از بازگشت تیم ملی قایقرانی از مسابقه‌های آب‌های آرام قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک، اینک باید منتظر تیم ملی روئینگ بود تا از رقابت‌هایی که در پیش دارد، سهمیه المپیک بگیرد؛ زیرا ورزشکاران کانو و کایاک ایران نتوانستند المپیکی شوند. این ناکامی در شرایطی به‌وجود آمد که امینی شرایط خاص قایقرانی ایران به علت اداره فدراسیون با مسئولان متعدد در سال‌های قبل را همچنان عامل نتیجه نگرفتن ورزشکاران رشته‌های مختلف قایقرانی می‌داند و می‌گوید: زمان زیادی را به‌خاطر تعلیق فدراسیون قایقرانی از دست دادیم در حالی که در همین زمان تیم‌های آسیایی در فکر سرمایه‌گذاری هنگفت بودند.

مسئولان فدراسیون قایقرانی در سال‌های گذشته همگی زحمت کشیدند، اما بی‌ثباتی در برنامه‌ریزی پایدار، این ورزش را امروز با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.

این صحبت‌های رئیس فدراسیون در حالی مطرح می‌شود که بعد از بازگشت تیم ملی، بسیاری از افراد علاوه بر سرمایه‌گذاری مناسب رقبا، دلایل نتیجه نگرفتن ورزشکاران را در عوامل داخلی می‌دانند. در این میان امینی نیز بر این موضوع به عنوان یکی از عوامل بازدارنده تاکید می‌کند و می‌گوید: گروهی از کارشناسان مسئول بررسی نتایج هستند و پس از نتیجه‌گیری تحلیل دقیقی ارائه می‌شود، اما در تعیین وضعیت نمی‌توانیم نسبت به اتفاق‌های قبلی قایقرانی بی‌تفاوت باشیم. این ورزش، دیربازده است و ایجاد وقفه در آماده‌سازی قهرمانان مشکلات بی‌شماری ایجاد می‌کند. می‌توانم بگویم سال‌های طلایی قایقرانی به‌راحتی از دست رفت و ما امروز با وجود تلاش ورزشکاران رشته‌های مختلف قایقرانی در کسب نتایج آسیایی، از گرفتن سهمیه‌های المپیک محروم شده‌ایم.

با مقایسه شرایط قایقرانی در چند سال گذشته بسیاری از ضعف‌های فدراسیون رفع شده، اما هنوز کارهای زیادی باقی مانده است. استعدادیابی، نخبه‌گزینی، ورزش همگانی، برنامه‌ریزی و به‌کارگیری قایقرانان جوان در رشته‌های مختلف اهم برنامه‌های فدراسیون امینی بوده که تاکنون با کمک مربیان و افراد صاحب‌نظر انجام شده است، هر چند بنا به گفته وی، قایقرانی سه رشته متفاوت و سه فدراسیون جهانی متفاوت دارد که در کشور ما در قالب یک فدراسیون فعالیت می‌کند. این خود حجم وسیع برنامه‌های قایقرانی را در فدراسیون امینی نشان می‌دهد.

فدراسیون او بعد از قطع امید در کانو و کایاک اکنون تمام امیدش به المپیکی‌شدن ورزشکاران رشته روئینگ است که اردیبهشت آینده برگزار خواهد شد.

رئیس فدراسیون قایقرانی از ورزشکاران اسلالوم هم برای پیوستن به آب‌های خروشان ریودوژانیرو ناامید نیست.

چرا مجللی المپیکی نشد؟

در رقابت‌های قهرمانی آسیا انتخابی المپیک نگاه‌ها به عادل مجللی بود که اردوهای آماده‌سازی خوبی را پشت‌سر گذاشته بود؛ اما این ورزشکار در کنار نتیجه خوبی که در آسیا گرفت، نتوانست سهمیه المپیک را از آن خود کند.

الیاس اقلیمی سرمربی تیم ملی کانو کانادایی درباره مسابقه‌های قهرمانی آسیا و عملکرد مجللی می‌گوید: تمام رقبا برای گرفتن سهمیه آمده بودند؛ زیرا آخرین مسابقه و شانس قایقرانان برای حضور در ریو 2016 بود. می‌توانستیم سهمیه بگیریم، اما یکسری اتفاقات دست به دست هم داد و ما از گرفتن مدال محروم شدیم.

نمی‌خواهم نتایج ملی‌پوشان را توجیه کنم و مسئولیت‌ها را گردن می‌گیرم، اما واقعا حقمان گرفتن سهمیه بود.

اقلیمی می‌گوید اردوی مجللی در لهستان توقعات زیادی برای کسب سهمیه از طرف او به‌وجود آورده بود و وی تلاش خود را در این رقابت‌ها به کار گرفت؛ اما تمریناتی که مجللی به تنهایی در لهستان برگزار کرد، سبب شد ارزیابی دقیقی از شرایط رقبا نداشته باشد.

اقلیمی ادامه می‌دهد: ای کاش عادل در ماه پایانی پیش از رقابت‌های اندونزی با ملی‌پوشان همراه می‌شد و با بچه‌ها تمرین می‌کرد.

سرمربی تیم ملی کانو با اشاره به قدرت تیم‌هایی مانند ازبکستان و قزاقستان از تیم ژاپن هم گفت چگونه در قایقرانی سرمایه‌گذاری کرده است و از ورزشکارانش برای رسیدن به نتایج مطلوب در المپیک حمایت می‌کند.

مجللی در لهستان مدال کاپ جهانی گرفته بود و کمترین شانس او در رقابت‌های اندونزی کسب سهمیه بود، با این حال اقلیمی می‌گوید: در وهله نخست از برنامه‌ریزی خودم باید ایراد بگیرم که نتوانستم بچه‌های تیم را قبل از رقابت‌ها به مالزی ببرم. در آنجا شرایط آب و هوایی با اندونزی یکی است و ورزشکاران قبل از شروع رقابت‌های رسمی به آب و هوای شرجی منطقه عادت می‌کردند. ما برای برگزاری مسابقه مجبور بودیم ساعت 7 و 30 دقیقه صبح آماده شویم که این نکته روی کیفیت کار بچه‌های تیم ملی اثر منفی گذاشت.

طلایی‌ها

تیم کایاک چهار نفره مردان در مسافت هزار متر با ترکیب علی آقامیرزایی، فرزین اسدی، امین بوداغی و بابک دربان

فاطمه کرمجانی در کانوی تک‌نفره

مونا ابراهیمی و مائده طهماسبی در کایاک دونفره 500 متر جوانان

مینا عبداللهی در کایاک تک‌نفره 200 متر جوانان

محمدنبی رضایی در کانوی تک‌نفره هزار متر جوانان

نقره‌ای‌ها

علیرضا فرمانده در کایاک تک‌نفره هزار متر جوانان

فاطمه کرمجانی در کانوی تک‌نفره 500 متر

مسعود شاهپوری و پوریا شریفی در کایاک دونفره هزار متر جوانان

برنزی‌ها

علی آقامیرزایی و امین بوداغی در کایاک دونفره هزار

فرزین اسدی در کایاک تک‌نفره هزار متر

عادل مجللی در کانوی تک‌نفره 200 متر

علی اجاقی و کیا اسکندانی در کانوی دونفره 200 متر

مینا عبداللهی در کایاک تک‌نفره 500 متر جوانان

آتنا رئوفی در کانوی تک‌نفره 200 متر جوانان

بازگشت با مدال بدون سهمیه

تیم ملی آب‌های آرام پس از گرفتن 14 مدال در مسابقه‌های قهرمانی آسیا در اندونزی از نظر تعداد مدال عملکرد جالبی داشت و قاعدتا باید جشن شادی به راه می‌انداخت؛ اما این مدال‌ها بسیاری از اعضای تیم ملی را خوشحال نکرد، به‌ویژه ورزشکارانی را که بخت المپیکی قایقرانی ایران به‌شمار می‌رفتند.

تیم ملی آب‌های آرام با ترکیب 28 قایقران موفق به گرفتن پنج مدال طلا، سه نقره و شش مدال برنز شد؛ اما ملی‌پوشان ایرانی در هیچ‌کدام از رشته‌های کانو و کایاک نتوانستند سهمیه المپیک بگیرند.

محمد رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها