این روزها به بهانه سالگرد درگذشت مرتضی پاشایی، بحث سرطان معده که مرگ خواننده محبوب کشورمان را رقم زد، دوباره برسر زبان‌ها افتاده است. ما هم به برخی پرسش‌های شایع در این باره پاسخ می‌دهیم.
کد خبر: ۸۵۴۷۴۴
سرطانی که به جان معده می‌افتد

ابتلا به زخم معده خطر سرطان را بالا می‌برد؟

خیلی‌ها می‌پرسند، آیا زخم معده و اثنی‌عشر ممکن است سرطانی شود؟ در باره زخم‌های اثنی‌عشر چنین مساله‌ای مطرح نیست، چون زخم با درمان دارویی بهبود پیدا می‌کند. اما زخم معده به‌خصوص اگر براثر مصرف مسکن‌ ایجاد نشده باشد، باید نمونه‌برداری (بیوپسی) شود. در عین حال، هر چه زخم معده بزرگ‌تر باشد‌ خطر بدخیمی بیشتر می‌شود. اما زخم معده‌ای که براثر مصرف داروی مسکن ایجاد شو د، خطر بدخیمی ندارد. کسانی که به دلیل زخم معده تحت درمان قرار می‌گیرند باید بعد از حدود سه ماه دوباره آندوسکوپی شوند تا مطمئن شویم زخم‌ کاملا از بین رفته است.

آیا هلیکوباکتر می‌تواند احتمال بروز سرطان را افزایش دهد؟

عفونت هلیکوباکتر پیلوری، یکی از عوامل موثر در ایجاد زخم معده و اثنی‌عشر است و معمولا 10درصد افراد آلوده به این عفونت دچار زخم اثنی‌عشر و تا حد کمتری دچار زخم معده می‌شوند و حدود یک درصد آنها نیز به سرطان معده مبتلا خواهند شد. بنابراین،‌ افراد مبتلا به زخم معده اگر عفونت هلیکوباکتر پیلوری داشته باشند،‌ باید به مدت 10روز تحت درمان همزمان با سه نوع آنتی‌بیوتیک قرار بگیرند تا میکروب در بدنشان به‌طور کامل از بین برود. البته این‌طور نیست که هر کس این میکروب را داشته باشد، سرطان بگیرد.

گروه خونی و سرطان معده با هم مرتبط است؟

بله؛ سرطان معده در افراد با گروه خونی A شایع‌تر است، اما هنوز ژن خاصی برای آن پیدا نشده است.

آیا مصرف غذاهای تند باعث بروز سرطان معده می‌شود؟

برخلاف عقیده عموم، مصرف غذاهای تند و پر ادویه باعث ایجاد زخم معده و اثنی عشر و سرطان نمی‌شود. به عنوان مثال در هندوستان که مصرف ادویه بالاست آمار زخم زیاد نیست. باید بین سوء‌هاضمه و زخم گوارشی تفاوت قائل شویم. فلفل، ادویه‌ و ترشی شاید باعث سوزش معده شود، اما این موضوع دلیل نمی‌شود که زخم‌معده بگیریم. حتی این باور غلطی است که با مصرف فلفل و ادویه زخم‌های گوارشی بازتر می‌شوند. البته خوراکی‌های کهنه و نمک سودشده می‌توانند خطر ابتلا به این سرطان را بالا ببرند. ماده‌ای به نام نیترات هم اگر در مواد غذایی مثل سوسیس و کالباس بیش از حد استاندارد به کار برود، خطر سرطان معده را افزایش می‌دهد. هرقدر مواد غذایی برای مدت طولانی‌تری نگهداری شوند، خطر سرطان‌زایی آنها بیشتر است. در عین حال، فرآیند دودی کردن مواد غذایی مثل ماهی و برنج اگر بیشتر از حد مجاز انجام شود، خطر سرطان معده را افزایش می‌دهد.

آیا مصرف میوه، خطر سرطان معده را کاهش می‌دهد؟

بله، سبزیجات و میوه‌های تازه به‌خصوص مرکبات دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از سرطان معده جلوگیری می‌کنند.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی

فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها